کد خبر: 3444
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 آبان 1389 - 14:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

چالشهای مهم برای پیاده سازی الگوی FRBR در ایران شناسایی و معرفی شد

روش مناسب براي پياده‌سازي الگوي اِف.آر.بي.آر. در ايران، روش تطبيقي است. به اين معنا که پيشينه‌هاي موجود حفظ و ضمن تطبیق با الگوي اِف.آر.بي.آر. نسبت به رفع کاستي‌هاي احتمالي اقدام ‌شود.

 

 به گزارش پایگاه خبری کتابداری و اطلاع رسانی ایران (لیزنا)، دکتر محسن حاجی زین العابدینی، دانش آموخته دوره دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز، روز چهار شنبه مورخ 28 مهر 1389 ساعت 9 از پایان نامه خود با عنوان «امکان‌ سنجي به‌کارگيري الگوي ملزومات کارکردي پيشينه‌هاي کتابشناختي (اف.آر.بي.آر.) ايفلا در پيشينه‌هاي کتابشناختي فارسي» به راهنمایی دکتر عبدالحسین فرج‌پهلو  و دکتر مرتضی کوکبی و مشاوره دکتر رحمت‌الله فتاحی، در تالار دکتر پاک‌سرشت دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، با درجه عالی دفاع کرد.

 

این جلسه با حضور دکتر زهير حياتي، عضو هیات علمی دانشگاه شيراز، و دكتر سعيد رضايي شريف آبادي، عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا، به عنوان داوران خارجی و دكتر فريده عصاره و دكتر عبدالحميد معرف زاده، اعضای هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، به عنوان داوران داخلی برگزار شد.

           

دکتر محسن حاجی زین العابدینی در گفتگو با لیزنا گفت: در اين پژوهش، امکان‌سنجي پياده‌سازي الگوی اف.آر.بي.آر. در محيط کتابخانه‌ها و فهرست‌هاي رايانه‌ای ايران مورد بررسي قرار گرفته است. هدف اصلي پژوهش ضمن بررسي وضعيت موجود پيشينه‌هاي کتابشناختي فارسي از نظر هم‌خوانی با اف.آر.بی.آر.، و نیز رويکردها و راهکارهای ممکن براي پياده‌سازي بهينه الگو در پيشينه‌ هاي بومي ايران است.

وی درخصوص جامعه مورد پژوهش خود اظهار داشت: جامعه پژوهش حاضر را 3502 پيشينه موجود در کتابشناسي ملي ايران براي دو اثر «شاهنامه» و «نهج‌البلاغه» تشکيل داده است و از بين جامعه پژوهش بالا 365 پيشينه به روش نمونه‌گيري تصادفي منظم انتخاب شده و مورد بررسي قرار گرفته است و همه نوع منابع اطلاعاتی مورد بررسی قرار گرفتند. 

عضو هیات علمی مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی، افزود: همچنین به منظور تعیین ویژگی‌های الگوی مناسب برای اف.آر.بی.آر.سازی در کشور، تعداد 18 طرحِ پیاده‌سازی اف.آر.بی.آر. در دنیا مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. 

دکتر محسن حاجی زین العابدینی ادامه داد: نتايج حاصل از پژوهش حاکی از آن بود که برخي از ملزومات ذکر شده در الگوي اِف.آر.بي.آر. در پيشينه‌هاي کتابشناختي فارسي موجود است و در برخي زمينه‌ها، به دلایلی مانند عدم رعايت صحيح اصول فهرستنويسي، قواعد فهرستنويسي مورد استفاده (آنگلوامریکن)، ساختار نرم‌افزارهاي کتابخانه‌ای مورد استفاده و عدم توجه به روابط و خانواده کتابشناختي در فهرست‌ها، کاستي‌هايي وجود دارد. 

وی همچنین گفت: نتایج پژوهش نشان داد که روش مناسب براي پياده‌سازي الگوي اِف.آر.بي.آر. در ايران، روش تطبيقي است. به اين معنا که پيشينه‌هاي موجود حفظ و ضمن تطبیق با الگوي اِف.آر.بي.آر. نسبت به رفع کاستي‌هاي احتمالي اقدام ‌شود.

دانش آموخته دوره دکتری علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان گفت: در بخش دیگری از پژوهش، 16 چالش مهم برای پیاده‌سازی الگو، و در بخش ویژگی‌های الگو نیز، 8 ویژگی الگوی مناسب برای پیاده‌سازی اف.آر.بی.آر. در ایران شناسایی و معرفی شد. 

شایان ذکر است دکتر زین العابدینی که هم اکنون عضو هیات علمی مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی است، در کنار تصدی پست معاونت تحقیق و توسعه در این مرکز، عضویت دو دوره هیأت مدیره انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران را در کارنامه فعالیت های حرفه ای و اجرایی خود دارد.

وی دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی را به ترتیب در دانشگاه های فردوسی مشهد و علوم پزشکی ایران پشت سر گذاشت.

تدریس در دانشگاه ها، راهنمایی و مشاوره چند پایان نامه فوق لیسانس، تدوین چند جلد کتاب، ارائه مقاله در مجلات و کنفرانس های داخلی و خارجی، برپایی کارگاه ها و نشست های نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و حضور در برنامه های رادیویی و تلوزیونی را در کارنامه حرفه ای خود دارد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: