کد خبر: 39316
تاریخ انتشار: یکشنبه, 25 فروردين 1398 - 09:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

رونمایی از کتاب‌های جدید مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی در نمایشگاه کتاب

منبع : لیزنا
مدیر روابط عمومی مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی در گفتگو با خبرگزاری لیزنا از رونمایی کتاب‌های جدید این مرکز در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد.
رونمایی از کتاب‌های جدید مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی در نمایشگاه کتاب

مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش های ایرانی و اسلامی) مؤسسه‌ای علمی و پژوهشی است که با هدف تدوین و انتشار دانشنامه‌های عمومی و تخصصی و کتاب‌های مرجع با موضوع فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی در سال 1362تأسیس شده است. نمایشگاه کتاب فرصتی است تا مخاطبان این مرکز با اساتید و پژوهشگران آن دیداری داشته و از نزدیک با فعالیت‌های مرکز آشنا شوند.

مدیر روابط عمومی مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی در گفتگو با خبرگزاری لیزنا دربارۀ برنامه‌های این مرکز در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مرکز قرار است مثل ادوار گذشتۀ نمایشگاه برنامه‌های متنوعی را  برای مراجعه کنندگان با هدف آشنایی آنها با فعالیت‌های صورت گرفته در این مرکز علمی و پژوهشی اجرا کند. مهم‌ترین این برنامه‌ها دعوت از اساتید و هیئت علمی مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی در غرفه است تا هرروز یک یا دو تن از آنها در نمایشگاه حضور یابند. همچنین قرار است مراسم رونمایی از کتاب‌های جدید مرکز نیز برگزار شود. علاوه بر اینها کتاب‌های نفیس مختلفی نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

محبوبه صوفی دربارۀ کتاب‌هایی که قرار است از آنها رونمایی شود، اظهار داشت: در طول نمایشگاه از کتاب‌های مختلفی رونمایی خواهد شد. کتاب «تصحیح و ترجمۀ سُوتکرنَسک و وَرشت مانسَرنَسک از دینکرد 9» از مرحوم احمد تفضلی با مقدمۀ ژاله آموزگار، کتاب «تحلیل ساختاری فعل در زبان سغدی» دربارۀ زبان سُغدی  از بدرالزمان قریب و مجموعۀ چهار جلدی «داستان‌های  عامیانۀ لرستان» زیر نظر شادروان بهرام فره وشی و به کوشش نادره نفیسی و «اسلامیکا» جلد 6 (ترجمه انگلیسی دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی که توسط موسسه مطالعات اسماعیلیه لندن ترجمه و توسط انتشارات بریل منتشر می شود) از جمله کتاب‌های جدید مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی در نمایشگاه خواهد بود که مراسم رونمایی از آنها نیز برگزار می‌شود. همچنین «زبان ها و گویش‌های ایرانی» جلد 3، «جغرافیای تاریخی رودبار کرج؛ فهرست نسخه‌های عکسی» جلد 3 و «فهرست مقالات فارسی» جلد 11 از دیگر آثار منتشر شده در سال 97 هستند.

مدیر روابط عمومی مرکز دربارۀ استقبال بازدید‌کنندگان در دوره‌های گذشته از غرفۀ این مرکز گفت: برخی از بازدیدکنندگان و مخاطبان  با مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی آشنایی کامل داشته و با مرکز در ارتباط هستند، البته در طول برگزاری نمایشگاه نیز این مرکز مخاطبان جدیدی پیدا می‌کند. با توجه به اهمیت مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی و اعتبار آثار پژوهشی پدید آمده در این 35 سال، سیل مراجعان اهل تحقیق و پژوهش برای خرید آثار مرکز بسیار مطلوب بوده است. حضور مرکز در نمایشگاه کتاب هر سال با انتشار آثار جدید همراه بوده و این پویایی برای مخاطبان اهل فضل جهت خرید آثار تازه منتشر شده مرکز مشهود است. اکنون بسیاری از آثار مرکز در مرحله تجدید چاپ قرار دارند. برای نمونه مجموعۀ فاخر بیست جلدی تاریخ ایران در آستانه چاپ چهارم خود قرار گرفته است و قطعاً حضور مداوم در نمایشگاه بر این اشتیاق خواهد افزود.

صوفی همچنین بیان کرد: 132 عنوان کتاب در غرفۀ مرکز عرضه می‌شود که به طور کلی موضوعات آنها با توجه به حیطۀ فعالیت‌های این مرکز، جهان اسلام و جهان ایرانی را شامل می‌شود. مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی است، پس هرچیزی که شامل این حیطه باشد به مرکز مربوط می‌شود.

وی دربارۀ تعداد مجلدات انتشار یافته دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی گفت: تاکنون 23 جلد از مجموعه عظیم دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی  منتشر شده و جلد بیست و چهارم  آن نیز در دست چاپ است اما به خاطر تغییر زمان برگزاری نمایشگاه احتمالاً این جلد در نمایشگاه عرضه نشود اما پیش فروش آن در نمایشگاه آغاز خواهد شد و طبق برنامه ریزی صورت گرفته جلد 24 دائرةالمعارف بزرگ اسلامی طی مراسمی با حضور شخصیت های علمی در خرداد 1398 در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی رونمایی خواهد شد. همچنین مجموعه‌ها و کتاب‌های اهدایی به مرکز، جلد ششم «دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران» نیز در دست چاپ است که وضعیتی مشابه جلد بیست و چهارم مقالات دایرة‌المعارف دارد. و نیز مجلد سوم و چهارم «دانشنامه شمیرانات»، «جغرافیای جامع ایران» در 5 جلد، «نیایشگاه های باستانی جنوب غربی ایران»، «واژگان آذری و پارسی در زبان مردم تبریز»، «اصناف پیشه وران»(2جلد)، «آن 55 نفر» ( اسناد و مدارک حزب ملل اسلامی)، «مجموعه مقالات دکتر فتح‌الله مجتبایی»، «فرش و فرشبافی»،«گنج گوهرهای مثنوی»، «رزمنامه کنیزک» (ویراست دوم)، «فهرست مقالات فارسی» (مجموعه ها) جلد دوم، «تاریخ و فرهنگ کرد» جلد اول، «فهرستواره کتاب‌های فارسی» جلد 13 و«فهرست مقالات فارسی» جلد 12 زیر چاپ بوده و در سال 1398 در اختیار فرهیختگان و اهل فضل قرار خواهد گرفت.

سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: