کد خبر: 37606
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 03 آبان 1397 - 12:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

با وجود ارسال نامه به وزارت علوم

وضعیت کتابخانه‌های دانشگاهی همچنان مثل قبل است

منبع : لیزنا
دبیر پنل کتابخانه‌های دانشگاهی کنگره چهارم : متاسفانه با توجه به نامه‌ای برای وزارت علوم تهیه و ارسال شد ولی وضعیت مدیریت اکثر کتابخانه های دانشگاهی همچنان مثل قبل است، مدیرانی با تجربه پایین و توان مدیریتی ضعیف کتابخانه را اداره می‌کنند.
 وضعیت کتابخانه‌های دانشگاهی همچنان مثل قبل است

 دکتر مریم اسدی معاون کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف و دبیر پنل کتابخانه‌های دانشگاهی کنگره چهارم در گفتگو با خبرنگار لیزنا از اهداف و برنامه‌های پنل خود در کنگره چهارم سخن گفت.

 اسدی بیان کرد: پنل سال گذشته با هدف بازتاب دادن و تبادل نظر درباره مسائل مبرم کتابخانه‌های دانشگاهی با محوریت صلاحیت مدیران و کتابداران این نوع از کتابخانه ها برگزار شد. به اعتقاد ما، مدیریت کتابخانه‌های دانشگاهی یک اشتغال تمام‌وقت است که ‌نیازمند تجربه غنی و توان مدیریتی است. مدیریت کتابخانه به عنوان یک اشتغال پاره‌وقت توسط عضو هیئت‌علمی‌ که وظیفه و دغدغۀ آموزش و پژوهش دارد، سیاست ناکارآمدی است که شایسته است ترک شود.

وی گفت: کتابداران با توجه به تغییرات مهم در دانشگاه‌ها و تحول چرخه آموزش و پژوهش، نیاز به بازتعریف جایگاه خود دارند، لذا می‌توانند با تعریف پست‌های سازمانی جدید در دانشگاه نقش مهم خود را در چرخه پژوهش و ارتباط علمی، به‌ویژه آموزش و پژوهش به جامعه علمی نشان دهند. این مشکلی است که گریبان‌گیر کتابخانه‌های دانشگاهی کشورهای بسیاری است و با مدیریت تغییر، می‌توان کتابخانه دانشگاهی را به نهادی اثرگذار در دانشگاه تبدیل کرد. همچنین نقش‌های جدید به کتابخانه‌های دانشگاهی کشور از سوی کمیته، با توجه به کم‌رنگ شدن جایگاه خدماتی کتابخانه و تحولات صورت گرفته، پیشنهاد شد.

دبیر پنل کتابخانه های دانشگاهی افزود: اتفاقاتی که پس از آن صورت گرفت در واقع در راستای همان تکلیفی بود که در بیانیه پایانی پنل از انجمن خواسته شد و انتظار می‌رفت به عنوان متولی رشته به برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی به توانمندسازی مدیران و کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی اهتمام بورزد و آن را جدی بگیرد. همچنین از انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران تقاضا شد به‌عنوان نماینده جامعه علمی و حرفه‌ای کتابداری ایران، نامه‌ای برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز سایر سازمان‌های هم‌ردیف در مورد اصلاح سیاست‌های تعیین مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی تهیه و ارسال کند و از آن‌ها درخواست کند رسیدگی و اقدام در مورد آن را مدنظر قرار دهند. پس از آن دکتر افشار نامه را نوشتند و به وزارت علوم ارسال شد.

متاسفانه با توجه به نامه‌ای برای وزارت علوم تهیه و ارسال شد ولی وضعیت مدیریت اکثر کتابخانه های دانشگاهی همچنان مثل قبل است، مدیرانی با تجربه پایین و توان مدیریتی ضعیف کتابخانه را اداره می‌کنند.

وی گفت: پنل امسال با موضوع توانمندسازی و آموزش مداوم کتابداران دانشگاهی خواهد بود. در پنل امسال به دنبال راهکارها و روش های توانمندسازی کتابداران دانشگاهی و استفاده از تجربه‌ها و ایده‌های آنان هستیم. به نقش‌های آموزشی، پژوهشی و حرفه‌ای که کتابداران دانشگاهی می‌توانند در بافت دانشگاهی داشته باشند خواهیم پرداخت.

اسدی تاکید کرد: هدف ما، بیان مسائل مبرم کتابخانه‌های دانشگاهی کشور با محوریت توانمندسازی و آموزش مداوم کتابداران دانشگاهی است. امسال به دنبال راهکارها و روش‌های توانمندسازی کتابداران دانشگاهی و استفاده از تجربه‌ها و ایده‌های آنان هستیم. به نقش‌های آموزشی، پژوهشی و حرفه‌ای که کتابداران دانشگاهی می‌توانند در بافت دانشگاهی داشته باشند خواهیم پرداخت. همچنین با تغییر ساختار سازمانی کتابخانه‌ها، صلاحیت‌های کتابداران دانشگاهی چه می‌تواند باشد؟ و با ادغام کتابخانه‌های دانشکده‌ای در کتابخانه مرکزی، جایگاه کتابدار کجاست؟

او گفت: در کنگره سال‌های گذشته به چالش‌ها و مشکلات کتابداران و کتابخانه‌ها پرداخته شد و در کنگره چهارم سعی خواهد شد به دنبال سازوکارها و روش‌هایی برای توانمندسازی کتابداران دانشگاهی و ارتقا نقش آنان در دانشگاه‌ها باشیم. تاکنون دو پیش نشست داشتیم. متاسفانه در گروه تلگرامی مشارکت کم است و بحث زیادی صورت نگرفته است. اما بحث‌های صورت گرفته در پیش نشست ها حول چهار محور بود: 

1. تاکید بر آموزش موثر:

-       ارتقا برنامه آموزش دانشگاهی و انطباق آن با نیازهای بازار کار

-       ارتقا دانش فارغ‌التحصیلان کتابداری،

-       توجه مضاعف به آموزش ضمن خدمت کتابداران و افزایش دوره‌ها

-       افزایش بودجه در اجرای برنامه‌های آموزش ضمن خدمت کتابداران

-       کاربردی کردن برنامه‌های آموزش ضمن خدمت (هدف، اخذ مدرک برای ارزشیابی سالانه)

2. نقش مدیریت مشارکتی:

-       مدیریت مشارکتی و دخالت دادن کتابداران در تصمیم‌گیری‌ها موجب افزایش انگیزه و به دنبال آن تشویق برای افزایش توانمندی خواهد شد.

-        قدردانی کردن مدیر از کتابداران و فعالیت‌های سازنده آنان

-        واگذاری اختیارات اداری به مدیر کتابخانه‌ها برای تشویق‌های مالی و اداری برای کتابداران

3. تاکید بر ارزشیابی موثر کتابداران و شاخص‌های سنجش مطابق با وظایف و کارکردهای کتابخانه دانشگاهی

4. تاکید بر روزآمدسازی دانش و مهارت‌های کتابداران و فعالیت‌ها و خدمات کتابخانه‌ها

-       انطباق مهارت‌های امروز کتابداران با فناوری‌های جدید و نیازهای کاربران

-       ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس با دانش افزایی کتابداران دانشگاهی برای اشتغال در بخش‌ها و واحدهای مختلف دانشگاه

-       ایجاد انگیزه و مشارکت دادن کتابداران توسط مدیر

-       افزایش مهارت‌های ارتباطی کتابداران

مریم اسدی ادامه داد: از نظر اینکه در هر سال به مسائل و مشکلات کتابخانه‌های دانشگاهی به طور موشکافانه‌ای توجه می‌شود مهم است. همچنین بنظر بنده شاهد تحولی شگرف در دیدگاهها و رشد فکری کتابداران هستیم و کتابداران آگاهانه‌تر و هدف‌مندتر از سال‌های گذشته هستند و سوالات آن‌ها گویای این تغییر است.

وی در پایان گفت: این رویداد بستر مناسبی جهت تعامل فراهم می‌کند که می‌تواند به ارتقا رشته و حرفه کمک کند. امید است امسال هم شاهد کنگره خوبی با مشارکت حداکثری متخصصان، کتابداران و اساتید باشیم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: