کد خبر: 38323
تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 دی 1397 - 12:43

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

مدیر کل اداره کتابخانه های عمومی تهران:

کتابداران مهارت نمایشنامه خوانی را به اعضای کتابخانه ها آموزش دهند

منبع : لیزنا
علی نیکنام، مدیر کل اداره کتابخانه های عمومی استان تهران در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا در مورد چگونگی اجرای طرح جدید نمایشنامه خوانی در کتابخانه های عمومی توضیح داد.
کتابداران مهارت نمایشنامه خوانی را به اعضای کتابخانه ها آموزش دهند

 

به گزارش لیزنا، نخستین نشست نمایشنامه خوانی در کتابخانه های عمومی استان تهران روز دوشنبه، ۲۴ دی با خوانش نمایشنامه های «میزان» و «خون خاک» و با حضور علیرضا مختار پور، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در کتابخانه عمومی محقق حلی شهر تهران برگزار شد. در حاشیه این جلسه علی نیکنام،  مدیر کل اداره کتابخانه های عمومی  استان تهران در مورد اجرای نشست های نمایشنامه خوانی در کنار نشست های کتابخوان توضیح داد.

علی نیکنام گفت: امروز اولین نشست خوانش نمایشنامه در تهران برگزار شد. قبل از این در استان فارس نمایشنامه خوانی شروع شده و قرار بر این است که این برنامه به استان های دیگر نیز گسترش پیدا کند و در کتابخانه های سایر شهرستان ها و استان های دیگر نیز اجرا شود. حوزه فرهنگی اداره کتابخانه ها این برنامه را در کتابخانه علامه محقق حلی به صورت آزمایشی اجرا کرد اما قرار است این نشست ها را با برنامه ریزی بهتری در دیگر کتابخانه های عمومی تهران در کنار نشست های کتابخوانی که در حال حاضر در کتابخانه های ما برگزار می شود، داشته باشیم.

مدیرکل اداره کتابخانه های عمومی استان تهران ادامه داد: امروز ما در خدمت ۱۰ کتابخانه شهر تهران بودیم و مسئولین این کتابخانه ها در این جلسه حضور داشتند. قطعاً پیگیری می شود تا این 10 کتابخانه ای که امروز در این برنامه حضور داشتند، نمایشنامه خوانی را با حضور هنرمندان خوب کشورمان در کتابخانه های خود اجرا کنند.

او با اشاره به خوانش نمایشنامه توسط دو هنرمند فرهاد بشارتی و مهدی امینی، در مورد همکاری با سایر هنرمندان درکتابخانه های عمومی گفت: ما تلفیقی از همکاری هنرمندان و اعضای کتابخانه ها را خواهیم داشت. همانطور که امروز آقای مختارپور به صورت فی البداهه از اعضای کتابخانه خواستند تا خوانش کتاب داشته باشند و مهارت کتابخوانی را در زمانی کوتاه آموزش دادند، قرار است تا ما این آموزش مهارت کتابخوانی را در بین اعضا اجرا کنیم و امیدوار هستیم آموزش مهارت های خواندن به اعضای کتابخانه ها که جز وظایف کتابداران ما هم محسوب می شود، به دستی انجام گیرد.

نیکنام افزود: همانطور که نشست های کتابخوانی توسط خود اعضای کتابخانه ها انجام می گیرد، مسلما ما برای نمایشنامه خوانی نیز از اعضا استفاده خواهیم کرد. در حال حاضر ما فقط در بخشی از نشست ها که مربوط به کتاب های تخصصی بود از همکاری هنرمندان استفاده کردیم و قطعاً در نمایشنامه خوانی نیز در صورت لزوم از حوزه هنرمندان بهره می بریم تا هم جذابیت کار بالا برود و هم اعضای ما بتوانند تخصص نمایشنامه خوانی را به درستی فرا بگیرند.

او در مورد توانایی کتابداران در ارائه تخصصی نمایشنامه خوانی و دریافت آموزش های لازم توسط خود آنان گفت: به هرحال چون کتابداران ما در کتابخانه های مختلف با این دست کتاب ها سر و کار دارند و با توجه به اینکه در حوزه هنر و ادبیات نمایشی کتاب های بسیاری در کتابخانه های ما موجود است، همکاران ما قطعاً خود برای یادگیری خوانش نمایشنامه تلاش خواهند کرد و این تخصص لازم را تا آنجایی که امکان دارد فرار می گیرند. این فراگیری هم با کمک کتاب های موجود در کتابخانه ها ممکن است و هم اگر لازم بود با آموزش در خارج از کتابخانه ها.  ما نیز اگر نیاز باشد قطعاً کارگاه یا کلاس هایی برای آموزش نمایشنامه خوانی به کتابداران خواهیم داشت تا مهارت های همکاران خود را در این خصوص نیز افزایش دهیم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: