کد خبر: 39367
تاریخ انتشار: سه شنبه, 27 فروردين 1398 - 15:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

برنامۀ سه سازمان‌ و مؤسسه فرهنگی در نمایشگاه کتاب

منبع : لیزنا
سازمان جهاد دانشگاهی، مؤسسۀ پژوهشی فلسفه و حکمت ایرانیان و مرکز اسناد انقلاب اسلامی با حضور در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ضمن عرضۀ آثار خود برنامه‌های مختلفی نیز اجرا می‌کنند.
برنامۀ سه سازمان‌ و مؤسسه فرهنگی در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار لیزنا، هر ساله و هم‌زمان با ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ناشران، سازمان‌ها و مؤسسات فرهنگی فعال در حوزۀ تولید و نشر کتاب با حضور در این نمایشگاه علاوه بر عرضۀ جدیدترین آثار منتشر شده و آثار گذشتۀ خود، نشست‌ها و برنامه‌های مختلف دیگری نیز برگزار می‌کنند تا بازدیدکنندگان بتوانند بهتر با دنیای کتاب و تألیف آشنا شوند. نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی و آشتی با کتاب است. امسال نیز مؤسسات و سازمان‌های فرهنگی برای استفاده از این فرصت برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌اند. از این رو سازمان جهاد دانشگاهی، مؤسسۀ فلسفه و حکمت ایرانیان و مرکز اسناد انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار لیزنا برنامه‌های خود را برای سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بیان کردند.

عرضۀ 2هزار عنوان کتاب در غرفۀ سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی

رئیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی از اجرای برنامه‌های مختلف در طول برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خبر داد. عادل تقوی در این‌باره گفت: سازمان جهاد دانشگاهی به همراه انتشارات آن همانند سال‌های گذشته در بخش ناشران دانشگاهی در نمایشگاه کتاب حضور خواهد داشت و بیش از 2هزار عنوان کتاب شامل کتاب‌های چاپ جدید و چاپ مجدد که با قوانین نمایشگاه کتاب همخوانی دارد را به بازدیدکنندگان عرضه خواهد کرد.

وی همچنین افزود: در کنار عرضۀ کتاب برنامه‌های جنبی دیگری نیز توسط این سازمان برگزار خواهد شد، از جمله نشست‌های نقد و بررسی کتاب و برگزاری مراسم رونمایی از کتاب‌ که این برنامه‌ها با همکاری و همراهی بخش فعالیت‌های ترویجی نمایشگاه در سرای اهل قلم برگزار می‌شود.

تقوی در ادامه گفت: علاوه بر فعالیت‌های ذکر شده این سازمان با همکاری معاونت فرهنگی ارشاد اعزام کاروان‌های دانشجویی را برای بازدید از نمایشگاه کتاب از دانشگاه‌های سراسر کشور خواهد داشت.

وی دربارۀ محل غرفۀ این سازمان گفت: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی یک غرفه در سالن ناشران دانشگاهی و یک غرفه نیز در صحن شبستان در قالب عرضۀ کتاب‌های عمومی خواهد داشت اما مکان دقیق این غرفه‌ها هنوز مشخص نشده است.

 

عرضۀ هفت عنوان کتاب تازه منتشر شده توسط مؤسسۀ فلسفه و حکمت ایرانیان

نوید عابدینی مدیر انتشارات مؤسسۀ فلسفه و حکمت بیان کرد: مؤسسه حکمت و فلسفۀ ایرانیان طبق روال سال‌های گذشته در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت خواهد کرد.

به گفتۀ عابدینی حدود 170 عنوان کتاب در غرفۀ این مؤسسه عرضه خواهد شد. این کتاب‌ها موضوعات مختلفی از فلسفه، کلام، منطق و عرفان را شامل می‌شوند که هفت عنوان از آنها چاپ اول است؛ «معنویت در ادیان ابراهیمی»، «انسان و صیرورت او بنابر ودانته»، «سلسبیل در معارف الهیه»، «اعتبار خبر واحد در ارتباطات و علوم اسلامی»، «هستی شناسی ایمان»، «معنویت و دین» از کتاب‌های تازه منتشر شدۀ این مؤسسه در نمایشگاه خواهد بود.

وی در خصوص حضور اساتید مؤسسۀ فلسفه و حکمت در نمایشگاه گفت: اساتید مختلف این مؤسسه در نمایشگاه شرکت می‌کنند که برنامۀ حضور آنها هنوز مشخص نشده ، اما حضورابراهیم دینانی که با کتاب‌های خود باعث جذب مخاطبان عام شده در نمایشگاه قطعی است.

عابدینی در خصوص محل برگزاری نمایشگاه اظهار داشت: مصلی به دلیل دسترسی بهتر از موقعیت مناسب‌تری برخوردار است. اما غرفه‌های موجود در شهر آفتاب به دلیل متناسب بودن با شرایط استانداردهای جهانی از کیفیت بهتری برخوردارند.

وی در پایان گفت: به دلیل اینکه نمایشگاه تجمیع همۀ ناشران بوده و با توجه به تخفیف‌ها و بن‌هایی که وجود دارد، در ترویج فرهنگ کتابخوانی گام مثبتی محسوب می‌شود.

 

تخفیفات ویژه در غرفۀ مرکز اسناد انقلاب اسلامی

محمد خضریان، مسئول روابط عمومی مؤسسۀ فرهنگی و هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی  در رابطه با حضور این مرکز توضیح داد: مرکز اسناد انقلاب اسلامی همانند سال‌های گذشته در نمایشگاه کتاب غرفه دارد که کتاب‌های خود را با در نظر گرفتن تخفیفات ویژه دانشجویی در قالب بسته‌های کتاب ارائه می‌کند. قرار است با حضور یکی از نویسندگان مطرح مرکز در غرفه و یا در صورت امکان در محل برگزاری نشست‌های نمایشگاه، جلسات پرسش و پاسخی برگزار شود.

وی افزود: مرکز اسناد انقلاب یک روز در نمایشگاه مهمان رادیو کتاب و رادیو نمایشگاه شده و مدیرعامل مؤسسه، مدیر روابط عمومی و یا مدیر بازرگانی در آنجا مصاحبه می‌کنند. همچنین قرار است برخی از کارشناسان تاریخ در غرفۀ این مرکز حضور یابند.

خضریان دربارۀ کتاب‌های جدید مرکز گفت: مراسم رونمایی از40 عنوان کتاب تازه منتشر شده توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در اسفند ماه گذشته برگزار شد  و قرار است این 40 عنوان با تخفیفات ویژه به مناسبت چهل سالگی انقلاب به مخاطبان عرضه شود.

به گفتۀ مسئول روابط عمومی مرکز اسناد انقلاب حدود 3هزار عنوان کتاب در قطع‌های مختلف دارد. البته کتاب‌های قطع جیبی بیشتر مربوط به حوزۀ نوجوانان و با موضوع تاریخ انقلاب اسلامی است. بستگی به متراژ غرفه‌ای که نمایشگاه در اختیار این مرکز قرار می‌دهد، بین هزار تا هزار و 500 عنوان کتاب عرضه می‌شود.

خضریان دربارۀ غرفۀ تخصیص داده شده به این مرکز در نمایشگاه سال گذشته گفت: از آنجایی که غرفه‌ها بر اساس ترتیب الفبایی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد، غرفۀ مرکز اسناد در جای مناسبی نبوده و غرفه‌داران رضایت کافی از آن نداشتند. البته با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته قرار است که این مشکل حل شود.

وی در خصوص استقبال مراجعه‌کنندگان از غرفۀ مرکز اسناد اظهار داشت: با توجه به اینکه آثار منتشر شده در این مرکز حتی رمان‌های آن  در حوزۀ تاریخ انقلاب و تاریخ دفاع مقدس اثاراست، بنابراین مرکز مخاطبان خاص خود را دارد که بیشتر آنها اساتید و دانشجویان رشتۀ تاریخ، رزمندگان دفاع مقدس و علاقه‌مندان به تاریخ انقلاب هستند. در ایام نمایشگاه اعضای مرکز اسناد انقلاب با حضور در برنامه‌های رادیویی مخاطبان عام را نیز با فعالیت‌ها و آثار این مرکز آشنا می‌کنند.

خضریان استقبال از نمایشگاه کتاب و به خصوص غرفۀ این مرکز را در دوره‌های گذشته  پر شور ارزیابی کرد. اما در خصوص دورۀ گذشته گفت: میزان استقبال مردم از نمایشگاه سال گذشته کاهش یافته بود و غرفه با افت فروش مواجه شد، ضمن اینکه کتاب‌های ارائه شده نیز در بسیاری از غرفه‌های از تنوع کمتری نسبت به دوره‌های گذشته برخوردار بودند.

وی درپایان آشنایی کودکان و نوجوانان با فضای کتاب و انتشارات را یکی از نکات مثبت نمایشگاه کتاب و گام مثبت در جهت افزایش فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست.

شایان ذکر است که سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از تاریخ ۴ تا ۱۴ اردیبهشت ماه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار خواهد شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: