در باشگاه‌های کتابخوانی
هر کودک با پرداخت نصف مبلغ یک کتاب، 12 کتاب می خواند

علی اصغر سیدآبادی، دبیر جام باشگاه‌های کتابخوانی در گفتگو با خبرنگار لیزنا  با ابراز خوشحالی از اینکه سال گذشته فقط ۱۵ شهر در جام باشگاه‌های کتابخوانی شرکت کرده بودند و امسال بیش از 100 شهر و روستا در این جام مشارکت داشته اند، گفت:  تلاش ما این است که سال بعد باشگاه های کتابخوانی در تمام شهرهای ایران تشکیل شود؛ اما برای اینکه این اتفاق بیفتد باید در خود شهر نیز یک سری امکانات فراهم باشد. ما دوست داریم که تمام شهرها مشارکت کنند ولی احتمالاً امکانات حداقلی را که نیازمند به همدلی، همکاری و هم افزایی میان نهادهای و سازمان های مختلف دولتی و غیر دولتی در شهر است، نتوانند فراهم کنند و به همین دلیل فکر می‌کنم حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ شهر در جام باشگاه های سال آتی شرکت خواهند کرد. بعید می‌دانم تعداد شهر ها و روستاهای مشارکت کننده با توجه به محدودیت‌های موجود بیشتر از این باشد.

سیدآبادی ادامه دارد: علارغم کمبودهای مدارس ما، به علت حذف پست کتابدار و همینطور عدم وجود کتابخانه و یا وجود کتابخانه‌ای با کتاب های بسیار قدیمی، باشگاه های کتابخوانی گسترش پیدا خواهند کرد.

او توضیح داد: باشگاه‌ کتابخوانی به علت ویژگی های خاصش انعطاف و قابلیت های ویژه ای دارد و این امکان را به وجود می‌آورد تا در مدرسه ای که کتابخانه ندارد نیز تشکیل شود. اتفاقاً ایجاد همین باشگاه‌های کتابخوانی باعث ایجاد کتابخانه در مدارس می شود؛ زیرا اینجا مبنا بر این اساس که کتاب از جایی دیگر تهیه شود گذاشته نشده است، بلکه مبنا بر این اساس است که هر عضو کتابی به باشگاه بیاورد و حداقل یک کتاب از کتابفروشی ها بخرد. البته۵۰ درصد مبلغ هر کتاب را وزارت ارشاد تامین می‌کنند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هر باشگاه کتابخوانی حداقل ۱۲ عضو دارد. بنابراین هر کودک با پرداخت نصف مبلغ کتاب می‌توانند ۱۲ کتاب را بخوانند و در واقع کتابخانه ای کوچک تشکیل می‌یابد. در مراسم اختتامیه جام باشگاه های کتابخوانی نیز مشاهده شد که بسیاری از باشگاه ها در روستاهایی تشکیل شده است که شاید اصلاً کتابخانه ندارند.

سیدآبادی افزود: ما همیشه در فعالیت‌های خود اول ساختار آن را می سازیم و سپس بر اساس آن فعالیت می‌کنیم؛ جام باشگاه‌های کتابخوانی فعالیتی است که ساختار منظم ندارد و بدون این ساختار نیز می تواند کار خود را پیش ببرد.

او در مورد حضور باشگاه‌های مربوط به کودکان دارای نیازهای ویژه و معلولیت های جسمی، کودکان با آسیب های اجتماعی، کودکان کار و غیره توضیح داد:  در طرح جامع باشگاه‌های کتابخوانی پارتی بازی به معنای تبعیض مثبت نمی کنیم. مسلما اگر در داوری نهایی باشگاه هایی از بچه هایی با نیازهای ویژه حضور دارند به این علت است که آنها خود به مرحله بالا دست یافتند. ولی در مرحله بعدی سعی می‌کنیم تا باشگاهی از کودکان دارای نیاز های ویژه، باشگاهی روستایی، باشگاهی شهری، باشگاهی از قومیت ها و زبان های مختلف و  غیره داشته باشیم. البته خوشبختانه خود به خود این تنوع وجود داشته است.