زین العابدینی مطرح کرد
مقاله برگرفته از پژوهش های دانشجوی کتابداری در ایسکو ارائه می شود

محسن حاجی زین العابدینی و نگین شکرزاده برای ارائه شفاهی مقاله مشترک خود در پانزدهمین کنفرانس ایسکو شرکت خواهند داشت. زین العابدینی در مورد ماهیت و اهداف این کنفرانس گفت: ISKO مهمترین انجمن بین المللی سازماندهی دانش در سطح دنیا و مخفف کلمه International Society for Knowledge Organization است. این انجمن در سطح بین المللی فعالیت می کند و حوزه فعالیت آن را مسائل مرتبط با مدیریت داده، سازماندهی اطلاعات، سازماندهی دانش، ابر داده ها (metadatas) و حوزه های از این تشکیل می دهد. این انجمن نشریه ای را هم با عنوان سازماندهی دانش منتشر می‌نماید.

وی ادامه داد: ایسکو هرساله کنفرانسی بین المللی برگزار می‌کند.  تا بحال 14 مرحله آن برگزار شده و پانزدهمین مرحله آن به زودی برگزار خواهد شد. این کنفرانس قرار است از ۹ تا ۱۱ جولای که برابر می شود با ۱۸ تا ۲0 تیر ماه در شهر پورتوی کشور  پرتغال برگزار شود.

او افزود: در این کنفرانس مسائل مختلف حوزه سازماندهی دانش در سطح دنیا مورد بحث قرار می گیرد و افراد صاحب نظر حوزه سازماندهی دانش در آن حضور خواهند داشت و با هم تبادل نظر خواهند کرد. نشست هایی تخصصی نیز برگزار می‌شود که در آن مسائل این حوزه مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

زین العابدینی در مورد مقاله ارائه شده توسط وی و نگین شکرزاده توضیح داد: مقاله ما در حوزه PRESSoo  یعنی الگوی است که بر اساس FRBR  توسط مجامع جهانی سازماندهی دانش تهیه شده و به حوزه سازماندهی نشریات ادواری به طور کلی می پردازد. برای اینکه در زمینه مجلات و نشریات الگویی داده‌ای ایجاد نماییم می توانیم از  PRESSoo استفاده کنیم.

او ادامه داد: این الگوی در سطح جهان مطرح شده و ما آن را در سطح مجلات کتابداری و اطلاع رسانی فارسی زبان مطالعه کرده ایم. یعنی چگونه می‌توان از مدل PRESSoo  برای مجلات در سطح کتابخانه ملی ایران و در سطح کشور استفاده نمود و با آن مطابقت پیدا کرد.

این استاد حوزه کتابداری و اطلاع رسانی توضیح داد:  مقاله ما برگرفته از پایان نامه کارشناسی ارشد نگین شکرزاده است. درواقع نتایج پژوهش‌های ایشان در سطح جهانی ارائه خواهد شد که نشان دهنده وضعیت ارتباطی ما با سطح جهان هم خواهد بود. یعنی اینکه پژوهش های ما چقدر در سطح بین الملل مورد استفاده قرار می گیرد و چقدر با آنها هم سنگ و همسو است. پذیرش این مقاله نشان می‌دهد که آنها مشتاق هستند در مورد وضعیت سازماندهی دانش در کشور ما بدانند و از این مسئله استقبال می کنند.

گفتنی است نگین شکرزاده دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی است.

زین العابدینی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه دانشجویان به انجام مطالعاتی برای ارائه در سطح ملی و بین المللی گفت: اینکه بتوانیم هر پژوهشی را که انجام می‌دهیم منتشر کنیم و به مخاطبان ویژه آن برسانیم بسیار اهمیت دارد.  این مخاطبان ممکن است در سطح ملی و داخلی باشند و یا در سطح بین المللی. اگر بتوانیم کاری انجام دهیم که قابل انتشار در سطح بین المللی باشد و در حقیقت جامعه جهانی هم از آن مطلع شوند کار ارزشمندتری خواهد بود.

او ادامه داد: توصیه من به دانشجویان این است که اولاً علم و دانش جهانی را بشناسند و موضوعی را انتخاب کنند که متناسب با نیازهای جامعه جهانی و علمی باشد که در سطح بین المللی جاری است و مورد استفاده قرار می گیرد.  دوم اینکه زبان انگلیسی خود  تقویت کنند و دانش زبانی خود را به سطحی برسانند که بتوانند دانش ملی را به زبان بین‌المللی منتشر نمایند. سوم اینکه رویدادهای جهانی را دنبال نمایند. یعنی هر اتفاقی که در حوزه تخصصی رشته خود آنان رخ می دهد دنبال کنند و بر اساس آن با این علم روز دنیا آشنا شوند تا بتوانند مسائل و مشکلات داخلی را با راهکارهای جهانی منطبق کنند و از آنها و توان جهانی برای حل مشکلات داخلی استفاده نمایند. مطالعه جدی و روزآمد سازی علمی می تواند به این موضوع بسیار کمک کند.

 شایان ذکر است انجمن بین المللی سازماندهی دانش – شاخه ایران (ایسکو ایران) به ریاست رحمت الله فتاحی مشغول به فعالیت است.