تشکیل واحد علم سنجی در دانشگاه سمنان

روح الله خادمی در مصاحبه با خبرنگار لیزنا، عبارت «مشاور علم سنجی» را تعریف کرد و گفت: اکثر دانشگاه های وزارت علوم اهمیت علم سنجی را درک کرده و کمیته علم سنجی راه اندازی کرده اند. در دانشگاه سمنان نیز با توجه به اهمیت علم سنجی و تاثیر آن در سیاست گذاری علمی و پژوهشی، جایگاهی به عنوان مشاور علم سنجی و وب سنجی تعریف شده است. در کنار آن کمیته علم سنجی در حال تشکیل است تا فعالیت های مربوط به علم سنجی را انجام داده و در صورت نیاز در این زمینه مشاوره های لازم را به مسئولین و معاونت پژوهشی ارائه دهد.

مشاور علم سنجی معاونت پژوهشی دانشگاه سمنان دلیل قبول مسئولیت در این حوزه را مطالعات و پژوهش های انجام گرفته از سوی او در حوزه علم سنجی عنوان کرد و در مورد برنامه های آتی این واحد گفت: برنامه های زیادی از جمله راه اندازی کمیته علم سنجی، بحث مشاوره ای جهت مشخص شدن وضعیت دانشگاه در حوزه علم سنجی و ارتقا آن، بررسی راهکارهای مختلف ارتقا رتبه و جایگاه دانشگاه، اساتید و گروه ها در شاخص های علم سنجی، کمک به پژوهشگران و برگزاری کارگاه آموزشی با محتوای آموزشی و کلیاتی در زمینه علم سنجی و اجرای برنامه های مختلف آموزشی و پژوهشی در نظر گرفته شده است.

خادمی در پایان سیاست گذاری علمی و پژوهشی را مبنای تشکیل واحد علم سنجمی در دانشگاه سمنان عنوان کرد و در مورد دور نمای این وحد افزود: امید بر این است که با شناسایی شاخص ها بر روی ارتقا رتبه دانشگاه و اساتید کار شود تا بتوانیم در نظام های رتبه بندی داخلی و خارجی جایگاه و رتبه دانشگاه را به شکل کمی و کیفی ارتقا دهیم.

مهدیه اسفندیار (دانشجوی کارشناسی رشته علم اطلاعات و دانش شناسی)