کد خبر: 4140
تاریخ انتشار: شنبه, 18 دی 1389 - 20:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

حدود 80 درصد هزینه های تحقیق و توسعه توسط کشورهای توسعه یافته مصرف می شود

کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) تنها 1.8 درصد از کل هزینه ناویژه تحقیق و توسعه جهان یا 9.5 درصد از هزینه ناویژه تحقیق و توسعه کشورهای در حال توسعه را صرف تحقیق و توسعه می کنند.

 

دکتر جعفر مهراد، رئيس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، در گفتگو با لیزنا با اعلام این خبر افزود:  امروز در حدود 80 درصد هزینه های تحقیق و توسعه توسط کشورهای توسعه یافته مصرف می شود، 33.5 درصد آمریکا، 23.5 درصد اتحادیه اروپا و 13.4 درصد ژاپن؛ این در حالی است که  کشورهای عضو (OIC) تنها 1.8 درصد از کل هزینه ناویژه تحقیق و توسعه جهان یا 9.5 درصد از هزینه ناویژه تحقیق و توسعه کشورهای در حال توسعه را صرف تحقیق و توسعه می کنند.

سرپرست پايگاه استنادی علوم جهان اسلام  ادامه داد: با وجود این ، آنچه مهمتر از هزینه ناویژه تحقیق و توسعه می باشد وزن آن در کل هزینه ها یا به عبارت دیگر در محصول ناویژه داخلی است . این شاخص ظرفیت نوآورانه یک کشور را از این جهت انعکاس می دهد که شاخص های بالاتر محصول ناخالص ملی مبیّن تخصیص منابع نسبتاً بیشتری به توسعه فرآورده های جدید و فرآیندهای تولیدی جدید می باشد .

وی گفت: در این رابطه " برنامه عمل دهساله سازمان کنفرانس اسلامی برای مواجهه با چالش های پیش روی امت مسلمان در قرن بیست و یکم " که در سومین نشست فوق العاده سران کشورهای اسلامی در مکه معظمه در دسامبر 2005 به تصویب رسید ، از کشورهای اسلامی می خواهد که برنامه های تحقیق و توسعه خود را با توجه به این مهم که درصد جهانی این فعالیت 2 درصد تولید ناخالص داخلی است تسریع نموده و اطمینان حاصل کنند که سهم هر یک از کشورهای عضو OIC کمتر از نصف این درصد نباشد .

مهراد افزود:  با این حال ، داده های موجود نشان می دهد که هزینه های مصرفی کشورهای عضو OIC در باب فعالیت های تحقیق و توسعه به طور قابل توجهی کمتر از متوسط جهانی و به مراتب دورتر از هدف اعلام شده یعنی یک درصد تولید ناخالص داخلی است .

دکتر جعفر مهراد ادامه داد: در بین کشورهای عضو و بر اساس داده های موجود ، تونس تنها کشوری است که هدف اعلام شده را محقق ساخته و بالاترین سطح تراکم تحقیق و توسعه را ( 1.02 درصد ) به خود اختصاص داده است . بعد از ترکیه با 0.74 درصد ، کشور پاکستان قرار دارد که سهم بودجه تحقیق و توسعه آن از محصول ناخالص داخلی 0.68 درصد می باشد .

وی گفت: بسیاری از کشورهای عضو OIC کمتر از 5 صدم درصد از محصول ناخالص داخلی را صرف تحقیق و توسعه می کنند . تراکم تحقیق و توسعه برای کشورهای عضو OIC به طور متوسط 41 صدم درصد می باشد که بسیار کمتر از متوسط اتحادیه اروپا ( 1.76 درصد ) و متوسط جهانی (1.78 درصد ) و نرخ هدف اعلام شده یعنی یک درصد می باشد .

مهراد گفت: در بین کشورهای عضو OIC واقع در پائین صحرای آفریقا ، موزامبیک با 49 صدم درصد تراکم تحقیق و توسعه ، تنها کشوری است که بیشتر از متوسط کشورهای عضو OIC در تحقیق و توسعه هزینه می کند .

با در نظر گرفتن ارقام در بعضی از کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن (3.44 درصد) و کره جنوبی ( 3.23 درصد) توسعه اقتصادی این دو کشور عمدتاً مدیون سرمایه گذاریهای به عمل آمده در تکنولوژی های پیشرفته است .

دکتر مهراد تاکید کرد: کشورهای عضو OIC لازم است برای پل زدن به شکاف موجود بین خود و کشورهای توسعه یافته منابع بیشتری را به تحقیق و توسعه اختصاص دهند . نکته ای که پیش از همه جلب توجه می کند وضعیت تعدادی از کشورها مانند عربستان سعودی ، اندونزی ، الجزایر و کویت است . بودجه تحقیق و توسعه در این کشورها عبارت است از 5 صدم درصد به طور مشترک برای عربستان و اندونزی ، 8 صدم درصد برای الجزایر و 10 صدم درصد برای کویت ، مالزی و مراکش نیز هر دو رقمی برابر با 63 صدم درصد را برای این منظور اختصاص داده اند .

دکتر جعفر مهراد  در خصوص سرانه هزینه تحقیق و توسعه گفت: از سرانه هزینه تحقیق و توسعه به طور معمول برای مقایسه بین کشورها از نظر سطح هزینه در تحقیق و توسعه استفاده می کنند . از مجموع کشورهای عضو OIC و بر اساس داده های موجود ، ترکیه بالاترین سرانه هزینه یعنی 95.2 دلار را در اختیار خود دارد ، سپس ، مالزی با 79 دلار ، ایران با 66.7 دلار و تونس با 65.9 دلار در جایگاه دوم تا چهارم در بین کشورهای اسلامی از همه شاخص تراند .

وی افزود: کمترین سرانه هزینه مربوط است به تاجیکستان ، بورکينافاسو ، سنگال و اندونزی که کمتر از 2 دلار سرانه هزینه تحقیق و توسعه این کشورها به ثبت رسیده است .

متوسط سرانه هزینه برای تمام کشورهای عضو OIC بر اساس داده های موجود 23.3 دلار است که پائین تر از متوسط جهانی ( 194 دلار ) و متوسط اتحادیه اروپا ( 524 دلار ) است .در ژاپن ، این رقم به 1115 دلار  می رسد. در طول یک دهه یعنی 1998 تا 2007 میلادی ، سرانه هزینه با میانگین 13 دلار برای کشورهای عضو OIC در مقایسه با 81  دلار برای جهان و 193 دلار برای اتحادیه اروپا افزایش یافته است . در طی این دوره ، ترکیه ، تونس و مالزی سه کشوری هستند که بیشترین افزایش را به ترتیب 61.5 دلار ، 47.4 دلار و 46.9 دلار از خود نشان می دهند .

سرپرست پايگاه استنادی علوم جهان اسلام  همچنین گفت: هفت کشور از 23 کشور عضو OIC و بر اساس داده های موجود کاهش شدیدی را از نظر سرانه هزینه ناویژه تحقیق و توسعه گزارش کرده اند . کویت که زمانی بالاترین رقم را از آن خود کرده بود ( 73.8 دلار ) ، کاهش شدیدی را در طی این دوره تجربه می کند . رقم کنونی سرانه هزینه تحقیق و توسعه برای کشور کویت 37.2 دلار گزارش شده است .

رئيس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در رابطه با هزینه تحقیق و توسعه بر حسب بخش های مختلف گفت: مجزاسازی هزینه ناویژه تحقیق و توسعه بر حسب بخش های جداگانه برای پی بردن به عملکرد هر بخش ضروری است .

وی ادامه داد: مجزاسازی بخشی مبتنی است بر رده بندی سازمان ملل که چهار بخش عمده را تعریف می کند : دولت ، بنگاه تجاری ، آموزش عالی و خصوصی و غیر انتفاعی . در این رابطه ، توزیع بخشی هزینه ناویژه تحقیق و توسعه در بین کشورهای عضو OIC نتایج مختلفی را از خود نشان می دهد .

دکتر مهراد گفت:  در بسیاری از کشورهای عضو OIC، ( ده کشور از 17 کشور بر اساس داده های موجود ) ، بیش از 50 درصد هزینه ناویژه تحقیق و توسعه توسط بخش دولتی هزینه می شود . این سهم در مورد کویت تا 100 درصد و در مورد اندونزی ، تاجیکستان و برونئی دارالسلام تا بیش از 90 درصد افزایش   می یابد . سهم ایران از این نظر 54 درصد گزارش شده است .

علیرغم این که تونس و سودان سهمی کمتر از 50 درصد را در بخش دولتی صرف تحقیق و توسعه می نمایند ، بخش دولتی در این دو کشور بخشی است غالب که بیش از هر بخش دیگر در عرصه های تحقیق و توسعه خودنمایی می کند .

سهم بنگاه تجاری در هزینه ناویژه تحقیق و توسعه در مالزی که 84.9 درصد می باشد بالاترین سهم محسوب می شود . به علاوه ، در قزاقستان ، ترکیه و سودان ، بنگاه تجاری بیش از یک سوم هزینه ناویژه تحقیق و توسعه را به خود اختصاص داده است .

رئيس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری بیان کرد: سهم ایران در این حوزه در حدود 10 درصد می باشد . داده های مربوط به هزینه ناویژه تحقیق و توسعه بنگاه تجاری در مورد کشورهای کویت ، تاجیکستان ، برونئی دارالسلام ، پاکستان ، بورکينافاسو و سنگال یا در دسترس نیست و یا بسیار ناچیز و بی ارزش است .

وی خاطر نشان شد: آموزش عالی در کشورهایی مانند مراکش و ترکیه بخش مقدم و پیشرو است که به ترتیب 66.7 درصد و 52.4  درصد از کل هزینه ناویژه تحقیق و توسعه را شامل می شود. به علاوه ، بيش از يک چهارم هزينه ناويژه تحقيق و توسعه در پاکستان ، ایران ، تونس و سودان به وسیله همین بخش صورت می پذیرد .

سهم هزینه های تحقیق و توسعه توسط بخش خصوصی و غیر انتفاعی در مورد تمام کشورهای عضو OIC به استثنای اوگاندا (25 درصد ) و بورکینافاسو ( 21.1 درصد ) بسیار ناچیز می باشد .

دکتر مهراد همچنین در خصوص هزینه های تحقیق و توسعه بر حسب منابع مالی اذعان کرد: در بسیاری از کشورهای عضو OIC ، بودجه تحقیق و توسعه عمدتاً توسط بخش دولتی تأمین می شود . از کل 17 کشور عضو OIC بر اساس داده های موجود ، در 11 کشور بیش از 50 درصد بودجه تحقیق و توسعه توسط دولت تأمین می شود . ایران جزو این 11 کشور می باشد . سهم ایران در این حوزه 74 درصد گزارش شده است .

وی افزود: هزینه ناویژه تحقیق و توسعه در سنگال کاملاً توسط دولت تأمین می شود . در کویت ، تاجیکستان و برونئی دارالسلام ، سهم دولت بیش از 90 درصد می باشد . علیرغم این که سهم دولت در تحقیق و توسعه در تونس کمتر از 50 درصد  است با این همه ، بخشی است غالب که بیشتر منابع مالی تحقیق توسعه را بیش از هر منبع دیگر تأمین می نماید .

مهراد ادامه داد: نقش دولت در ترکیه نیز نقش با اهمیتی است . در این کشور تقریباً نیمی از منابع مالی تحقیق و توسعه ( در حدود 47.1 درصد) توسط دولت تأمین می شود .

وی گفت: در مالزی، سهم دولت در تأمین بودجه تحقیق و توسعه کمتر از 5 درصد است که پائین ترین نرخ در بین تمام کشورهای عضو OIC و بر اساس داده های موجود می باشد . بنگاه تجاری در مالزی 84.7 درصد از کل بودجه تحقیق و توسعه را فراهم می آورد . در ترکیه و قزاقستان ، بخش تجاری نقش بااهمیتی دارد و به ترتیب 48.4 درصد و 44.5 درصد از کل بودجه تحقیق و توسعه توسط بخش تجاری تأمین می شود .

در پایان سرپرست پايگاه استنادی علوم جهان اسلام  بیان کرد: بخش آموزش عالی در تونس 30.5 درصد از کل بودجه تحقیق و توسعه را فراهم می آورد که بالاترین نرخ در بین تمام کشورهای عضو OIC و بر اساس داده های موجود می باشد . به علاوه ، سهم آموزش عالی در قزاقستان ، پاکستان و ایران اندکی بیش از 10 درصد می باشد .در موزامبیک و اوگاندا بخش اعظم بودجه تحقیق و توسعه این کشورها به ترتیب 65.3 درصد و 50.7 درصد می باشد که از خارج تأمین می شود .

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: