کد خبر: 38876
تاریخ انتشار: یکشنبه, 05 اسفند 1397 - 14:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد مطرح کرد

 پایتخت کتاب ایران به فعالیت های پراکنده سازمان ها و نهادها انسجام می دهد

منبع : لیزنا
مجید جوادیان زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در مراسم پایانی پنجمین دوره انتخاب و‌ معرفی پایتخت کتاب ایران تندیس  این دوره را از معاون اول رئیس جمهور تحویل گرفت.
 پایتخت کتاب ایران به فعالیت های پراکنده سازمان ها و نهادها انسجام می دهد

به گزارش لیزنا، یزد از بین پنج شهر که به مرحله نهایی پنجمین دوره انتخاب و‌ معرفی پایتخت کتاب ایران راه یافته بودند، با نظر داوران به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال ٩٨ انتخاب شد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در گفت و گویی با خبرنگار لیزنا، در مورد انتخاب این شهر به عنوان پنجمین پایتخت کتاب ایران گفت:  ما در چهار سال گذشته همواره یکی از پایه های فینال پایتخت کتاب ایران بودیم اما نتوانسته بودیم به این عنوان دست پیدا کنیم. ولی مبارزه کردیم و کارهای فرهنگی خود را استمرار بخشیدیم و هرگز نگذاشتیم جریان کتاب و دانایی در یزد منقطع شود و مسئولین، و دست اندرکاران و کوشش کنندگان در این راه دلسرد شوند.

جوادیان زاده افزود: ما در تمام طرح های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کردیم تا جزو برند ها و اولین ها باشیم. از جمله ۱هزار و ۸۳۳ باشگاه کتابخوانی را در یزد به ثبت رساندیم. این باشگاه ها در میان همه گروه ها و طبقات اجتماعی حتی افراد دارای معلولیت های جسمی، اقلیت های دینی و غیره ایجاد شد و سعی کردیم این باشگاه ها را یک رقابت در حوزه کتاب دانایی و دانستن است، گسترش دهیم و خوشبختانه در این راه موفق شدیم.

وی با اشاره بر فعالیت های دسترسی آسان به کتاب در یزد گفت: تلاش کردیم تا همه افراد در  یزد به سهولت به کتاب دسترسی پیدا کنند و با کوچکترین خواستی بتوانند به کتاب دست یابند و لازم نباشد تا به کتابخانه و کتابفروشی مراجعه کنند بلکه کتاب به سمت آنها بیاید و همیشه در نزدیکی آنان باشد.

او ادامه داد: در یزد اتوبوس کتاب راه‌اندازی کردیم که مخصوص رویدادهای کتاب است و کار خود را از محلات پایین شهر شروع کرده و هر هفته در یکی از این محلات  که بیشتر به خدمات اجتماعی و فرهنگی نیازمند هستند می‌رود و ضمن کتابفروشی رویدادهای مختلف مانند نقد کتاب، نمایشگاه هایی در حوزه کتاب، رونمایی کتاب و غیره را نیز اجرا می نماید. از دیگر کارهای ما در یزد برگزاری کنسرت کتاب بود. در این برنامه هم موسیقی و هم کتاب حضور دارد. یک قطعه موسیقی را اجرا می شود و افراد همزمان با کتاب که مربوط به همان قطعه موسیقی است ارتباط برقرار می کنند. در واقع همزمان هم کتاب را می خوانید و هم موسیقی می شنوید. مجموعه فعالیت‌های دیگری نیز انجام دادیم که در قالب کتابچه به چاپ رسیده است و در سال ۹۸ شروع به اجرای برنامه های جدید دیگری خواهیم کرد.

جوادیان زاده در مورد تاثیرگذاری برگزاری جشنواره‌هایی مانند پایتخت کتاب ایران در همکاری نهادهای مردمی و موسسات دولتی  در امر ترویج کتابخوانی توضیح داد: بحث پایتخت کتاب ایران یک برند و نشان پر افتخار است. شهرها برای دستیابی به آن باید با انسجام و با تمام قوا و نیروهای درونی خود تلاش کند و زمانی که این عنوان را به دست آورند جایگاهی ویزه در میان شهرهای دیگر خواهند داشت. همین نکته انرژی زاست و می تواند همه فعالیت های یک سال آینده یک شهر را انسجام بخشد و سازمان دهد.

او ادامه داد: بسیاری مواقع سازمان ها و نهادها فعالیت های مشترکی را دارند اما تحت یک هویت مشترک نیست و دچار پراکندگی است. اما با بحث پایتخت کتاب ما یک کانال جدید پیدا می کنیم که می توانیم همه فعالیت های خود را در آن کانالیزه کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در پایان تاکید کرد: ما سال آینده در چنین روزی باید گزارش دهیم که در طول یک سال گذشته چه فعالیت هایی را به انجام رسانده ایم و باید در آن روز سربلند باشیم.

گفتنی است، هیئت داوران پنجمین دوره پایتخت کتاب ایران با در نظرگرفتن فعالیت های یکسال اخیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در امر ترویج و توسعه فرهنگ کتاب، همکاری و مشارکت بخش خصوصی در این حوزه، یزد را به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: