کد خبر: 38558
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 10 بهمن 1397 - 12:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

علیرضا مختارپور

به کتابداران قصه گویی به زبان ها و لهجه های اقوام را توصیه می کنیم

منبع : لیزنا
دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مورد لزوم قصه گویی برای کودکان اقوام به زبان ها و لهجه های مختلف و همچنین برنامه های نهاد برای کودکان دارای نیازهای ویژه توضیح داد.
به کتابداران قصه گویی به زبان ها و لهجه های اقوام را توصیه می کنیم

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا در مورد برگزاری جشنواره قصه گویی در مناطق مختلف ایران و برای اقوام مختلف گفت: مرحله مقدماتی این جشنواره در هشت منطقه برگزار می شود. هر منطقه شامل سه تا چهار استان است. در جشنواره برگزار شده در تهران استان‌های البرز، قم، سمنان و تهران حضور داشتند. همین جا هم کتابدارانی که از استان سمنان آمده بودند با لهجه محلی خود قصه را اجرا کردند.

او ادامه داد: در هر کدام از این مناطق تمامی لهجه ها، مذاهب و اقوام ایرانی مختار و مجاز هستند و حتی از سوی نهاد کتابخانه های عمومی توصیه می شود که به زبان خود و با فرهنگ خود و اگر لباس مشخص قومی دارند، با لباس خود قصه‌گویی کنند.

وی بیان کرد: بدین ترتیب ما می توانیم هم تنوع اقوام، مذاهب و زبان ها و لهجه های مختلف را داشته باشیم و هم این تنوع نشان دهنده یک همبستگی و وحدت عظیم و عمیق ملی ما باشد.

مختارپور افزود: در چند منطقه این جشنواره به پایان رسیده است و در مناطق دیگر هم در هفته‌های آتی اجرا می‌شود. به امید خدا در مرحله نهایی آن که سال آینده برگزار خواهد شد خواهیم دید که چه نمونه‌هایی از مناطق مختلف توانستند به منطقه نهایی راه یابند.

وی در مورد منابع موجود در کتابخانه های عمومی به زبان مناطق مختلف و اقوام ایران نیز گفت: ما در سال های اخیر سعی کردیم تا منابع به زبان های مختلف مانند ترکی، بلوچی، عربی و غیره را تهیه کنیم. اما نکته مهم این است که در کشور ما منابع به خصوص در حوزه کودک و نوجوان به زبان های اقوام بسیار اندک است. یعنی برای مثال نمی‌توانید کتاب های زیادی برای کودک و نوجوانان به زبان های بلوچی یا ترکی پیدا کنید. امیدوار هستیم این فعالیت کمک کند به اینکه ناشران و نویسندگان ما تلاش بیشتری کنند تا میزان کمیت کتاب‌هایی که این تنوع قومی و زبانی را دارند گسترش یابند.

مختارپور در مورد برنامه های نهاد کتابخانه های عمومی برای کودکان با نیازهای ویژه و دارای مشکلات و نارسایی‌های حرکتی و شناختی گفت: امسال جشنواره قصه گویی مختص کتابداران است  اما در سال بعد اعضا را هم وارد این جشنواره خواهیم کرد. زمانی که به این مرحله رسیدیم تنوعی که بیان شد مشخص می شود.

دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور ادامه داد: ما در سال های اخیر در کتابخانه‌های عمومی در حوزه منابع برای نابینایان و کم بینایان رشد قابل توجهی داشتیم. در چند ماه اخیر نیز بخش ناشنوایان را مورد هدف قرار دادیم. البته مشکلاتی در این بخش از نظر منابع داریم که در حال پیگیری آنها هستیم. در برخی استان‌ها مانند استان تهران برای برنامه های ویژه کودکان با نیازهای خاص مانند کودکان دارای نارسایی های حرکتی و شناختی برنامه ریزی های انجام می شود و  امیدوار هستیم به آرامی تنوع این بخش را نیز توسعه دهیم.

گفتنی است جشنواره منطقه‌ای قصه گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوربا هدف ترویج قصه‌گویی به عنوان ابزاری تربیتی و فرهنگی در کتابخانه‌ها، شناسایی کتابداران قصه‌گو و ارزیابی میزان توانمندی و مهارت‌های آنان، سنجش مهارت‌ها و کارآمدی کتابداران در امر قصه‌گویی و همچنین توسعه و ترویج فرهنگ قصه‌گویی در سراسر ایران در حال برگزاری است.

خبرنگار: زهرا شریفی

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: