کد خبر: 3377
تاریخ انتشار: دوشنبه, 26 مهر 1389 - 12:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

دانش افزایی در حوزه علم سنجی هدف برگزاری «همايش ملي پژوهش و توليد علم در حوزه پزشکي» است

تخصصی شدن هریک از گرایش های کتابداری، به این معنی است که، جامعه نقش کتابدار را بیش از گذشته شناخته است و برگزاری همایشهای تخصصی نیز می تواند عموم جامعه را با نقش های جدید حوزه کتابداری و اطلاع رسانی آشنا کند و جایگاه اجتماعی حرفه را ارتقاء دهد.

موسی یمین فیروز، دبیر اجرایی «دومين همايش ملي پژوهش و توليد علم در حوزه پزشکي با موضوع علم سنجي» در گفتگو با پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا) در خصوص ضرورت برگزاري و نحوه شکل گيري ايده ي این همایش گفت: در سال 1388 به پیشنهاد انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران- شاخه مازندران اولین همایش پژوهش و تولید علم با حضور سرکار خانم دکتر نوش آفرین انصاری، پرفسور مهدی محقق و دکتر پرویز اولیا رئیس کمیته علم سنجی وزارت بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار گردید و بدلیل استقبال بسیار خوب و مقالات ارزشمندی که در این همایش ارائه گردید، با حمایت دکتر اولیاء دانشگاه علوم پزشکی بابل بعنوان دبیرخانه دائمی این همایش انتخاب شد و طی قطعنامه ای مقرر گردید تا این همایش بصورت مداوم هر ساله در دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار گردد. در همین راستا و بدلیل تشویق پژوهشگران و تاثیری که تولیدات علمی در رتبه بندی دانشگاهها دارند ما را برآن داشت تا در سال 89 بصورت تخصصی تر به موضوع علم سنجی بپردازیم.

وی افزود: ایده اولیه برگزاری همایش دوم نیز در سال 1388 در هیات مدیره پرکار انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه مازندران مطرح گردید و با حمایت و پشتیبانی ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی بابل و جناب آقای دکتر امرالله مصطفی زاده معاون محترم تحقیقات و فناوری آن دانشگاه عملی گردید و در این راه باید به حمایت های بی دریع انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران نیز قابل تقدیر بود.

در ادامه یمینی فیروز بیان کرد: انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه مازندران- معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بابل- کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بابل برگزار کنندگان اصلی این همایش هستند و در این مسیر از حمایت مادی و معنوی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برخوردار هستیم . البته از انجمن کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران نیز درخواست حمایت های مادی و معنوی کردیم که تا این تاریخ جوابی دریافت نکردیم.

مسئول کمیته پژوهش و همایش های انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران (شاخه مازندران) درخصوص کيفيت آثار رسيده به دبيرخانه همایش گفت: مقالات ارسالی هم از لحاظ پوشش موضوعی و هم از لحاظ گستره جغرافیایی در حد قابل قبولی بوده است و  در این دوره برخلاف دوره گذشته آثاری زیادی نیز از حوزه غیر کتابداری و اطلاع رسانی به این همایش ارسال گردید که نشان دهنده علاقه و نگرش عمیق سایر رشته ها به حوزه علم سنجی است.

یمین فیروز درباره روند پذيرش و داوري آثار دريافت شده اظهار داشت: هریک از مقالات دریافتی برای3 داور ارسال گردید و با توجه به میانگین نمرات کسب شده نتایج اولیه اعلام گردید ولی پذیرش نهایی مقالات بستگی به متن کامل مقالات ارسالی و داوری مجدد آنها دارد.

وی افزود: در حال حاضر 23 مقاله در مرحله اول داوری پذیرفته شده است و کسانی که مقالات آنها پذیرفته شد تا 10/8/1389 مهلت دارند تا متن کامل مقالات خود را ارسال نمایند.

دبیر اجرایی «دومين همايش ملي پژوهش و توليد علم در حوزه پزشکي با موضوع علم سنجي» گفت: استقبال کتابداران و اطلاع رسانان بسیار خوب بوده و اکثر مقالات پذیرفته شده مربوط به کتابداران است ولی سایر رشته ها بخصوص متخصصان حوزه پزشکی نیز برای این همایش مقالاتی ارسال کرده اند و تعدادی از آنها نیز در مرحله اول پذیرفته شده است.

وی درباره زمان اعلام نتایج نهایی مقالات بیان کرد: در صورتیکه متن کامل مقالات به موقع به دبیرخانه ارسال گردد، سعی می شود تا تاریخ 30/8/1389 نتایج نهایی اعلام گردد.

وی درخصوص مستندسازی مقالات این همایش گفت: تلاش ما این است که مقالات ارائه شده در همایش بصورت مجموعه مقالات منتشر گردد و مجموعه مقالات در روز برگزاری همایش به دست علاقمندان برسد.

یمین فیروز درخصوص نتايج اين همايش براي جامعه کتابداري ایران تصریح کرد: از آنجا که برگزار کنندگان این همایش از جامعه کتابداری و اطلاع رسانی هستند نشان دهنده این است که جامعه علمی کشور به نقش کتابداران و اطلاع رسانان در این حوزه واقف است. نتایج این همایش نه تنها به دانش افزایی در حوزه علم سنجی می انجامد بلکه افتخاری است برای جامعه کتابداری کشور که در مسیر پژوهشهای علمی و ارتقاء تولیدات علمی نقشی موثر دارد.

وی افزود: امروز شاهد هستیم که در دانشگاههای کشور در رشته کتابداری و اطلاع رسانی گرایشی با نام علم سنجی ایجاد گردیده که وظیفه آن تربیت و پرورش نیروی انسانی ماهر در این حوزه است. این موضوع به این معنی است که، جامعه نقش کتابدار را بیش از گذشته شناخته است و برگزاری چنین همایشهایی نیز می تواند عموم جامعه را با نقش های جدید حوزه کتابداری و اطلاع رسانی آشنا کند و جایگاه اجتماعی حرفه را ارتقاء دهد.

یمین فیروز درباره تداوم برگزاری این همایش به صورت سالانه ابراز کرد: هم انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و هم معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بابل امیدوارند این همایش را با موضوعات متفاوت هرساله برگزار کنند و این تحقق نخواهد پذیرفت مگر با همکاری تمام سازمانها و نهادهایی که در کشور در حوزه تولید و ترویج علم نقش دارند.

وی در پایان از دکتر امرالله مصطفی زاده معاون محترم تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بابل، دکتر پرویز اولیا مدیر کل محترم مرکز توسعه و هماهنگی تحقیقات فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر شریف آبادی رئیس محترم انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، دکتر آرام تیرگر رئیس محترم کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی بابل و کارکنان کتابخانه مرکزی و انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه مازندران و دکتر افشین موسوی چلک به سبب حمایت های ایشان تشکر و قدردانی نمود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: