توفیق سبحانی:
تاریخ هشتاد ساله کتابخانه ملی حاصل دست رنج فرهیختگان کشور است/ جایگزین احترام به حوزه فرهنگ به جای تعارفات در دولت

 

 به گزارش لیزنا، توفیق سبحانی، مولوی پژوه در راستای هشتادمین سالگرد کتابخانه ملی اظهار کرد: کتابخانه ملی همچون قبله، مقدس است و از این رو ارج نهادن و توجه به آن در تمام امور باید در اولویت کارها قرار گیرد از سوی دیگر از آنجایی که کتابخانه ملی تاریخ هشتاد ساله‌ای را در خود پنهان کرده که حاصل دست رنج بزرگان و فرهیختگان این مرز و بوم است باید همچون دری گرانقدر از آن نگهداری شود.

او تنها خواسته اهالی ادب و کتاب را احترام دانست و عنوان کرد: ترویج فرهنگ از مهمترین ارکان کشورهاست از این رو لازم است قدردانی از آنها در اولویت فعالیت‌های فرهنگی ما قرار گیرد.

سبحانی عملکرد کتابخانه ملی در طول سال های فعالیت‌اش را مثبت ارزیابی کرد و افزود: این موضوع در حالی است که متاسفانه کتاب خوانی در میان مردم جامعه ما در پایین ترین درجه اهمیت خود قرار دارد و ما امروز نیازمند برنامه ‌هایی برای ایجاد علاقه در میان آنها هستیم.

این مولوی پژوه با بیان اینکه در طول سال‌های عمرم 30 هزار جلد نسخه خطی فهرست کردم و تقریبا تمام روزهای عمرم را با کتاب گذراندم گفت: اهل کتاب با دیگران متفاوت است و حرمت گذاشتن به این افراد از اوجب واجبات است.

او ادامه داد: یکی از مسائلی که دولت باید در حوزه فرهنگی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد کم کردن تعارفات است. دولت باید از تعارفات خود کم و به مبلغ بیافزاید که در این جا مبلغ به معنای مال و ثروت نیست بلکه به میزان احترام به اهالی فرهنگ و ادب معنی می شود.

او با اشاره به خدمتگزاری مرحوم محدث اورموی در زمینه فهرست نگاری نسخ خطی عنوان کرد: امثال ایشان که به آثار مکتوب خطی کشوراعتبار بخشیدند بسیارند و تنها کاری که می توانیم در قبال خدمات و زحمات آن ها انجام دهیم ارزش گذاری و تجلیل و احترام است.

سبحانی در پایان اضافه کرد: کتابخانه ملی در کنار نقاط مثبت خود بهتر است با کتابخانه های ملی جهان ارتباط بیشتری برقرار کرده و در برخی از مسائل در راستای ارتقا اهدافش از آن ها الگوبرداری کند. این الگو ها می‌تواند در مسائلی همچون نگهداری از کتب، حمل و نقل و دسترسی به خدمات این مکان تجلی یابد.