برای نخستین بار:
در حاشیه چهارمین کنگره متخصصان، دو جایزه ملی اعطا خواهد شد

دکتر محمد زره‌ساز، دبیر کمیته علمی جوایز ملی انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران در گفتگو با خبرنگار لیزنا درباره ایده‌ها، تجربه‌ها و مقاله‌های رسیده به کنگره و همچنین جوایز ملی انجمن توضیحاتی را ارائه کرد.

در ادامه گفتگوی لیزنا با محمد زره‌ساز را می‌خوانید:

 لیزنا: با سلام از شما به عنوان جانشین دبیر علمی چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات تقاضا داریم توضیحاتی در رابطه با کمیته علمی و همچنین پنل‌های تخصصی این کنگره ارائه دهید؟

زره‌ساز: با سلام و تشکر از خبرگزاری لیزنا بابت پوشش اخبار چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات. پس از واگذاری مسئولیت دبیری علمی چهارمین دوره کنگره متخصصان علم اطلاعات به استاد عزیزم دکتر رحمت‌الله فتاحی و با توجه به حضور و زندگی ایشان در شهر مشهد، مقرر شد بنده به عنوان جانشین ایشان در تهران مسائل کمیته علمی را پیگیری و در جلسات حضور پیدا کنم. البته در تمام این مدت رهنمودهای آقای دکتر فتاحی سرلوحه بنده و کمیته علمی بوده و همه مسائل با مشورت و نظر ایشان تأیید و اجرائی می‌شد. در جلسه‌های کمیته راهبری و کمیته علمی کنگره امسال مقرر شد 18 پنل و نشست تخصصی برگزار شود. برای این منظور دبیران این 18 پنل انتخاب شدند و در مدت دو ماه اخیر بیش از 2 جلسه عمومی دبیران و 30 جلسه پیش‌پنل برگزار کردند. در این جلسه‌ها موضوع‌‌ها، محورها و ترکیب اعضای پنل‌ها مشخص شد.

در ترکیب نهائی پنل‌ها که در چکیده‌نامه کنگره مشخص شده است بیش از صد نفر به عنوان دبیر و یا عضو پنل مشارکت دارند. این افراد از جمله مسئولین، اعضای هیئت علمی، کتابداران، کارمندان و یا دانشجویان دو وزارتخانه (وزارت علوم تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، 3 مؤسسه و دانشگاه خارجی (ایفلا، دانشگاه اشتوتگارت آلمان و دانشگاه کارولینای جنوبی)، 22 دانشگاه داخلی (دانشگاه‌های تهران، فردوسی مشهد، شهید چمران اهواز، تربیت مدرس، خوارزمی، اصفهان، شهید بهشتی، علامه طباطبایی، سمنان، الزهرا، آزاد اسلامی، زابل، صنعتی شریف، امام صادق (ع)، تبریز، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی بیرجند، علوم پزشکی بوشهر، شاهد و فرهنگیان) و 15 سازمان، مؤسسه و کتابخانه (کتابخانه ملی، کتابخانه آستان قدس رضوی، ایرانداک، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه عمومی حسینیه ارشاد، مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علم و فناوری شیراز، شرکت ملی فولاد، صدا و سیما، شورای کتاب کودک، مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان، دفتر توسعه پایدار سازمان حفاظت از محیط زیست، مؤسسه سبزکاران، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، بانک مرکزی، سازمان اداری و استخدامی کشور) هستند.

لیزنا: در رابطه با ایده‌ها، تجربه‌ها و مقاله‌های رسیده به کنگره توضیحاتی ارائه دهید؟

زره‌ساز: امسال بیش از 70 ایده، تجربه و مقاله برای کنگره ارسال شد. برای نخستین بار کمیته علمی کنگره، نشستی را با عنوان تاک (تجربه‌ها و ایده‌های کتابداران) درنظر گرفت که دبیری آن برعهده دکتر امیررضا اصنافی است. پس از ارزیابی آثار ارسال شده، مقرر شد تا سیزده ایده، تجربه و مقاله در این نشست در یک قالب جدید و به شکل حضوری ارائه شوند. سایر آثار رسیده نیز جهت انتشار در مجموعه مباحث و مقاله‌های چهارمین کنگره در حال ارزیابی و داوری هستند که نتایج این بررسی به افراد اعلام خواهد شد.

لیزنا: با توجه به اینکه حضرتعالی دبیر کمیته علمی جوایز ملی نیز هستید ممنون می شویم اگر اطلاعاتی در رابطه با جوایز امسال ارائه دهید.

زره‌ساز: جوایز ملی برنامه مستقلی است که هر ساله در حاشیه کنگره متخصصان علوم اطلاعات برگزار می‌شود. امسال نیز همانند دو سال قبل، شورای سیاست‌گزاری سومین دوره جوایز ملی بر اساس مفاد نظامنامه جوایز ملی انجمن، اعضای کمیته علمی جوایز ملی (شامل دکتر فریبرز خسروی، دکتر سعید رضائی شریف‌آبادی، دکتر رضا رجبعلی بگلو، ابراهیم عمرانی، فرامرز مسعودی، دکتر امیررضا اصنافی و دکتر محمد زره‌ساز) را انتخاب کرد. این کمیته داوران جوایز ملی را برگزید.

بدین ترتیب بهار رهادوست، دکتر نجلا حریری و دکتر ابراهیم افشار به عنوان داوران جایزه ملی دکتر عباس حری؛ دکتر سعید رضائی شریف‌آبادی، دکتر ابوالفضل حسن‌آبادی و رضا فراستی به عنوان داوران جایزه ملی دکتر نورالله مرادی و دکتر حمیدرضا جمالی مهموئی، دکتر مهدی علیپور حافظی و ابراهیم عمرانی به عنوان داوران جایزه ملی پوری سلطانی انتخاب شدند.

فراخوان جوایز در شهریورماه امسال منتشر شد. در پایان مهلت فراخوان، 24 اثر برای جایزه ملی دکتر حری؛ 22 اثر برای جایزه پوری سلطانی و 9 اثر برای جایزه دکتر نورالله مرادی برای دبیرخانه جوایز ملی ارسال شد. کیفیت این آثار نسبت به آثار ارسال شده در سال‌های گذشته بسیار بالاتر است. این آثار که در قالب پایان‌نامه‌های دکتری و کارشناسی ارشد، کتاب، مقاله، طرح پژوهشی، وب‌سایت و ابزارهای حرفه‌ای هستند، برای داوران منتخب ارسال شدند. نتایج در حال حاضر مشخص شده و ان‌شاء الله از برگزیدگان در مراسم اختتامیه کنگره تقدیر خواهد شد.

البته نتایج ارزیابی تا روز اختتامیه محرمانه است و نمی‌توانم اطلاعات زیادی در این باره در اختیار شما قرار دهم. فقط می‌توانم عرض کنم با توجه به امتیازات داوران، امسال در هر سه بخش برگزیدگانی خواهیم داشت و برای اولین بار در دو بخش جایزه ملی اعطا خواهد شد.

لیزنا: سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

زره‌ساز: تشکر از شما بابت پوشش اخبار چهارمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات.

 

کنگره متخصصان علوم اطلاعات روزهای شنبه و یکشنبه ۲۶ و ۲۷ آبان ماه برگزار می شود.

برای ثبت نام آنلاین در کنگره اینجا کلیک کنید.