کد خبر: 4784
تاریخ انتشار: دوشنبه, 29 فروردين 1390 - 22:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

درخواست رئیس انجمن کتابداری از وزیر آموزش و پرورش برای تبادل‌نظر درباره حذف پست کتابدار

  انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، در پی اقدام آموزش و پرورش مبنی بر حذف کتابدار از پست های سازمانی این وزارتخانه و جایگزینی آن با کتاب‌یار ،خواستار تبادل نظر با وزیر آموزش و پرورش شده است.

 

دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، در گفتگو با لیزنا درخصوص برنامه انجمن جهت پیگیری اقدام اخیر وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حذف پست کتابدار و جایگزینی آن با کتاب‌یار بیان کرد: در تابستان سال گذشته که طی بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش، پست کتابدار از پستهای سازمانی این وزارتخانه حذف شد، انجمن طی اقداماتی سعی کرد مذاکراتی را با مسئولین این وزارتخانه انجام دهد و اعتراض جامعه کتابداری کشور و همینطور تبعات حذف کتابدار را یادآور شود. در این راستا نامه ای به جناب آقای مهندس مهدی نوید، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، ارسال گردید که در آن بر اهمیت کتابخانه به عنوان "مرکز یادگیری" و "مرکز منابع اطلاعاتی" و نقش کتابدار به عنوان "مشاور اطلاع رسانی" معلمان تاکید شد.

وی در ادامه ضمن ابراز تأسف تصریح کرد: علیرغم پیگیری های انجام شده و انعکاس اعتراض جامعه کتابداری کشور در رسانه های مختلف، موفق به برگزاری نشستی با مسئولین وزارت آموزش و پرورش نشدیم. همچنین از آن زمان نیز شاهد هیچ گونه واکنشی از سوی این مسئولین نبوده ایم.

دکتر سعید رضایی شریف آبادی افزود: درخواست انجمن کتابداری ایران که نمایندگی علمی این رشته را در جامعه دارد، ایجاد فرصتی برای نشستی مشترک با مسئولین وزارت آموزش و پرورش به منظور تبادل نظر درخصوص راهکارهای موجود برای حل مسأله پیش آمده است.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در ادامه اظهار داشت: فکر می کنم که در یک نشست دوستانه بتوانیم درخصوص راه حل های مناسب با توجه به شرایط آموزش و پرورش به بجث و تبادل نظر بپردازیم. چراکه با گفتگوی دوجانبه امکان رسیدن به نتیجه مطلوب تر نیز میسر خواهد شد.

دکتر رضایی شریف آبادی در ادامه گفت: نکته ای که توجه به آن ضروری به نظر می رسد این مسأله است که در مصاحبه هایی که جناب آقای حاجی بابایی وزیر محترم آموزش و پرورش با رسانه ها داشته اند بر ضرورت وجود کتابخانه ها در مدارس کشور تأکید شده است اما مسأله و مشکل این وزارتخانه در مدیریت کتابخانه هاست که با توجه به محدودیت های استخدام نیروی انسانی، سبب نادیده انگاشتن اهمیت کتابدار در کتابخانه های مدارس و واگذاری آن به دیگر افراد از جمله کتاب‌یاران شده است.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران تأکید کرد: در طرحی که از سوی سازمان دانش آموزی کشور مبنی بر جایگزینی ده هزار کتاب‌یار با کتابداران در کتابخانه های مدارس اعلام شده است، نکات مبهمی وجود دارد: اینکه چه مطالبی به این کتاب‌یاران آموزش داده شده است؟ آموزش توسط چه کسانی انجام شده است؟

دکتر سعیدرضایی شریف آبادی افزود: هرگز یک دانش آموز در نقش یک کتاب‌یار قادر به انجام وظایف کتابداران متخصص نخواهد بود، همانطور که یک همیار پلیس نوجوان قادر به انجام کارهای یک پلیس راهنمایی و رانندگی نیست، مگر آنکه در وزارت آموزش و پرورش تعریف متفاوتی از کتابخانه آموزشگاهی وجود داشته باشد.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران یادآور شد: در راستای ایجاد فرصتی برای تبادل نظر با مسئولین وزارت آموزش و پرورش انجمن این بار احساس کرد که درخواست رسمی خود را مبنی بر ایجاد نشست دوجانبه در قالب نامه ای خطاب به جناب آقای حمیدرضا حاج بابایی، وزیر محترم آموزش و پرورش، منتشر کند.

به گزارش لیزنا، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، طی نامه ای به دکتر حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش، ضمن اشاره به ضرورت تقسیم کار تخصصی در جوامع امروزی خواستار ایجاد فرصتی جهت تبادل نظر درخصوص حذف پست کتابدار و طرح جدید کتاب‌یار شده است.

متن این نامه به شرح ذیل است:

"بسمه تعالی

جناب آقای دکتر حميدرضا حاجی بابایی
وزیر محترم آموزش و پرورش


با سلام و احترام،
همانگونه كه بخوبي مستحضريد، تمدن بشر حاصل کار و تخصص است و به قولی، تخصص حاصل از خودبیگانگی انسانی است که تمام استعداد و تمرکز حواس خود را در رشته خاصی برای پیشبرد آن بکار می برد، ورزیده شدن در کارهای خاص و پیشبرد و تکمیل آن جهت اعتلای جامعه عین تعهد به اجتماع و در عین حال از وظایف اخلاقی نسبت به اجتماع به شمار می آید.  به علت تنوع و تقسیم کار تخصصی و تقسیم کار اجتماعی جوامع، امروزه کارها به شدت از فرهنگ کارهای "همه فن حریف" جوامع سنتی فاصله گرفته است .

چندی است که از طرق گوناگون از جمله رسانه هاي جمعي، خبری مبنی بر حذف پست "کتابدار" در آموزش و پرورش و همچنين تربيت عده اي از دانش آموزان براي مشاركت در مديريت كتابخانه هاي آموزشگاهي با عنوان «كتاب يار» منتشر شده است . از آنجا که یکی از وظایف انجمن های علمی توجیه ضرورت فعالیت های تخصصی حوزه های مربوطه است ، لذا مستدعی است ، دستور اقدام مقتضی جهت اختصاص فرصتی برای مذاکره حضوری به نمایندگان هیأت رئیسه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران صادر فرمایند، به اميد آنكه ما هم بتوانيم در پويائي نظام نوين آموزش و پرورش كشور عزيزمان سهمي داشته باشيم.

پیشاپیش از لطفی که می فرمایید کمال تشکر می نماید .

با احترام مجدد

دکتر سعید رضایی شریف آبادی
رئیس انجمن علمي کتابداری و اطلاع رسانی ایران"

برچسب ها :
کتابدار
|
Iran
|
1394/03/19 - 16:11
0
1
تورو خدا راست میگن. مسئولین محترم که دستتون بازه. ای جامعه کتابداران یه کار بکنید تورو خدا . تو ازمون امسال باور کن کتابدار تو همه زمینه ها تخصص داره.ببینیم چکار میکنید از پسش بر میایین که دوباره احیاش کنید
سمانه
|
Iran
|
1394/02/06 - 12:01
0
3
سلام لطفا در استخدامی آموزش وپرورش امسال سعی کنید ک حتما پست کتابدار را هم احیا کنید باتشکر
نازنین
|
Iran
|
1393/11/08 - 09:15
0
3
سلاماگربیکارشدید ونگاهی کردید به این مطالب .باید اینو ذکر کنم چرا برا استخدام آموزش وپرورش از خود افرادی در دانشگاه فرهنگیان (در رشته کتابداری)استخدام میکنید آیا به اینفکر نکردید که تخصص ما کتابداری است 4سال درس خونده وبا پایگاه های اطلاعاتی آشنا میشویم؟در حق هیچ گروهی جز کتابداران ظلم نشه؟مسولیین کجا هستند؟چه کسی پاسخ گوست؟
ایدا
|
Iran
|
1393/11/04 - 09:33
0
3
با وجود نیاز به کتابدار چرا اموزش و پرورش اهمیتی به استخدام کتابدار انجام نمیدهد؟
مجید 1
|
Iran
|
1393/03/02 - 22:38
0
4
نتیجه نشست چی شد؟
زینب
|
Iran
|
1393/02/25 - 12:08
0
4
من همیشه عاشق کار در آموزش و پرورش هستم. وقتی زبان خواندم گفتین ما نیاز به نیروی زبانی نداریم حالا هم که کتابداری خواندم کتابدار از مدارس حذف شد. شما بگید ما چه کار کنیم.همه کشورهای پیشرفته به اهمیت کتابدار پی بردند اما کشور ما چی؟این طوری می خواهیم پیشرفت کنیم.عاقلانه تر تصمیم بگیرید.
پاسخ ها
سمانه
| Iran |
1394/02/06 - 12:02
سلام ان شاالله که امسال حتما کتابدار هم در استخدامی آموزش وپرورش جامی دهند
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: