کد خبر: 37689
تاریخ انتشار: یکشنبه, 20 آبان 1397 - 09:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

کنگره متخصصان علوم اطلاعات امسال با 21 نشست برگزار می‌شود

منبع : لیزنا
دبیر اجرایی چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات: خواهش می کنم همه علاقه مندان تا دوشنبه ثبت نامشان را نهایی کنند که ما نظم بهتری در کارهایمان داشته باشیم.
کنگره متخصصان علوم اطلاعات امسال با 21 نشست برگزار می‌شود

 دبیر اجرایی چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات در گفتگو با خبرنگار لیزنا، در رابطه با کنگره امسال از حامیان مالی، مهمانان و ثبت نام ها خبر داد. در ادامه گفتگوی سید ابراهیم عمرانی، دبیر اجرایی چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با لیزنا را میخوانید:

 امسال چند نشست برگزار می شود؟

 برای کنگره چهارم 17 کمیته و کارگروه کارشان ماده اجرا شد که کمیته سازماندهی و کمیته کتابخانه های پزشکی دو نشست خواهند داشت و با افتتاحیه و اختتامیه جمعا 21 نشست داریم که سه تالار اصلی، در هر دو روز درگیر خواهند بود و علاوه بر آنها اندیشگاه کتابخانه ملی در روز دوم و تالار عبدالله انوار در روز اول برنامه خواهند داشت.

برای مراسم  افتتاحیه چه افرادی دعوت شدند؟

در برنامه افتتاحیه از همه مدیران سازمانهای کتابخانه ای و اطلاع رسانی مانند هر سال دعوت شده است. کتابخانه ملی، نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ایرانداک،‌مرکز منطقه ای شیراز،‌آرشیوهای صدا و سیما، سازمان اسناد ملی ایران، خانه کتاب وسایر موسسات و سازمانهای مرتبط همه دعوت شده اند و داریم پیگیری می کنیم که دعوتنامه ها به دستشان رسیده باشد و حضور داشته باشند.

 حامیان مالی در کنگره امسال  چه افراد و سازمانهایی بودند؟

حامیان مالی هم سازمانهای مرتبط همه کمک کرده اند و اغلب بخشی از کارها را تقبل کرده اند و در این میان باید از انتشارات الزویر نام ببریم که از کنگره دوم در کنار انجمن بوده و هر ساله به کنگره کمک کرده اند.

 زمانبندی کنگره چه وقت اعلام می شود؟

برنامه کنگره آماده شده و نهایی شده،‌فقط با احتیاط بیشتر منتشر نشده که دعوتنامه ها پاسخ گرفته شده باشد و بدانیم که سخنرانان ویژه نشستها در روزهایی که به ایشان اعلام شده مشکلی ندارند که برنامه ای که منتشر می شود تغییر نکند. فکر می کنم روز دوشنبه بتوانیم برنامه را منتشر کنیم.

 تا کنون استقبال برای حضور در کنگره به چه صورت بوده است؟ و چند نفر ثبت نام کردند؟

تعداد ثبت نامی ها را الآن ندارم،‌ لکن استقبال بد نیست. در سه سال گذشته هم به یاد دارم که در سه روز مانده به کنگره بیشترین ثبت نامها را داشتیم،‌ی عنی زمانی که داشتیم لیست را می بستیم و خوشحال از اینکه به فرض سیصد نفر ثبت نام کرده اند،‌ ناگاه در ساعات آخر ثبت نامها بالا می گرفت و خود این مساله دردسرهای زیادی از نظر تدارکاتی برای ما ایجاد می کند. همینجا خواهش می کنم همه علاقه مندان تا دوشنبه ثبت نامشان را نهایی کنند که ما نظم بهتری در کارهایمان داشته باشیم.

 آیا زمان ثبت نام تمدید می شود؟

بستگی به تقاضاها دارد. ممکن است که تمدید شود ولی همانطور که در سایت نوشته ایم اگر تمدید شود و بعد از 22 آبان ثبت نام کنیم، نمی توانیم گواهی افرادی را که بعد از آن ثبت نام می کنند در کنگره بدهیم. و باید دیرتر به دستشان برسانیم و همین سال گذشته نظم خروجی ما زمان اختتامیه و تقدیم کردن گواهیها را به هم زد.

مهمانهایی (اساتید) که از شهرهای دیگر می‌آیند در کجا اسکان داده می شوند؟

چندین بار اعلام کرده ایم که کنگره هر سال با بودجه صفر شروع می کند. کنگره ای نیستیم که بودجه ای برای آن در نظر گرفته شده باشد. حتی از کمکهای صندوق حمایتهای وزارت علوم نیز تا امروز یک ریال به کنگره ما نداده اند و حمایت مرکز منطقه ای را خواستار شده ایم که کمکمان کنند که بتوانیم از این کمکها استفاده کنیم. دکتر دهقانی گرامی دستوراتی در این مورد داده اند که امیدواریم به نتیجه برسد. بنابر همین دلایل باید بگویم که ما امکان اسکان دانشجویان و استادان را نداریم. مشکل دیگر ما که مساله بودجه پشت آن است مساله دعوت از استادان شهرستانی و پرداخت پول بلیط به ایشان است. ما برای این کار هم حتی یک ریال بودجه نداریم. خود استادان لطف می کنند و یا با هزینه شخصی و برخی که دانشگاهشان امکان استفاده از ماموریت را می دهد،‌با ماموریت دانشگاه تشریف می آورند و ما فقط دعوتنامه رسمی می دهیم که بتوانند برای ماموریت از آن استفاده کنند.

 برای کتابداران و شاغلین هم دعوتنامه می دهید؟

بله در سایت نمونه نامه هم گذاشتیم که بنویسید چه نوع دعوتنامه ای نیاز دارید؟ خطاب نامه شخص دعوت شونده باشد یا به رئیس مربوطه بنویسیم و خواهش کنیم که فرد شاغل در کنگره شرکت کند که بتوانند ماموریت بگیرند.

ثبت نام آنلاین چگونه خواهد بود؟

در جلسه ای که با مدیر آرموک جناب آقای مهندس هرندی داشتیم،‌ قرار شد که مانند سال‌های قبل کنگره نیز به صورت آنلاین پخش شود و علاقمندانی که امکان حضور فیزیکی در کنگره را ندارند میتوانند به صورت آنلاین در این کنگره از طریق سایت آرموک ثبت نام کنند. امسال هماهنگی های بیشتری صورت گرفته تا پهنای باند بیشتری در اختیار این مجموعه قرار بگیرد و مشکلی از لحاظ ارتباطی پیش نیاید.

نتایج جوایز مشخص شده است؟

باید از دبیران علمی سوال بفرمائید. می دانم که در دست داوری بوده ولی از نظر پشتیبانان باید عرض کنم سه جایزه ملی توسط سه شرکت نرم افزاری پشتیبانی می شوند و روند سال گذشته را داریم. این سه شرکت نرم افزاری جایزه پوری سلطانی،‌ جایزه دکتر عباس حری و جایزه دکتر نورالله مرادی را پشتیبانی می کنند.

 مسابقه دانشجویی چه؟ آیا این مسابقه پشتیبان مالی دارد؟

بله در هر سه سال جوایزی مانند بازدید از پارکهای علمی - تفریحی تهران در نظر گرفته شده که تقدیم شرکت کنندگان شده است. امسال نیز شرکت پشتیبان این مسابقه جوایزی از همین نوع را در نظر گرفته است. سال گذشته سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران هم برای دانشجویان کتابخوان ما بن کتاب اهدا کرد که هوز نمیدانیم امسال هم این امکان هست یا خیر؟ البته با خانه کتاب در ارتباط هستیم و امیدواریم خانه کتاب هم در جوایز انجمن که در کنگره اهدا می شود مشارکت کنند. مسابقه دانشجویی سه شنبه این هفته برگزار خواهد شد و جوایزش را در کنگره خواهیم داد.

چیزی هست که بخواهید اضافه کنید؟

کادر اجرایی را باید نام ببرم. سال گذشته 47 نفر و امسال هم تا اینجا نزدیک 50 نفر داوطلب داریم. اغلب دانشجویان دانشگاههای حوزه تهران هستند. سال گذشته سه نفر از دانشگاه سمنان هم حضور داشتند که امسال هر سه دارند در دانشگاههای تهنرانی کارشناسی ارشد می خوانند و باز هم کمک ما هستند. شور و علاقه ای که در این دانشجویان است، بی‌نظیر است. استادان دانشگاهها معرفی کننده این عزیزان بوده و هستند و از همه استادان تشکر ویژه می کنم. و همانطور که اطلاع دارید همه این 50 نفر با کمک مالی دو نفر از بزرگان حق عضویت دانشجوییشان پرداخته شده و برای یک سال عضو دانشجویی انجمن خواهند بود. نکته بسیار مهمی که می خواهم برجسته شود توجه به این مساله است: عضویت در انجمن مهم است و ثبت نام اعضا در کنگره رایگان است ولی به این معنی نیست که نباید در کنگره ثبت نام کنند. عضویت را که انجام دادند،‌ باید در کنگره هم ثبت نام کنند ولی گزینه عضو انجمن را وارد می شوند و رایگان ثبت نام می کنند. ولی باید ثبت نام در کنگره را انجام دهند،‌چون تدارکات براساس ثبت نام در کنگره است. مراقب باشند که اشتباه نکنند و به دوستان خودشان هم تذکر بدهند.

و در آخر آرزوی اینکه کنگره ما امسال بهتر و منسجمتر از سه کنگره قبلی برگزار شود.

 

کنگره متخصصان علوم اطلاعات روزهای شنبه و یکشنبه ۲۶ و ۲۷ آبان ماه برگزار می شود.

برای ثبت نام آنلاین در کنگره اینجا  و برای ثبت نام حضوری اینجا کلیک کنید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: