سماکوش خبر داد:
نمایندگان سمنان از افزایش بودجه نهاد کتابخانه ها حمایت می کنند

نورعلی غلامحسین نیا سماکوش، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان در ملاقاتی با نمایندگان مجلس استان سمنان خواستار حمایت جدی آنان از افزایش بودجه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در بودجه سال 98 شده بود. وی در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا از قول مساعد نمایندگان جهت حمایت از درخواست نهاد کتابخانه ها خبر داد.

سما کوش در مورد بودجه پیشنهادی در لایحه سال 98 برای نهاد کتابخانه های عمومی توضیح داد: از آنجایی که نهاد کتابخانه های عمومی کشور یک نهاد عمومیِ غیر دولتی است قسمتی است از اعتبارات آن از طریق دولت تامین می‌شود و قسمتی از اعتبارات و بودجه خود را باید از منابع درآمدی خود کسب کنند. قاعدتاً منابعی که از سوی دولت به نهاد کتابخانه‌ها اختصاص می یابد برای تداوم فعالیت کتابخانه ها کافی نیست و همیشه این دغدغه اساسی بودجه و اعتبارات برای دستگاه های نهادهای فرهنگی ساری و جاری بوده است و ما این دغدغه را داشته ایم.

او افزود: امسال هم برای بودجه سال ۹۸ با توجه به معذوریت های اقتصادی که کشور گریبانگیر آن شده است، این نهاد عمومی غیردولتیِ فرهنگی هم بی تاثیر از این قضیه نبوده و قطعاً در تمام جوانب حوزه های اعتباری با مشکل مواجه شده است.

وی ادامه داد: با در نظر گرفتن تأثیرگذاری حوزه فرهنگ بر جنبه های مختلف زندگی اقتصادی و اجتماعی ما ایرانیان، نقش اثرگذار نمایندگان مجلس ایجاب می کند به اینکه اولاً شناخت کافی از حوزه فرهنگ داشته باشند -که قطعا دارند- و دوما به مشکلات اقتصادی و اعتباری بودجه ای که گریبانگیر این دستگاه فرهنگی است توجه کنند.

سما کوش در رابطه با ملاقات و مذاکره خود بانمایندگان عضو کمسیون تلفیق مجلس گفت: تعاملی که در استان سمنان با نمایندگان استان که عضو کمیسیون تلفیق هم هستند صورت گرفت به این قضیه انجامید که دیداری با نمایندگان محترم احمد همتی و ابوالفضل حسن‌بیگی داشته باشیم. از این نمایندگان قول مساعد اخذ شده است و آنها به افزایش اعتبارات بودجه نهاد کتابخانه های عمومی کشور و بالطبع نهاد کتابخانه‌های استان سمنان قول دادند؛ تا با تحقق این خواسته ها فعالیت های فرهنگی کتابخانه ها با شتاب بیشتر و بهتری انجام گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: من احساس می کنم این عزم عمومی نباید در یک یا دو نماینده محدود باشد. ممکن است نماینده استانی اشراف و اطلاعات کافی در حوزه فرهنگ را داشته باشد اما قضیه افزایش بودجه مستلزم این است که کلیه نمایندگان حاضر در کمیسیون تلفیق یعنی هر ۴۰ نفر دارای این اشراف و آگاهی باشند و دغدغه اصلی ما را نیز از نزدیک درک کنند.

سما کوش افزود: آقای مختارپور، مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی نیز در صحبت‌های خود گفتند که اگر قرار باشد با این بودجه ای که به ما اختصاص یافته است نهاد اداره شود با مشکلات عدیده ای مواجه خواهیم بود. همانطور که گفته شد سال آینده ممکن است برخی از کتابخانه های ایران با این وضعیت بودجه تعطیل شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان گفت: احساس می کنم با نگاه عالمانه ای که مقام معظم رهبری به این قضیه دارند و توصیه هایی که در مجالس خصوصی و عمومی داشته اند نمایندگان این دغدغه را درک می کنند و این امیدواری وجود دارد که بودجه تغییر یابد.

خبرنگار: زهرا شریفی