کد خبر: 4122
تاریخ انتشار: جمعه, 17 دی 1389 - 16:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

کتابخانه کنگره با تغییراتی فعالیتش را در سال 2011 آغاز می کند

به روز رسانی سرعنوان موضوعی  در نقاط دسترسی  «آشپزی: Cookery»،   به روز رسانی خدمات واژگان و مستندات، به روز رسانی فرم/شکل،  مستندسازی رکوردهای سرعنوان موضوعی (LCSH) ، میزکار (دسکتاپ) فهرستنویس و رده بندی وب از جمله تغییرات کتابخانه کنگره در سال 2010 بود.

دکتر باربارا بی. تیلت، رئیس بخش خط مشی ها و استانداردهای کتابخانه کنگره امریکا، با اعلام این اخبار به لیزنا گفت: "کتابخانه کنگره چند پروژه بزرگ را به منظور به روزرسانی در زمینه های  گوناگون پشت سر نهاده است. به روز رسانی سرعنوان موضوعی  در نقاط دسترسی «آشپزی: Cookery»، به روز رسانی واژگان و مستندات، به روز رسانی فرم/شکل، مستندسازی رکوردهای سرعنوان موضوعی (LCSH) ، میزکار (دسکتاپ) فهرستنویس و رده بندی وب از آن جمله اند."

دکتر تیلت درباره به روز رسانی سرعنوان موضوعی در نقاط دسترسی  «آشپزی: Cookery» بیان کرد: " در بزرگترین پروژه ای که کتابخانه کنگره تا به حال برای تغییرات واژگان خاص سرعنوان موضوعی کنگره (LCSH) در سال 2010 به عهده گرفته است، بخش سیاست ها و استانداردهای کتابخانه کنگره (PSD) سرعنوان «Cookery» را به «Cooking» تغییر داد و اصطلاح «Cookbooks: کتاب های آشپزی» را معرفی کرد. برای انجام تغییرات مذکور، 788 طرح پیشنهادی برای سرعنوانهای حذف شده، جدید یا تغییر یافته لازم داشتیم. تقریبا 100 هزار  رکوردهای کتابشناختی وابسته برای اعمال تغییرات در نقاط دسترسی موضوعی مورد نیاز بود که بیش از 40 هزار مورد از آن ها تا انتهای ماه سپتامبر تجدید نظر و بررسی شد."

وی در ادامه افزود: "هر کدام از 50 تا 60 هزار رکورد باقی مانده  با فیلد مارک 655 شامل نوع/ شکل اصطلاح «Cookbooks:کتاب های آشپزی» به طور دستی و رکورد به رکورد اضافه شده است. طبق آن چیزی که مرسوم است زمانی که کتابخانه کنگره تغییری را در مقیاسی وسیع در سرعنوان موضوعی کتابخانه کنگره به وجود می آورد، بخش خط مشی ها و استانداردهای کتابخانه کنگره امریکا، تغییر برنامه ریزی شده ای را به طور گسترده  به اطلاع عموم می رساند و از جامعه نظر خواهی می کند. 98 نظر دریافت شده نشان داد که جامعه کتابداری از تغییرات به طور کلی استقبال خواهند نمود و نظرات مذکور به بخش خط مشی ها و استانداردهای کتابخانه کنگره آمریکا، کمک نمود که در میان گزینه های موجود برای تغییرات خاص تصمیم گیری کند."

دکتر تیلت درباره تأثیر این تغییرات اذعان داشت: " همچنین تغییرات سرعنوان موضوعی «آشپزی: Cookery»  به بخش خط مشی ها و استانداردهای کتابخانه کنگره آمریکا، اجازه می دهد که استفاده از فرم/ شکل سرعنوان «Cookbooks:کتاب های آشپزی» در سرعنوان موضوعی کتابخانه کنگره مجاز باشد و داشتن چنین مثال معروف با ارزشی برای سرعنوان های فرم/ شکل هیجان انگیز است. کاربرد این سرعنوان خاص فرصتی را برای نگاهی عمیق به رکورد فرهنگی ارائه می دهد."

نماینده کتابخانه کنگره در بخش دسترسی و توصیف کمیته فهرست نویسی انجمن کتابداری امریکا( ALA ) درباره به روز رسانی های فرم/شکل بیان کرد: "بخش استانداردها و سیاست های کتابخانه کنگره (PSD) در حال ادامه فعالیتش برای گسترش سرعنوان های فرم/ شکل  است. سرعنوان موضوعی کتابخانه کنگره، به عنوان منبع اولیه برای گسترش اصلاحات نوع/ شکل مورد استفاده قرار می گیرد اما از طرفی تزاروس ها (اصطلاحنامه ها) ی دیگر نیز برای اصطلاحاتی که در سرعنوان موضوعی کتابخانه کنگره، نیست مورد کنکاش و بازبینی قرار می گیرند. کارمندان بخش سیاست ها و استانداردهای کتابخانه کنگره، با سازمان های تخصصی نظیر انجمن کتابخانه های حقوقی امریکا، انجمن کتابخانه موسیقی و انجمن کتابخانه های فنی امریکا و نیز با کمیته فرعی ییاده سازی فرم/ شکل (SAC) از کمیته تحلیل موضوع (ALCTS)، انجمن مجموعه های کتابخانه و خدمات فنی (بخشی از انجمن کتابداری امریکا) همکاری می کنند."

وی در ادامه افزود: "همان طور که در گزارش ماه می 2010 اعلام شد، تزاروس( اصطلاحنامه) مذکور اکنون دارای عنوان واحد و مشخص « اصطلاحات فرم/شکل کتابخانه کنگره برای  اصطلاحات حوزه کتابداری و آرشیو :LCGFT» است. یک منبع جدا از مارک 21 اختصاص داده خواهد شد که سرعنوان ها را در LCGFT از سرعنوان های LCSH تمایز دهد. در همین زمان اعداد کنترل کتابخانه کنگره (LCCNs) با یک پیشوند مشخص به رکوردهای منابع فرم/ شکل اختصاص خواهد یافت. اطلاعات اضافه در پروژه های فرم/ شکل شامل یک بخش سؤالات متداول (FAQ) ، زمان بندی، مقالات بحث و اعلام خبرها ازطریق آدرس   www.loc.gov/catdir/cpso/genreformgeneral.html در دسترس است. "

رئیس بخش خط مشی ها و استانداردهای کتابخانه کنگره امریکا درباره «مستندسازی رکوردهای LCSH» تصریح کرد: " ایجاد رکوردهای معتبر در یک حرکت یکنواخت در سال 2010 ادامه یافت و در این برنامه 33200 رکورد به وجود آمد، میزان کار انجام شده  افزایش بسیار قابل توجهی نسبت به تولید 8500 رکورد تولید شده سال قبل داشت. و تا به امروز بیش از 78400 رکورد در فایل اصلی سرعنوان موضوعی کتابخانه کنگره می باشد. این رکورد های اطلاعاتی از موضوعات اصلی سرعنوان موضوعی کتابخانه کنگره که در رکوردهای کتابشناختی مورد استفاده قرار گرفته اند، تعمیم داده شده است. افزودن این رکورد های مستندسازی شده  ماشینی، نقاط دسترسی موضوعی را برای همه نهاد های فهرستنویسی که از سرعنوان موضوعی کتابخانه کنگره استفاده می نمایند ، تسهیل می کند."

ریاست بخش کمیته فهرستنویسی ایفلا در رابطه با « به روز رسانی  واژگان و مستندات» بیان داشت: "این پروژه در ماه آوریل 2009 آغاز به کار کرده و بر روی تولید خودکار فراداده برای اسناد دیجیتالی، فهرست مندرجات دیجیتالی و خلاصه های دیجیتالی تمرکز نموده است. خدمت رسانی مذکور فهرست های کد و سرعنوان های موضوعی دیگر اصطلاحات را فراهم می کند که به طور خودکار می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا کدها را آماده نموده و سرعنوان های موضوعی و اصطلاحات جایگزین را از فهرست های مختلف پیشنهاد دهد و از این طریق جستجو را غنی تر سازد. خدمت رسانی واژگان و منابع مذکور رایگان است و جستجو، دانلود و پیوند به هر کدام از داده ها برای عموم از طریق آدرس http://id.loc.govدر دسترس است. "

دکتر تیلت در ادامه افزود: " وب سایت واژگان و  منابع شامل سرعنوان های موضوعی کتابخانه کنگره ( بیش از 400 هزار سرعنوان) و تزاروس (اصطلاحنامه) اطلاعات گرافیکی همراه با چندین لیست از واژگان کنترل شده و استفاده شده در مارک 21 و 2 فهرست از اطلاعات حفاظت  و علامت های رمزنگاری و ترکیب است. از اکتبر 2010، واژگان کنترل و ثبت شده مذکور در فرمت SKOS (طرح سازماندهی ساده دانش) بیان شده اند.  مردم می توانند نظرات، پیشنهادات و اصلاحات را  به اطلاعات موجود در واژگان ثبت شده ارسال نمایند. بدین منظور در سال 2010، کتابخانه کنگره ویژگی «پیشنهاد اصلاحات: Terminology Suggestion» را اجرا نمود که از این طریق توانست 14 پیشنهاد را برای به روز رسانی یا اصطلاحات جدید دریافت کند."

وی در ادامه به کاربردهای جدید توسعه یافته با استفاده از اطلاعات SKOS/LCSH در پروژه هایی اشاره کرد: "پروژه HIVE(کمک به مهندسی واژگان میان رشته ای)، (مرکز تحقیقات دانشگاه نورث کارولینا) که در حال کاوش کاربردهای خودکار اصطلاحات LCSH در اطلاعات کتابشناختی است. جستجوی سرعنوان های موضوعی کتابخانه کنگره، (Zrong.org) برای کاربران انسانی بسیار قوی است. EUROVOC (اتحادیه اروپا) در حال پشتیبانی یک لیست مشترک، میانکنش پذیر و متحد الشکل از واژگان در اتحادیه اروپا است. خدمات وب STW (کتابخانه ملی اقتصاد آلمان)، TELplus WP3.1(کتابخانه اروپایی) نمونه یک موتور جستجوی تمام متنی است  که از واژگان سرعنوان موضوعی LCSH استفاده می کند، مرورگر (LCSH(Universitätsbibliothek Braunschweig ، سایت مکملی به نام LC Subjects.org برای سایت id.loc.gov که به سازمان ها اجازه می دهد که آدرس های خودشان را ایجاد نمایند و آزمایش هایی را با داده های LCSH انجام دهند و پروژه کتابخانه ملی تغذیه ژاپن که LCSH را به دو زبان انگلیسی و ژاپنی مورد استفاده قرار می دهد."

عضو هیأت تحریریه فصلنامه فهرستنویسی و رده بندی (CCQ)با توضیحات بیشتری درباره سرعنوان موضوعی کتابخانه کنگره اظهار کرد: "محتوای سرعنوان موضوعی کتابخانه کنگره با استفاده از خدمت رسانی واژگان ها و منابع شامل پیوندهایی به مفاهیم فرانسوی وابسته به خدمات RAMEAU  از کتابشناختی ملی فرانسوی به نام Bibliothèque nationale de( France) است. به منظور  ارائه بخش هایی  از LCSH به زبان هایی اضافی با واژگان و منابع، کتابخانه کنگره در حال فعالیت با  دانشگاه لاوال کانادا برای نظام سرعنوان موضوعی کانادایی – فرانسوی (Répertoire des vedettes- matière ) است.  و از سویی دیگر کتابخانه کنگره با  کتابخانه های ملی شیلی و اسپانیا برای زیرمجموعه های اسپانیایی LCSH فعالیت می کند و در سال 2010 نیز کاوش امکانات کتابخانه اسکندریه را به زیان عربی آغاز نموده است."

استاد دانشگاه و مشاور در اتوماسیون فهرستنویسی در ادامه بیاناتش به میزکار (دسکتاپ) فهرستنویس و وب رده بندی اشاره کرد: "در سال 2010، کتابخانه کنگره میز کار فهرستنویس 3.0 (Cataloger’s Desktop 3.0)  را راه اندازی کردکه نوسازی عمده ای از خدمات توصیف مبتنی بر وب پر طرفدار از منابع مهم  فراداده و فهرستنویسی به شمار می آید.  این نرم افزار اکنون دسترسی به بیش از 300 دستنامه الکترونیکی، استانداردهای رده بندی و فهرستنویسی، روش های اجرایی و منابع را فراهم می کند."

دکتر تیلت در ادامه  به پیشرفت های عملیاتی نسخه سوم این نرم افزار اشاره کرد و تأکید داشت که  این تغییرات تا حد زیادی جستجو و ویژگی های کشف اطلاعات را نیز در مواردی گسترش داده است:"تکنیک های جستجو و مرور با تکنولوژی بالا، حاوی تطبیق فازی، منابع مشابه حذف یا یافتن، دسترسی به سطوح پایین پویای ساختار یافته، تجزیه و تحلیل مفهومی، ربط جستجو، یادآوری تاریخچه جستجو، فروم های پرس و جو،  دسترسی به سطوح پایین ساختار یافته جستجوی پیچیده و موتور جستجویی که خود را با رفتار اطلاعاتی کاربران وفق می دهد."

درپایان رئیس بخش خط مشی ها و استانداردهای کتابخانه کنگره امریکا درباره «رده بندی وب» عنوان کرد: " رده بندی وب نسخه آنلاین طرح کلی رده بندی کتابخانه کنگره (LCC) است. تعدادی  ارتقاء در این زمینه مشاهده می شود که از اواخر آگوست 2010 شروع به آزمایش شده  است. ارتقاء های مذکور شامل افزودن فایل منبع LC/NACO (نام های سازمانی و شخصی)، توسعه ویژگی اصلاحات به منظور آماده سازی اصلاحات بین رده بندی کتابخانه ملی پزشکی و کتابخانه کنگره، ساختار طرح جدید، ابزار های مرور بهتر و یک فایل کمک (HELP) به روز رسانی شده، می باشند. ارتقاء های مذکور زمانی که آشنایی کاربران با سیستم قدیمی حفظ شده بود، به دست آمد. همچنین در همان زمان سیستم داخلی به منظور حصول اطمینان از عملکرد متداول و اجرای بهتر ارتقاء یافت. در حال حاضر رده بندی کتابخانه کنگره بیش از 629 هزار رکورد رده بندی شده را داراست."

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: