کد خبر: 39269
تاریخ انتشار: دوشنبه, 19 فروردين 1398 - 17:16

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

کتابخانه گمیشان استان گلستان از سیل در امان ماند/ خسارات جزئی به ساختمان کتابخانه +عکس

منبع : لیزنا
رئیس اداره کتابخانه های عمومی و مسئول «کتابخانه امام محمد غزالی» گمیشان، شهر سیل زده استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار لیزنا از وضعیت نسبتا مناسب این کتابخانه و همکاران خود خبر دادند.
کتابخانه گمیشان استان گلستان از سیل در امان ماند/ خسارات جزئی به ساختمان کتابخانه +عکس

حمیده توماج، منزل رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گمیشان که در شهر گمیشان واقع شده از خسارات سیل در امان نبوده است اما گل صونا کمی؛ مسئول « کتابخانه امام محمد غزالی» شهر گمیشان، جعفر رسولی؛ کتابدار و قربان مهرپرور؛ نیروی خدمات این کتابخانه در شهرهای کردکوه و بندر ترکمن ساکن هستند و دچار آسیب نشده اند.

گل صونا کمی، مسئول «کتابخانه امام محمد غزالی گمیشان» در مورد وضعیت کتابداران کتابخانه این شهر گفت: من ساکن بندر ترکمن هستم که 18 کیلومتر با گمیشان فاصله دارد و دچار سیل نشده است. همکاران من در کتابخانه نیز ساکن گمیشان نیستند و منازل آنان از سیل اخیر گلستان آسیب ندیده است. فقط منزل رئیس اداره کتابخانه های گمیشان که در همان شهر واقع است دچار آبگرفتی شده ولی وی را خطری جدی تهدید نمی کند.

او در مورد وضعیت «کتابخانه امام محمد غزالی» شهر گمیشان توضیح داد: ضلع جنوبی کتابخانه آسیب دیده است و دو طرف کتابخانه دچار آبگرفتگی شده ولی دو ضلع دیگر آن آزاد است و رفت آمد به کتاخانه از این راه انجام می شود.

کمی توضیح داد: چون سطحی که کتابخانه در آن ساخته شده نسبتا بالاتر قرار دارد، در هفته گذشته که عمق آب به آخرین حد خود رسید، فقط در حیاط کتابخانه 10 سانتی متر آب جمع شد. اما قبل از این اتفاق همه کتاب ها جا به جا شده بودند. به ما اختار جدی در مورد خطر وقوع سیل و آبگرفتگی داده شده بود، به همین دلیل با کمک همکاران همه کتاب ها را بالای قفسه ها گذاشته بودیم. سیستم ها را نیز جمع کرده بودیم. اداره کل نهاد کتابخانه ها از ما خواسته بود سیستم ها را به منازل خود ببریم. رئیس اداره که خود ساکن گمیشان است، تمام سیستم های ما را به خانه خود برد تا دچار آسیب نشوند.

او در زمینه فعالیت های کتابخانه در این روزها گفت: در روزهای اخیر به دلیل درگیری مردم با آسیب های واره از سیل رفت و آمد به کتابخانه بسیار کم است. مسلما کسی زمانی برای مراجعه به کتابخانه ندارد و می توان گفت کتابخانه در حالت نیمه تعطیل قرار گرفته است. اما ما کارکنان کتابخانه دو شیفت کامل را در صبح و بعد از ظهر در محل کتابخانه حضور داریم. ولی در مورد اتفاقات اخیر به دلیل دور بودن محل زندگی، نتوانستیم کار خاصی در مورد اطلاع رسانی یا کمک به مردم در سطح شهر انجام دهیم. اما حتی قبل از وقوع سیل یکی از نیروهای کتابخانه جهت کمک به طور کامل در اختیار فرمانداری قرار دارد.

او با تاکید بر اینکه کتابخانه دایر است گفت: فقط رفت و آمد بین بندر ترکمن و گمیشان به دلیل اینکه جاده را شکافته و به جای آن پلی ایجاد کرده اند، مشکل شده است. به دلیل کوچک بودن پل ها عبور و مرور ساعتی انجام می شود یعنی برای مثال از بندر ترکمن تا گمیشان را فقط می توان در ساعات زوج انجام داد و تردد از گمیشان تا بندر ترکمن در ساعات فرد انجام می گیرد. همین مسئله باعث ایجاد ترافیک می شود. فاصله این دو شهر حدود 20 کیلوتر است.

حمیده توماج، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان گمیشان نیز توضیح داد: با گذشت 18 روز، الان وضعیت شهر گمیشان بسیار بهتر است و فقط 20 درصد منازل شهر دچار آبگرفتی است. اما بیش از 15 روز است که دیوارهای محوطه کتابخانه از قسمت شرق و شمال داخل آب فرو رفته است. این دیوارها قبلا ترک خوردگی مختصری داشته اند اما با وقوع سیل ترک ها بسیار بدتر شده اند و در صورت امکان پس از پایان سیل گرفتی شهر، باید باید بازسازی و تعمیر شوند.

طبق توضیحات وی، قفسه کتاب ها در سه ردیف آخر و بخش مرجع به طور کامل خالی شده است. سیستم های الکتریکی نیز به منزل شخصی وی منتقل شده بود که امروز دو سیستم کامپوتری به دفتر کتابخانه جهت انجام امور جاری بازگردانده شده اند.

گفتنی است دو کتابخانه دیگر نیز در شهرستان گمیشان وجود دارد؛ «کتابخانه ابن سینای سیمین شهر» با مدیرست عبدالحکیم منصوری نژاد و «کتابخانه روستایی شهدای خواجه نفس» که حلیمه کم کتابداری آن را بر عهده دارد. این کتابخانه ها نیز هرچند در معرض سیل واقع شده بودند آسیبی ندیدند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: