فانی و کتاب؛ دو واژه ای که نمی توان از هم جدایشان کرد

منوچهر دین‌پرست؛ روزنامه نگار، اخیرا کتاب «آقای کتابدار» را با موضوع نگاهی به زندگی کامران فانی، کتابدار برجسته ایران تالیف کرده است. او در این گفتگو درباره انتخابش برای نوشتن این کتاب و نقش کتاب در زندگی کامران فانی گفت.

چرا کامران فانی را برای نوشتن زندگی نامه انتخاب کرده اید؟

این که چرا آقای فانی را انتخاب کردم به خاطر این است که او از نسل کسانی است که توانستند کار کتابداری نوین را در ایران پایه‌گذاری کنند و همین مطالب در خود کتاب توضیح داده شده است. هر کدام از گوشه های کتاب، در مورد زندگی آقای فانی است. زندگی آقای فانی به صورتی بوده که او را به سمت کتاب سوق داده و زندگی او با کتاب اجین بوده است.

فانی یکی از شناخته شده ترین چهره های کتاب‌شناس ایرانی است. من بیشتر به سیر زندگی فانی پرداخته ام. احساس می‌کنم که همه آدم ها بستری دارند که در آن شکوفا می شوند و باید به آن بستر توجه شود. او از دوران کودکی تا دوران پختگی با کتاب آشنا بوده و الان هم جزء چهره های شاخصی است که نمی شوند در حوزه کتابداری از او نام نبرد. البته افراد دیگری هم بوده اند که در جای خودشان کاملا محترم اند اما منِ روزنامه نگار بخاطر شخصیتی که فانی دارد و همچنین یاد گرفتن کار از او، مثل مدخل‌نویسی در همکاری بسیار کوچکی که با او در نوشتن دایره المعارف داشتم، به سراغ او رفتم.

به نظر شما چرا باید به زندگی افرادی مثل کامران فانی پرداخت؟

به نظر من در چند سال اخیر کتاب های تاریخ شفاهی و به عبارتی زندگی افرادی که زندگی نامه آنها کمتر مورد توجه قرار گرفته، بسیار زیاد شده است از جمله شخصیت های علمی، ادبی، فرهنگی، هنری و حتی سیاسی. اینکه با آنها صحبت می شود کار خیلی خوبی است. به نظر من تا وقتی که این افراد را از دست نداده ایم، همه به خصوص ما روزنامه نگاران باید بیشتر به این مساله توجه کنیم. چون روزنامه نگارها با یک علاقه و دید خاصی به این موضوعات می پردازند. باید بابی در این زمینه باز شود. می توان کارهای بسیار خوبی انجام داد و کتاب هایی جذاب و خواندنی ایجاد کرد. من هم سعی کردم کتاب طولانی نباشد به گونه ای که حوصله مخاطب سر برود تا فرد بتواند در عرض چند ساعت کتاب را بخواند و حداقل تجربه زندگی یک فرد کتابدار را به دست بیاورد.

خط اصلی کتاب درباره چیست؟

خط اصلی کتاب این بوده که او چطور در سیر زندگی به کتاب علاقه مند شد. همه کسانی که در حوزه های علمی کار می کنند، با کتاب در ارتباط هستند از جمله، هنرمند، روزنامه نگار، پزشک و غیره. اما مواقعی کتاب در زندگی آن شخص نقشی کلیدی ایفا می کند و بخشی از زندگی او می شود، درست مثل آقای فانی. بنظرم فانی و کتاب دو واژه ای هستند که نمی توان آنها را از هم جدا کرد.

 

گفتنی است، از منوچهر دین پرست، روزنامه نگار و فارغ التحصیل فلسفه علاوه بر «آقای کتابدار» کتاب هایی  مانند «جنگ هفتاد و دو ملت»(بررسی نظریه گفت و گوی تمدنها)، «سید حسین نصر دلباخته معنویت»، «واقعیت نمایی و بداهت» و «تاویل های ژان لوک نانسی از سینمای کیارستمی» منتشر شده است.

کتاب «آقای کتابدار» را نشر اطلاعات در ۱۵۲ صفحه منتشر کرده است.