کد خبر: 35360
تاریخ انتشار: یکشنبه, 10 تیر 1397 - 23:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

کودکان محله دریا چوپان دروغگو را راستگو کردند

منبع : لیزنا
داستان‌نویسی و تئاتر کودکان در سرای محله شهرک دریا با استقبال خوبی مواجه شده است.
کودکان محله دریا چوپان دروغگو را راستگو کردند

به گزارش لیزنا، برگزاری کلاس های داستان نویسی و تئاتر در سرای محله شهرک دریا واقع در منطقه 21 تهران، با استقبال خوبی روبروست و موجب شکوفایی استعداهای کودکان این محله شده است.

حسین فراهانی؛ نویسنده، شاعر و مدرس داستان‌نویسی و همچنین کارگردان تئاتر کودک، سال 86 به طور حرفه ای نوشتن را شروع کرده و اولین رمانش را در همان سال به چاپ رساند. وی در سال 88 کتاب شعری با عنوان «باران» منتشر کرد. او در سال 94 کتاب «قاب خاطره» را برای سازمان جهاد دانشگاهی و با موضع مشاهیر نوشت. در همان سال سه کتاب «سرزمین ابرها 1، 2 و 3» را برای رنج سنی الف منتشر کرد. در سال 94 کتاب «بغض» که تلفیقی از داستان کوتاه و شعر بود به چاپ رسانید. فراهانی از سال 95 شروع به تدریس داستان نویسی و تئاتر کرده است.

وی درباره تئاتر گروه کودکی که امسال به روی صحنه می‌برد توضیح داد: این نمایش در مورد داستان خاطره‌انگیز معروف ما یعنی «چوپان دروغگو»ست. در واقع برای نمایش از این داستان الهام گرفتم و آن را با سبک و سیاق که الان موجود است، امروزی کردم. به طوری که شخصیت چوپان مثل گذشته نیست و راستگو شده اما با مسائل و مشکلاتی روبرو می شود که طنز خود را دارد. مهم ترین مبحث در این نمایش، به غیر از صداقت، موضوع نظافت در محیط زیست و مصرف آب است. همچنین این نمایش، یک تئاتر موزیکال است که ترانه‌های استفاده شده در آن را نیز شخصا کار کردم. تمامی عوامل این نمایش خود کودکانی هستند که در کلاس های من شرکت می کنند.

فراهانی درباره شکل و محتوای داستان نویسی کودکان گفت: آنها، بسته به استعدادشان، در زمینه های مختلفی شروع به نوشتن می کنند. در بین آنها می توان کسانی را دید که تمایل به نوشتن دلنوشته، داستان بلند یا کوتاه دارند اما به طور کلی بیشتر به نوشتن داستان های کوتاه علاقه‌مند هستند. کودکان امروز نسبت به دهه‌های قبلی کم حوصله اند و کمتر وقت برای کارهایشان می گذارند و دوست دارند سریع تر به نتیجه برسند.

هانیه بخشی 16 ساله، دارای رتبه دوم داستان نویسی در منطقه 21 است. او گفت: تئاتری که کار کردیم با اهداف صرفه جویی در مصرف آب و حفظ محیط زیست بود. نمایش پیش رو تئاتر «چوپان راستگو»ست که هدف اصلی این نمایش صداقت و نگهداری طبیعت است و چیزهای زیادی برای یاد گرفتن دارد. نمایشنامه این کار را با دوستان به صورت گروهی می نویسیم.

پوریا قاسمی نیت، 7 ساله که در داستان نویسی مقام اول را در مناطق 9 و 21 برای داستان «مداد سبز» کسب کرده است.

دریا کریمی 11 ساله دارای مقام اول در زمینه داستان نویسی در منطقه 21 که داستانش در مجله کودک نیز چاپ شده رسیده است گفت: از کودکی به داستان‌نویسی علاقه مند بودم. وقتی به کلاس های آقای فراهانی آمدم، با کمک او توانستم داستانم را بنویسم.

کریمی در گروه فراهانی در نمایش جدیدشان به نام «چوپان راستگو» دستیار نمایشنامه نویس است.

برچسب ها :
عباس شیری
|
Russia
|
1397/04/30 - 17:10
0
0
سلام دوست گرامی بسیار عالی . ب امید موفقیت های روز افزون شما
مهدی فره وشی
|
Iran
|
1397/04/20 - 02:08
0
0
درود بر شما آقای فراهانی که با استعداد و توانایی ها و پیگیری های خودتون باعث شکوفا شدن استعداد کودکان شدید. با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما
کتابدار
|
Iran
|
1397/04/17 - 13:36
0
0
واقعا آفرین به آقای فراهانی و صد آفرین به این دانش آموزان عزیز. من که واقعا لذت بردم از اینکه میبینم در این سنین کودکان ما چقدر میتونن فعال باشن فقط کافیه کسی باشه این استعداد بالقوه رو بالفعل کنه...
خسروتهرانی
|
United Kingdom
|
1397/04/12 - 18:56
0
2
جناب مهندس فراهانی عزیز،کشورمابرای شکوفایی وخلاق شدن کودکان وتبدیل قوای بالفعل تخیل آنها به دلنوشته های مکتوب وبالفعل نیاز به اساتیددلسوزوقابل اطمینانی همچون شما دارد ،نیاز به محیط هایی پراز مهرومحبت و عاطفه و البته امن داریم که کودکان ما در آنجا به اوج خلاقیت فکری و جسمی خودبرسند،ازاینکه دراین راه پیشقدم شده اید سپاسگزاریم. ارادتمند تهرانی
پاسخ ها
حسین فراهانی
| United States |
1397/04/18 - 13:12
سلام ممنون از لطف و حمایت شما امیدوارم بتوانم این تفکر و منشی رو که شما فرمودید به درستی انجامش بدم. باز هم از لطف و عنایت شما ممنونم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: