کد خبر: 4354
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 20 بهمن 1389 - 04:00

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

جایگاه اول دانشگاه تهران درمیان دانشگاههای کشور براساس رتبه بندی وبومتریکس

  همانند نسخه جولای نظام رتبه بندی وبومتریکس 2010، دانشگاه تهران علاوه بر اينکه بين دانشگاههای کشور رتبه نخست را دارد با کسب رتبه 938 در بين هزار دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

 

دکتر محمد رضا قانع عضو هيأت علمی مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری در گفتگو با لیزنا با اعلام این خبر افزود: از اواخر ژانويه 2011 دسترسی به نتايج جديد رتبه بندی دانشگاههای جهان بر اساس شاخص های وب سنجی امکان پذير است. علاقه مندان با مراجعه به آدرس اينترنتی http://www.webometrics.info می توانند به اطلاعات مورد نياز دسترسی داشته باشند.

وی گفت: در بين 12000 دانشگاه موجود در اين رتبه بندی، تعداد 162 دانشگاه از ايران مشاهده می شود که در مقايسه با سال گذشته تعداد 17 دانشگاه کاهش داشته است.

قانع اظهار داشت: همانند نسخه جولای 2010، دانشگاه تهران علاوه بر اينکه بين دانشگاههای کشور رتبه نخست را دارد با کسب رتبه 938 در بين هزار دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

وی در ادامه افزود: در سال گذشته پراکندگی رتبه دانشگاههای ايران در وب سنجی اسپانيا از رتبه 899 تا 11975 بود. اما در حال حاضر دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوری از رتبه 938 تا  11795  و دانشگاههای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رتبه 1011 تا11795 و دانشگاههای آزاد اسلامی از رتبه 4205 تا 11880 را به خود اختصاص داده اند.

قانع بيان داشت: نکته قابل توجه ميانه رتبه دانشگاههای وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاههای آزاد اسلامی است که به ترتيب برابر 7237، 6089، و 10175 می باشد. در اين صورت 50 درصد توزيع رتبه های بالا و پايين ميانه برای دانشگاهها مشخص است. بنابراين دانشگاهها می توانند وضعيت خود را با دانشگاههای ديگر مقايسه نمايند.

وی گفت: 7 دانشگاه وزارت علوم تا رتبه 2000 را کسب نموده اند و اين ميزان برای دانشگاههای وزارت بهداشت برابر 5 دانشگاه است. همچنين تعداد دانشگاههايي که رتبه بين 2000 تا 5000 را به خود اختصاص داده اند برای وزارت علوم شامل 14 دانشگاه، وزارت بهداشت 8 دانشگاه و دانشگاههای آزاد اسلامی 2 دانشگاه می باشد و با توجه به ميانه های محاسبه شده، رتبه 29 دانشگاه وزارت علوم و 19 دانشگاه علوم پزشکی و 16 دانشگاه آزاد اسلامی بالای ميانه خود قرار دارد. چنانچه ميانه کل رتبه های دانشگاههای ايران را که برابر 7576 است در نظر بگيريم، رتبه 64 دانشگاه  بالاتر از ميانه قرار دارند.

دکتر قانع در ادامه اظهار داشت: مقايسه صورت گرفته بين دانشگاههای ايرانی مشترک در نظام وب سنجی اسپانيا با نظام ارزيابی وب سايت دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی کشور به آدرس http://websanji.ricest.ac.ir نشان داد که بين رتبه دانشگاههای وابسته به وزارت علوم در دو نظام ارزيابی شدت رابطه برابر 81 صدم می باشد. اين حکايت از ضريب همبستگی بالايي دارد و نشان می دهد دانشگاههايی که در نظام وب سنجی اسپانيا رتبه بالا کسب نموده اند در نظام ارزيابی وب سايت ها (که توسط مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری ايجاد گرديده) نيز دارای رتبه بالا می باشند. ضريب همبستگی دانشگاههای وزارت بهداشت در دو نظام برابر 79 صدم است و اين ضريب برای دانشگاههای آزاد اسلامی به ميزان 75 صدم می باشد.

وی در خاتمه افزود: به طور کلی ضريب همبستگی کليه دانشگاههای ايران که مشترکاً در دو نظام ارزيابی ايران و اسپانيا دارای رتبه هستند برابر 84 صدم می باشد و ضريب تعيين آنها 5/70 است و حاکی از آن می باشد که بين شاخص های هر دو نظام به ميزان 70 درصد نقاط مشترک وجود دارد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: