درخواست رئیس انجمن کتابداری از وزیر آموزش و پرورش برای تبادل‌نظر درباره حذف پست کتابدار

 

دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، در گفتگو با لیزنا درخصوص برنامه انجمن جهت پیگیری اقدام اخیر وزارت آموزش و پرورش مبنی بر حذف پست کتابدار و جایگزینی آن با کتاب‌یار بیان کرد: در تابستان سال گذشته که طی بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش، پست کتابدار از پستهای سازمانی این وزارتخانه حذف شد، انجمن طی اقداماتی سعی کرد مذاکراتی را با مسئولین این وزارتخانه انجام دهد و اعتراض جامعه کتابداری کشور و همینطور تبعات حذف کتابدار را یادآور شود. در این راستا نامه ای به جناب آقای مهندس مهدی نوید، دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، ارسال گردید که در آن بر اهمیت کتابخانه به عنوان "مرکز یادگیری" و "مرکز منابع اطلاعاتی" و نقش کتابدار به عنوان "مشاور اطلاع رسانی" معلمان تاکید شد.

وی در ادامه ضمن ابراز تأسف تصریح کرد: علیرغم پیگیری های انجام شده و انعکاس اعتراض جامعه کتابداری کشور در رسانه های مختلف، موفق به برگزاری نشستی با مسئولین وزارت آموزش و پرورش نشدیم. همچنین از آن زمان نیز شاهد هیچ گونه واکنشی از سوی این مسئولین نبوده ایم.

دکتر سعید رضایی شریف آبادی افزود: درخواست انجمن کتابداری ایران که نمایندگی علمی این رشته را در جامعه دارد، ایجاد فرصتی برای نشستی مشترک با مسئولین وزارت آموزش و پرورش به منظور تبادل نظر درخصوص راهکارهای موجود برای حل مسأله پیش آمده است.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران در ادامه اظهار داشت: فکر می کنم که در یک نشست دوستانه بتوانیم درخصوص راه حل های مناسب با توجه به شرایط آموزش و پرورش به بجث و تبادل نظر بپردازیم. چراکه با گفتگوی دوجانبه امکان رسیدن به نتیجه مطلوب تر نیز میسر خواهد شد.

دکتر رضایی شریف آبادی در ادامه گفت: نکته ای که توجه به آن ضروری به نظر می رسد این مسأله است که در مصاحبه هایی که جناب آقای حاجی بابایی وزیر محترم آموزش و پرورش با رسانه ها داشته اند بر ضرورت وجود کتابخانه ها در مدارس کشور تأکید شده است اما مسأله و مشکل این وزارتخانه در مدیریت کتابخانه هاست که با توجه به محدودیت های استخدام نیروی انسانی، سبب نادیده انگاشتن اهمیت کتابدار در کتابخانه های مدارس و واگذاری آن به دیگر افراد از جمله کتاب‌یاران شده است.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران تأکید کرد: در طرحی که از سوی سازمان دانش آموزی کشور مبنی بر جایگزینی ده هزار کتاب‌یار با کتابداران در کتابخانه های مدارس اعلام شده است، نکات مبهمی وجود دارد: اینکه چه مطالبی به این کتاب‌یاران آموزش داده شده است؟ آموزش توسط چه کسانی انجام شده است؟

دکتر سعیدرضایی شریف آبادی افزود: هرگز یک دانش آموز در نقش یک کتاب‌یار قادر به انجام وظایف کتابداران متخصص نخواهد بود، همانطور که یک همیار پلیس نوجوان قادر به انجام کارهای یک پلیس راهنمایی و رانندگی نیست، مگر آنکه در وزارت آموزش و پرورش تعریف متفاوتی از کتابخانه آموزشگاهی وجود داشته باشد.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران یادآور شد: در راستای ایجاد فرصتی برای تبادل نظر با مسئولین وزارت آموزش و پرورش انجمن این بار احساس کرد که درخواست رسمی خود را مبنی بر ایجاد نشست دوجانبه در قالب نامه ای خطاب به جناب آقای حمیدرضا حاج بابایی، وزیر محترم آموزش و پرورش، منتشر کند.

به گزارش لیزنا، دکتر سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران، طی نامه ای به دکتر حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش، ضمن اشاره به ضرورت تقسیم کار تخصصی در جوامع امروزی خواستار ایجاد فرصتی جهت تبادل نظر درخصوص حذف پست کتابدار و طرح جدید کتاب‌یار شده است.

متن این نامه به شرح ذیل است:

"بسمه تعالی

جناب آقای دکتر حميدرضا حاجی بابایی
وزیر محترم آموزش و پرورش


با سلام و احترام،
همانگونه كه بخوبي مستحضريد، تمدن بشر حاصل کار و تخصص است و به قولی، تخصص حاصل از خودبیگانگی انسانی است که تمام استعداد و تمرکز حواس خود را در رشته خاصی برای پیشبرد آن بکار می برد، ورزیده شدن در کارهای خاص و پیشبرد و تکمیل آن جهت اعتلای جامعه عین تعهد به اجتماع و در عین حال از وظایف اخلاقی نسبت به اجتماع به شمار می آید.  به علت تنوع و تقسیم کار تخصصی و تقسیم کار اجتماعی جوامع، امروزه کارها به شدت از فرهنگ کارهای "همه فن حریف" جوامع سنتی فاصله گرفته است .

چندی است که از طرق گوناگون از جمله رسانه هاي جمعي، خبری مبنی بر حذف پست "کتابدار" در آموزش و پرورش و همچنين تربيت عده اي از دانش آموزان براي مشاركت در مديريت كتابخانه هاي آموزشگاهي با عنوان «كتاب يار» منتشر شده است . از آنجا که یکی از وظایف انجمن های علمی توجیه ضرورت فعالیت های تخصصی حوزه های مربوطه است ، لذا مستدعی است ، دستور اقدام مقتضی جهت اختصاص فرصتی برای مذاکره حضوری به نمایندگان هیأت رئیسه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران صادر فرمایند، به اميد آنكه ما هم بتوانيم در پويائي نظام نوين آموزش و پرورش كشور عزيزمان سهمي داشته باشيم.

پیشاپیش از لطفی که می فرمایید کمال تشکر می نماید .

با احترام مجدد

دکتر سعید رضایی شریف آبادی
رئیس انجمن علمي کتابداری و اطلاع رسانی ایران"