کد خبر: 3288
تاریخ انتشار: شنبه, 17 مهر 1389 - 19:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

نظام اطلاعات علمی مقالات و مجلات عربی راه اندازی شد

با مراجعه به وب سایت مرکز منطقه­ای اطلاع رسانی و علوم و فناوری به راحتی می توان «مقاله های الکترونیکی عربی» و «نشریات الکترونیکی عربی» را گزینش کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، رئیس مرکز منطقه­ای اطلاع رسانی و علوم و فناوری از راه اندازی نظام اطلاعات علمی مجلات و مقالات عربی در مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) خبر داد و افزود: مرکز منطقه­ای اطلاع رسانی و علوم و فناوری در سال 1370 بر اساس تفاهم نامه ای که بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ علوم جهان سوم به امضاء رسید تاسیس گردید.

طبق اساسنامه این مرکز، تهیه منابع فارسی و غیر فارسی مرتبط با کشورهای منطقه شامل غرب دریای خزر، آسیای مرکزی، خاورمیانه، شمال آفریقا و شبه قاره هند و ساماندهی این منابع و آنگاه ارائه خدمات اطلاعات علمی و فنی از ماموریت های مرکز منطقه ای است.

دکتر مهراد افزود: با تاسیس ISC  توجه به منابع کشورهای اسلامی که بخش عمده ای از این کشورها در مناطق نزدیک به ایران قرار دارند تشدید شد.

 دکتر مهراد خاطرنشان کرد در ساختمان جدید مرکز منطقه­ای اطلاع رسانی و علوم و فناوری که به زودی شاهد افتتاح و راه اندازی آن خواهیم بود با توجه به فضای کافی، امکان مدیریت بر روی منابع علمی کشور های اسلامی  بیش از پیش پر بار خواهد شد و از این رو علیرغم وجود مواد و منابع به زبان های عربی، انگلیسی و فرانسوی از کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی ضرورت راه اندازی سایت نشریات و مقالات عربی بیشتر احساس شده و این دو مورد بر حسب اهداف و ماموریت ها هم در مرکز منطقه­ای  و هم در ISC  به صورت های مختلف و با تاسیس زیر سیستم های گوناگون قابل دسترس می باشند.

رئیس مرکز منطقه­ای اطلاع رسانی و علوم و فناوری گفت: با مراجعه به وب سایت مرکز و انتخاب گزینه «ایران ژورنال» به عنوان نظام نمایه سازی این مرکز به راحتی می توان «مقاله های الکترونیکی عربی» و «نشریات الکترونیکی عربی» را گزینش کرد.

دکتر مهراد افزود: وضعیت در مورد پایگاه استنادی علوم جهان اسلام فرق می کند. در اینجا، از نشریات و مقالات عربی زیرسیستم های استنادی لازم تهیه شده و شامل گزارش های استنادی نشریات عربی، نمایه استنادی علوم، فهرست مندرجات به صورت تمام متن، و نظام آگاهی رسانی استنادی است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: در حال حاضر و از سال 2005 میلادی تعداد 730 عنوان نشریه علمی عربی تهیه می شود و بر این اساس سیستم های مورد نیاز بر طبق ماهیت و خدماتی که از آنها انتظار می رود طراحی و مورد استفاده قرار می­گیرد.

دکتر جعفر مهراد تصریح کرد: دو زیر سیستم مقالات الکترونیکی عربی در سایت مرکز منطقه­ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و فهرست مندرجات (تمام متن) در سایت ISC تقریبا شبیه به هم بوده و در عین حال تفاوت های مختصری نیز با یکدیگر دارند، بخشی از آن نیز به استنادی بودن نظام ISC بر می­گردد.

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: