مدیر امور کتابخانه های شهرداری تهران خبر داد
استخدام کتابداران در کتابخانه های شهرداری تهران

ایمان کرد، مدیر امور کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار لیزنا توضیح داد: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بالغ بر372  کتابخانه عمومی دارد و در این راستا پرچمدار ارائه خدمات کتابخانه‌ای در شهر تهران محسوب می شود. این مرکز در سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را آغاز کرده است و حدود ۷۶ هزار و ۳۳۱ متر مربع مساحت کتابخانه ای دارد و بالغ بر 1 میلیون و 500 هزار نفر عضو آن هستند. تعداد منابع کتابخانه ای ۳ میلیون و ۴۰۱ هزار و ۸۸۳ کتاب است.

ماهی بدهید، کتاب بگیرید

کُرد استقبال از کتابخانه های این مرکز را فوق العاده توصیف کرد و در مورد برنامه های آن در ایام تعطیلات سال نو گفت: مخاطبان و مردم این درخواست را از ما داشتند که در ایام تعطیلات نوروزی کتابخانه ها فعال باشند و به همین دلیل به غیر از روز اول و روز ۱۳ فروردین، کتابخانه ها به درخواست مردم باز هستند و خدمات دهی می‌کنند. برنامه های متنوعی برای ایام نوروز در نظر گرفته شده است. «ماهی حوض قصه ها» یکی از این طرح‌ها است که بر اساس آن ماهی های را که مردم می‌خواهند اهدا کنند دریافت می‌کنیم و به جای آنها به مردم کتاب تحویل می‌دهیم. این طرح تا ۱۳ فروردین ادامه خواهد داشت. بسته های ترویج کتابخوانی نیز در ایام نوروز به شهروندان تهرانی تحویل داده می شود. همچنین کسانی که در ایام تعطیلات نوروزی به کتابخانه ها مراجعه کنند می توانند به عضویت رایگان یکساله کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بیایند. همچنین برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه نوروز اجرا خواهد شد؛ مانند تهران گردی و و معرفی ابنیه های تاریخی تهران.

به گفته او سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در طول سال در کتابخانه ها کارگاه‌های قلم اولی ها را برگزار می‌کند که در آن به علاقمندان به نویسندگی و فعالیت در حوزه نشر آموزش داده می شود. این کارگاه‌ها در فرهنگسراهای مختلف برگزار می‌شود. همچنین نشست بررسی کتاب های حوزه کودک با دعوت از شخصیت های مختلف و به صورت دوره ای انجام می گیرد. اولین جلسه این دوره در دهه فجر با حضور مجید قناد برگزار شد و بعد از این از شخصیت های مختلف سیاسی، فرهنگی، ورزشی و هنرمندان دعوت می شود تا در سال جدید در راستای شعار «تهران؛ شهر دوستدار کودک» فعالیت کنند. پویش کتابخوانی نوجوان نیز در کتابخانه های مختلف به اجرا در خواهد آمد و همچنین طرح مطالعه کتاب در کتابخانه ها ایجاد خواهد گذشت. برنامه های مختلف دیگری نیز در طول سال اجرا می شود که به فواصل زمانی به آنها اضافه می شود.

 کتابخانه های شهرداری فیلتر ندارند

 طبق توضیحات کُرد بودجه مستمری از سوی شورای شهر تهران برای تهیه و خرید کتاب های جدید اختصاص می یابد. این کتاب‌ها از سوی متخصصان این سازمان تهیه می شود.

وی از اهدای تعداد قابل توجهی کتاب به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توسط سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری محمدجواد حق شناس، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران خبر داد که شامل ۱۵۰ میلیون تومان بن خرید کتاب می شود.

مدیر امور کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تاکید کرد که این سازمان هیچ ممیزی برای ورود کتاب به کتابخانه های خود (به جز ممیزی های رسمی از طریق مبادی قانونی یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) قائل نیست. او گفت: کتابخانه‌های ما به روی همگی منابعی که مجوزهای لازم را از نهادهای مسئول گرفته اند، باز است. ما هر کتاب که توسط وزارت ارشاد تایید و از سوی انتشاراتی های مختلف چاپ شده است را خریداریم می‌کنیم.

با نهاد کتابخانه ها همکاری می کنیم

او در زمینه همکاری با نهاد کتابخانه های عمومی کشور توضیح داد: در طرح  کتابخانه گردی که توسط دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی مطرح شده بود، همکاری  کردیم و قرار شد تا توافقنامه هایی در زمینه همکاری در شهر تهران نیز داشته باشیم. قبلاً نیز تفاهم نامه هایی مقطعی وجود داشت ولی امسال در برنامه های بیشتری در خدمت نهاد کتابخانه ها خواهیم بود.

وی در زمینه نیروی انسانی کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران توضیح داد: تعداد کتابداران ما ۵۸۹ نفر است و  بیش از ۹۰ درصد آنان تحصیلات عالی در رشته کتابداری دارند و در این حوزه دارای سابقه‌ای مناسب و لازم هستند. با توجه به کمبود نیروی انسانی به دستور شهردار در سال جدید نیروی انسانی خود را تامین خواهیم کرد.

تهران پایتخت کتاب خاورمیانه می شود

کرد در زمینه ارزیابی فعالیت های این سازمان برای دستیابی به اهداف مورد نظر کتابخانه ها در سال 1396 گفت: سال گذشته برنامه های مختلفی در حوزه کتاب و کتابخانه ها ایجاد شد و سال خوبی برای کتاب در سطح شهرداری تهران بود. این نوید را برای امسال می دهیم که اتفاقات خوبی خواهد افتاد و خبرهای بسیار خوبی در حوزه کتاب در سطح شهر تهران خواهید شنید. ما به این سمت و سو پیش می‌رویم که تهران را به عنوان پایتخت کتاب خاورمیانه ببینیم و روزی را به جشن بنشینیم که تهران پایتخت کتاب خاورمیانه شود.

او ادامه داد با توجه به وسعت خدمات کتابخانه ای در سطح شهر تهران این مسئله قابل پیش‌بینی و دستیابی است.  شبکه کتابخانه‌هایی که در شهر تهران وجود دارد در هیچ کدام از پایتخت های کشورهای خاورمیانه نیست. تمام کتابخانه‌های ما به هم متصل هستند و عضویت در هر کتابخانه برابر است با عضویت در تمام ۳۷۲ کتابخانه شهر تهران. این شبکه بزرگترین شبکه کتابخانه ای یکپارچه در خاورمیانه محسوب می شود. در کل در تهران اتفاقات مبارکی در حوزه کتاب منتظر رخ دادن است و اتفاق خواهد افتاد.

 ارائه 120 هزار جلد کتاب دیجیتال در نمایشگاه کتاب تهران

وی در مورد همکاری کتابخانه های شهرداری با مراکز آموزشی و مدارس گفت: ما در مناطق مختلف برنامه های مشترکی با آموزش و پرورش و وزارت علوم برگزار می کنیم و همکاری نزدیکی به خصوص با وزارت آموزش و پرورش داریم. امیدواریم سال آینده در راستای شعار «تهران؛ شهر دوستدار کودک» فعالیت های بیشتری انجام شود. ما هم اکنون در برخی مناطق  و در برخی مدارس کتابخانه ایجاد کرده ایم مثلا کتابخانه ای به مناسبت دهه فجر در منطقه ۲۰ افتتاح نمودیم. عضویت رایگان دانش آموزان در کتابخانه ها را داریم و همچنین برنامه‌هایی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در مهد کودک ها و دبستان ها و در مراکز مختلف اجرا کردیم و امسال پررنگ‌تر ادامه خواهیم داد.

وی در ادامه سخنان خود به همکاری بخش‌های مختلف شهرداری تهران با بخش امور کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد و گفت:  با همکاری دیگر بخش های شهرداری برنامه‌های مختلف خوبی به خصوص در فرهنگسراهای کتاب و  در نمایشگاه های بین المللی کتاب برگزار می شود. در هفته کتاب شاهد همکاری و تعامل خوب سازمان زیباسازی شهرداری تهران، مترو و دیگر نهادها با بخش امور کتابخانه ها بوده ایم و امیدواریم حتما با ایجاد المان هایی به خصوص در حوزه کودک کمک کنند تا در سطح شهر تهران به اهداف خود برای دیدن تهران به عنوان پایتخت کتاب خاورمیانه نزدیک شویم.

مدیر امور کتابخانه ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان با اشاره به حضور هرساله این مرکز در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: ما با ایجاد فرهنگسرای کتاب با قدرت در نمایشگاه کتاب حضور خواهیم داشت. حوزه های مختلفی را در این فرهنگسراها داریم مانند استیج هنرمندان، آموزش کتاب کودک، حضور کتابخانه دیجیتال. کتابخانه دیجیتال برای اولین بار دهه فجر امسال افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید. بیش از ۱۲۰ هزار جلد کتاب دیجیتال را در کتابخانه دیجیتال در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به محضر علاقه مندان تقدیم خواهیم کرد.