بزرگترین سرمایه گذاری کانادا در بخش تحقیقات بنیادی

جعفر مهراد، چهره ماندگار علم اطلاعات و دانش شناسی کشور در گفت و گو با خبرنگار لیزنا با تمجید از تصمیم کانادا برای سرمایه گذاری در حوزه علوم و تحقیقات با اختصاص بودجه در سال ۲۰۱۸ میلادی گفت: فلسفه تحقیق و توسعه در تمام کشورهای جهان جستجوی دانش و فرآیندهایی است که براساس آن پژوهشگران و دانشمندان و موسسات تحقیقاتی می کوشند خدمات و فرآورده ها را توسعه، رقابت میان تولیدکنندگان و عوامل تولید را افزایش و تحول و نوآوری را برای ثروت  و رفاه ملی پایدار ریشه دار کنند. سال ها است که کشورهای پیشرفته جهان این روش را تجربه کرده و هر سال در حوزه پژوهش نسبت به سال های پیش سرمایه‌گذاری بیشتری بعمل می آورند. مورد کانادا نمونه روشنی از تلاش هایی است که این کشور در مسیر پیشرفت علمی قدم بر می دارد.

به گفته مهراد اعلام بودجه سال ۲۰۱۸ میلادی کانادا در ۲۷ فوریه موجب خرسندی و شادمانی دانشمندان این کشور شده است.

طبق توضیحات وی این بودجه شامل تقریبا ۴ میلیارد دلار کانادا (۳/۱ میلیارد دلار امریکا) است که طی ۵ سال آینده صرف توسعه علوم می شود. بخش مهمی از این بودجه در اختیار سه شورای پژوهشی قرار خواهد گرفت.  این رقم، علاوه بر یک میلیارد دلار ی است که کانادا به منظور تکریم پژوهشگران و  دانشمندان علوم در سال قبل برای نوآوری در بودجه سالانه خود منظور کرده بود.

بنیانگذار ISC بودجه سال جاری را بزرگترین سرمایه گزاری در بخش تحقیقات بنیادی در تاریخ کانادا عنوان کرد و توضیح داد:  شورای پژوهشی علوم طبیعی و مهندسی  و موسسات تحقیقات بهداشتی هر کدام ۳۵۴/۷میلیون دلار  و شورای پژوهشی علوم اجتماعی و انسانی ۲۱۵/۵ میلیون دلار کانادا دریافت خواهند کرد. همچینن، این سه شورای پژوهشی مشترکا بودجه دیگری برابر با ۲۷۵ میلیون دلار کانادا جهت تحقیقات بین المللی، بین رشته  ای، اقدام سریع و ریسک بالاتر دریافت خواهند کرد.

استاد دانشگاه شیراز افزود: در بودجه پژوهشی سال جاری، مبلغ ۷۶۳ میلیون دلار کانادا برای بنیاد نوآوری کانادا که برای زیر ساخت های پژوهشی هزینه خواهد کرد، منظور شده است. دولت کانادا در نظر دارد که تخصیص این رقم را براساس توصیه های گزارش سال گذشته با احتساب ۴۶۲ میلیون دلار کانادا  تا سال ۲۰۲۳ میلادی دائمی کند.

وی با اشاره بر حمایت های دولت کانادا از پژوهشگران جوان بیان کرد: برای پژوهشگران جوان مبلغ اضافی دیگری معادل ۲۱۰ میلیون دلار کانادا طی ۵ سال آینده در نظر گرفته شده است.  براساس این برنامه، دانشمندان در دانشگاه های سراسر این کشور مورد حمایت بوده و این بودجه برای پژوهشگران جوان اختصاص دارد.

مهراد گفت: افزون بر آن، از بودجه سال ۲۰۱۸ میلادی برای بعضی از سازمان های تحقیقاتی مستقل نیز هزینه می شود. برای مثال، انستیتو محاسباتی کوانتوم  طی سه سال آینده مبلغ ۱۵ میلیون دلار کانادا دریافت خواهد کرد.