کد خبر: 39400
تاریخ انتشار: یکشنبه, 01 ارديبهشت 1398 - 14:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

ارائه آثارعربی انتشارات آستان قدس رضوی در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران

منبع : لیزنا
مدیرعامل انتشارات به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) در گفتگو با خبرنگار لیزنا برنامه‌های  این انتشارات در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را شرح داد.
ارائه آثارعربی انتشارات آستان قدس رضوی در بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران

حسین سعیدی، مدیرعامل انتشارات به نشر در ابتدا گفت: امسال چهار غرفۀ عمومی، کودک، دانشگاهی و بین الملل در فضای حدود 300 متر به آستان قدس رضوی اختصاص یافته است. عمدۀ مؤسسات فرهنگی ناشر که زیر نظر آستان قدس رضوی فعالیت دارند، مانند به نشر، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، مؤسسۀ آفرینش‌های هنری، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه امام رضا و سازمان کتابخانه‌ها به صورت متمرکز با محوریت انتشارات به نشر حضور خواهند داشت.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده حدود 2هزار عنوان کتاب از مجموعۀ این مؤسسات فرهنگی در نمایشگاه عرضه می‌شود. این آثار شامل آثار جدید و چاپ مجدد هستند که انتشارات به نشر 200 اثر جدید و بنیاد پژوهش‌ها 70 اثر جدید را به بازدیدکنندگان ارائه می‌کنند.

مدیرعامل انتشارات به نشر در خصوص تازه‌های نشراظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار است حدود 16 رمان جدید عرضه شود؛ سه اثر از سعید تشکری با عناوین «اوسنه گوهرشاد»، «آبی‌ها» و «موقف» در حوزۀ رمان بزرگسال، ترجمۀ دو اثر از محمد طعان نویسندۀ لبنانی الاصل با عناوین «سید بغداد» و «پناهندگان پیشاور»، سه رمان‌ از مصطفی جمشیدی، و ترجمۀ کتاب «هم قسم» با موضوع خاطرات همسر شهید سید عباس موسوی، دبیر کل پیشین حزب الله لبنان جدید‌ترین آثار به نشر در حوزۀ بزرگسالان هستند. همچنین ا 13 عنوان رمان برای مخاطبان نوجوان و  نیز بیش از 27 عنوان در 50 مجلد در حوزۀ مخاطبان کودک برای نخستین بار عرضه می‌شود.

وی در خصوص اجرای مراسم رونمایی از این آثار گفت: قرار است مراسم رونمایی با حضور نویسندگان این آثار در غرفه برگزار شود. علاوه براین برنامۀ  رونمایی کلی از تمام آثار چاپ اول مجموعه انتشارات آستان قدس رضوی به صورت متمرکز یا با حضور تولیت این آستان و یا با حضور یکی از مهمانان محترم  در نظر گرفته شده است.

سعیدی از حضور نویسندگان بخش نوجوان و بزرگسال برای برگزاری جشن امضای کتاب خبر داد و افزود: احسان حسینی نسب برای کتاب« به سفارش مادرم»، علی اکبر والایی برای کتاب« خلوت مدیر»، مظفر سالاری برای کتاب« دعبل و زلفا» و برخی دیگر از نویسندگان حوزۀ کودک از جمله نویسندگان هستند که با حضور آنها جشن امضای کتاب برگزار می‌شود.

وی در خصوص حضور مهمانان ویژه در نمایشگاه گفت: امسال از همۀ عواملی که در تولید آثار مجموعه‌های آستان قدس نقش داشته‌اند اعم از نویسندگان حوزۀ بزگسال و حوزۀ کودک و نوجوان دعوت شده تا با حضورآنها  در غرفه‌های آستان نشست‌هایی برگزار شود.

همچنین اضافه کرد: تلاش شده که با هماهنگی مجمع ناشران انقلاب اسلامی جشن انتشار 50هزارمین نسخه از رمان « دعبل و زلفا» به عنوان رمانی فاخر در غرفۀ این مجمع در یکی از روزهای نمایشگاه اجراء شود. قرار است در این جشن مؤلف و سایر دست اندرکاران انتشارات به نشر توضیحاتی پیرامون این اثر ارائه دهند.

سعیدی دربارۀ برنامه‌های آستان قدس برای تعامل و همکاری با ناشران داخلی و خارجی بیان کرد: آستان هرساله یک غرفه در بخش بین الملل دارد. در این غرفه آثار عربی منتشر شده توسط مجموعه انتشارات آستان قدس رضوی که عمدتاً توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی انتشار یافته عرضه می‌شود. این اقدام زمینۀ مناسبی است برای ایجاد ارتباط و همکاری با نخبگان و فعالان فرهنگی که از خارج از کشور در این  رویداد حضور پیدا می‌کنند. اگر در این غرفه و سایر غرفه‌ها آثاری متناسب با مأموریت‌های محتوایی آستان قدس رضوی وجود داشته باشد، تلاش می‌شود که در نمایشگاه هم‌فکری‌های لازم صورت گرفته و زمینۀ ترجمۀ این آثار فراهم شود.

وی در ادامه افزود: یک سری آثار وجود دارند که می‌توانند زمینۀ جذب مخاطب بین الملل را به ویژه عرب‌زبانان را فراهم کنند. به همین دلیل برای ایجاد تعامل با ناشرین عرب‌زبان با هدف ترجمۀ آثار فارسی به زبان‌های عربی و انگلیسی برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته شده است.

مدیرعامل انتشارات به نشر حضور مجموعه انتشارات آستان قدس در نمایشگاه کتاب و میزان استقبال از آن  را مثبت دانسته و گفت: استقبال از مجموعه غرفه‌های آستان قدس رضوی در طول این سال‌ها رشد صعودی داشته است. شاید بتوان گفت که رویکرد تغییر قالب‌های محتوایی در مجموعۀ به نشر و روی آوردن به قالب‌های داستان، رمان و شعر در جذب مخاطب تأثیرگذار بوده است.

وی در خصوص کتابخانۀ آستان قدس رضوی اظهار داشت: این کتابخانه که یکی از مراکز بزرگ کتابخانه‌های کشور محسوب می‌شود، منابع ضروری  خود را در ایام نمایشگاه تأمین کرده و تعداد قابل توجهی از کتاب‌های مورد نیاز را در این ایام خریداری می‌کند. به‌دلیل اینکه مخاطبان عمدۀ کتابخانه تا حدودی عمومی هستند،  کتابخانه با همۀ ناشران در موضوعات مختلف تعامل داشته و موضوعات در 9 محور دسته‌بندی شده‌اند.

سعیدی در ادامه به تأثیر نمایشگاه در ترویج فرهنگ کتابخوانی اشاره کرده و بیان کرد: نمایشگاه کتاب  رویدادی بسیار بزرگ در حوزۀ فرهنگ به شمار می‌آید. به دلیل حضور جمع کثیری از نخبگان فرهنگی در این رویداد، برای مخاطب جذابیت‌های فراوانی دارد. مخاطبان می‌توانند ارتباط نزدیکی را با نویسندگان و تولیدکنندگان آثار مکتوب داشته باشند که این اتفاق بسیار ارزشمند است. شاید دسترسی به کتاب حتی در برخی از شهرهای بزرگ سخت انجام پذیرد، بنابراین حضور یک‌پارچۀ ناشرین و تولیدکنندگان کتاب کمک مناسبی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است. از طرفی برنامه‌های جانبی که در حاشیۀ فروش آثار اجرا می‌شود، مانند نشست‌های مختلف و نقد و بررسی و جشن امضای آثار اثر مثبتی در تقویت فرهنگ مطالعه برای مخاطبان  دارد.

او در رابطه با محل برگزاری نمایشگاه گفت: هم مصلی و هم شهر آفتاب هرکدام نکات مثبت و منفی مختلفی دارند. دسترسی به مصلی بسیار راحت است و مخاطب به راحتی می‌تواند در آنجا حضور داشته باشد. اما از نگاه ناشرین به دلیل وجود محدودیت‌هایی در مصلی شرایط استاندارد عرضۀ کتاب در آنجا فراهم نیست. اگر ایرادات و اشکالات شهر آفتاب برطرف شده و شرایط رفت و آمد مخاطبان به آنجا بهبود یابد، قطعا فضای شهر آفتاب مناسب‌تر از مصلی خواهد شد. امید است فضای تخصصی نمایشگاهی مناسبی در شهر آفتاب ایجاد شود.

سعیدی در پایان به حضور آستان قدس در نمایشگاه‌های استانی اشاره کرد و بیان کرد: آستان قدس در برخی از استان‌های دارای نمایندگی بوده و آنها در این نمایشگاه‌ها حضور می‌یابند، در برخی دیگر از استان‌ها مجموعۀ انتشارات به نشر به نمایندگی از سایر مؤسسات وابسته به آستان در نمایشگاه‌ها حاضر می‌شود. آستان قدس سال گذشته در بیش از 30 نمایشگاه استانی حضور داشته و به طور میانگین بین 600 تا 700 عنوان کتاب عرضه کرده است.

شایان ذکر است که سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با شعار «خواندن توانستن است.» از 4 تا 14 اردیبهشت ماه در مصلی تهران برگزار می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: