کد خبر: 5510
تاریخ انتشار: دوشنبه, 30 خرداد 1390 - 18:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

معلق بودن نتیجه الحاق نهاد و کتابخانه ملی

  معاون کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران: الحاق نهاد کتابخانه های عمومی کشور به کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران متوقف گردیده و در این باره اطلاع رسانی جديدي نشده است.

 

به گزارش لیزنا، پس از رفتن آقای علی اکبر اشعری از کتابخانه ملی  در اواخر دی ماه 1389 بحث ادغام نهاد کتابخانه های عمومی کشور و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران  به طور جدی مطرح شد که واکنش های مثبت و منفی بسیاری را در پی داشت. با این حال شورای‌عالی اداری کشور، حدود یک ماه و نيم پیش، پس از حدود 4 ماه بلاتکلیفی کتابخانه ملی، ناگهان به كليات الحاق نهاد كتابخانه هاي عمومي به كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران رای مثبت داد.  پس از آن نخست انجمن کتابداری ایران نامه ای را به ریاست محترم جمهوری نگاشت و دلایل كارشناسي مخالفت خود را بیان کرد.

سپس معاونان سازمان اسناد و كتابخانه ملي در نامه اي به معاونت محترم توسعه نيروي انساني رياست جمهوري دلايل حقوقي و كارشناسي خود را مبني بر به مصلحت نبودن اين الحاق يا ادغام اعلان كردند.   درنهایت غلامعلی حداد عادل ، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، این اقدام شورای‌عالی اداری کشور را اقدامی نادرست توصیف کرد و به الحاق يا ادغام  این دو سازمان رأی منفی داد.

دکتر حبیب الله عظیمی،  معاون کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار لیزنا درباره «نتیجه نهایی ادغام نهاد کتابخانه های عمومی و کتابخانه ملی » بیان کرد: " بعد از اظهار نظرهاي فوق الذكر بويژه نظر دکتر حداد عادل مبنی بر عدم ادغام این دو نهاد به نظر مي رسد كه نتیجه نهایی اين طرح معلق مانده است. چندی پیش در چند نوبت در تماس با کسانی که با دفتر ریاست محترم جمهوری ارتباط داشتند  چنين بيان شد که رئیس کتابخانه ملی بزودي تعيين مي شود اما متأسفانه کتابخانه ملی تقریبا 6 ماه بدون رئیس مانده و حتي سرپرستی هم به صورت موقتی برای آن تعیین نشده است .البته عدم تعیین رئیس در این مدت طولانی شاید متأثر از  بحث های ادغام بوده است."

دکتر عظیمی تصریح کرد: " به عنوان فردی که 20 سال عضو هیأت علمی پژوهشي کتابخانه ملی بوده ام که 10 سال از آن را  مدیر و 10 سال را کارشناس بوده ام  و در نشست هاي و سمینارهای مختلف بين المللي شرکت داشته ام، رشد جایگاه کتابخانه ملی را در دهه هشتاد و بخصوص در 5 سال اخير بسیار رو به رشد دیده ام  و حضور آقاي اشعری در دوره مديريتشان در كتابخانه ملي اين سازمان را توانست به جايگاه قابل قبولي برساند. به عنوان مثال بخشي از فعاليت هاي بين المللي كتابخانه ملي در چند سال گذشته عبارت است از: راه اندازي و تأسيس اتحاديه كتابخانه هاي ملي كشورهاي عضو اكو و برعهده گرفتن رياست اين اتحاديه، عضويت فعال در اتحاديه بين المللي كتابخانه ها و كتابداران دنيا (ايفلا) بويژه در كميته كتابخانه هاي ملي دنيا، حضور فعال در نشست هاي شوراي جهاني آرشيو و بر عهده داشتن رياست منطقه اي جنوب و غرب آسياي اين شورا، رياست كميته ملي حافظه جهاني در ايران و انعقاد تفاهم نامه هاي همكاري با كتابخانه هاي ملي بزرگ و معتبر دنيا و با مراكز مختلف علمي و تحقيقي و ايرانشناسي و اسلام شناسي دنيا. "

وی در پایان گفت: "امیدوارم بحث الحاق توسط اعضاي محترم شوراي عالي اداري با توجه به انعكاس نظرات كارشناسي مديران و كارشناسان مختلف به گونه ای مدیریت شود که رشد جایگاه کتابخانه ملی را تحت تأثیر قرار ندهد و جایگاه آن را در داخل و خارج از كشور دچار تزلزل نکند. از طرف ديگر هر چند که در نبود رئیس، معاونان و مدیران بخش هاي مختلف سازمان تلاش کردند که در روند فعاليت ها و وظايف سازماني  خللی ایجاد نشود ولی منطقی نیست که یک سازمان دولتی با اهداف نظارتي و راهبردي در داخل كشور و با توسعه مناسبات علمي و پژوهشي و كتابخانه اي در خارج از كشور برای مدتی طولانی بدون رئیس بماند."

خبرنگار: الهه حسینی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: