ارائه مقاله تحقق دولت الکترونیک بدون حضور نویسنده اول در ایفلا 2011

 

محدثه دخت​عصمتي، دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی، در گفتگو با لیزنا در خصوص حضورش در کنفرانس ایفلا 2011 گفت: امسال دو چکيده به ايفلا ارسال کرده بودم که در عين ناباوري چکيده اول که در خصوص دولت الکترونيک است در ايفلا پذيرش گرفت. درست نتيجه پذيرش چکيده قبل از عيد نوروز اعلام شد که به علت درگيري در نوروز کار بر روي متن کامل مقاله را از هفته سوم فروردين آغاز کردم. ابتدا همکار نويسنده​ این مقاله تنها خانم صابري بود بعدها از خانم مرادي به علت کمبود وقت و حجم زياد کار براي همکاري دعوت کردم و ايشان در انجام مقاله با من همکاري بسيار خوبي داشتند و از ايفلا درخواست کردم که نام ايشان را در سايت نيز اضافه نمايد.

وی افزود: پورتوريکو که از کشورهاي مشترک​المنافع آمريکاست ويزايش ويزاي آمريکاست منتهي بر روي ويزا نام پورتوريکو را درج مي​کنند و تنها مي​توان به آنجا سفر کرد و همان طور که مي​دانيد اخذ ويزاي آمريکا مستلزم حضور در کشور ثالث است. هزينه سفر به اين کشور نيز بسيار بالاست چيزي حدود پنج ميليون تومان و تنها هزينه بليط آن دو ميليون تومان است.

دخت​عصمتي گفت: از آنجا که برای اولين بار است که مقاله ام در ايفلا پذيرش گرفته است خيلي تمايل دارم که در اين کنفرانس شرکت کنم اما به علت شرايط دشوار اخذ ويزا، هزينه سنگين سفر و عدم حمايت مالي پژوهشگاه علوم و فناوري اطلاعات ايران نمي​توانم در ايفلاي امسال شرکت کنم.

وی در ادامه گفت: من عضو باشگاه پژوهشگران جوان واحد تهران مرکز هستم که اگر امکانش بود – چراکه ايفلا اعلام کرد که ديگر امکان ايجاد تغيير در مقالات نيست- وابستگي سازماني خود را به نام باشگاه تغيير مي​دادم زيرا لااقل باشگاه پولي بايت تشويقي مقاله اعطا مي​کرد.

دخت​عصمتي گفت: خانم شيما مرادي که امسال گرنت ايفلا را اخذ نموده در اين کنفرانس شرکت و مقاله را ارائه خواهد کرد.

وی در ادامه در توضیح مقاله ارسالی خود به ایفلا با عنوان « The status of ministries' website of Middle Eastern countries in achieving e-Government» به لیزنا گفت: همان​طور که در پيش گفته شد مقاله در خصوص دولت الکترونيک است در اين مقاله وب​سايت وزارتخانه​هاي کشورهاي خاورميانه در تحقق دولت الکترونيک سنجيده شده و اينکه اين وزارتخانه​ها در کدام مرحله از بلوغ دولت​الکترونيکي قرار دارند. بدين منظور براي ارزيابي وب​سايت​ها از متداول​ترين مدل بلوغ دولت الکترونيک که مدل لاين و لي (Layne & Lee) است  استفاده گرديد. اين مدل شامل چهار مرحله بلوغ است مرحله اول فهرست سازي است که در اين مرحله وب​سايت​ها تنها خدمات خود را به صورت فرم​هاي قابل دريافت ارائه مي​نمايند. در مرحله دوم علاوه بر فرم​هاي قابل دريافت وب​سايت​ها خدمات خود را به صورت الکترونيکي ارائه مي​دهند يعني قابليت سابميت کردن اطلاعات در سايت و پيگيري آن از طريق سايت وجود دارد. در مرحله سوم وب​سايت، کاربران را براي دريافت خدمات مشابه به وب​سايت​هاي مشابه در سطح استاني، محلي و در کل ملي پيوند مي​دهند در مرحله چهارم وب​سايت کاربران را به منظور خدمات متنوع به وب​سايت​هاي مختلف در سطح جهاني ارجاع مي​دهند. البته بررسي​هاي ما نشان داد که مرحله چهارم شامل وزارتخانه​ها نمي​شود چرا که وزارتخانه​ها خدمات خاص خود که در حيطه وظايف و ماموريت​هاي خود هستند ارائه مي​دهند و اين مرحله بيشتر شامل وب​سايت خود دولت​هاست که خدمات متنوعي دارند. صفحات انگليسي وب​سايت​ها بررسي گرديد.

دخت عصمتی افزود: در این پژوهش از 18 کشور خاورمیانه از کل وب‌سایت‌های در دسترس وزارتخانه‌ها که تقریبا 287 وب‌سایت یودند 149 وب‌سایت صفحه انگلیسی داشتند. روش انتخاب بین این وزارتخانه‌ها به این شکل بود که به علت یکپارچگی بین وزارتخانه‌ها، سعی شد وزارتخانه‌هایی انتخاب شود که علاوه بر صفحه انگلیسی، میان اکثر کشورها مشترک باشند. به این ترتیب از بین 149 وب‌سایت‌ انگلیسی، 79 وب‌سایت بررسی گردید سپس شاخص­های مورد بررسی در مدل بلوغ دولت الکترونیک که توسط لاین و لی (2001) ارائه گردیده بود در نمونه انتخابی مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت توسط روشهای آماری توصیفی داده های بدست آمده تحلیل و وضعیت کشورهای خاورمیانه در دستیابی به دولت الکترونیک براساس این مدل تعیین گردیدند.

وی افزود: یافته‌های حاصل از پژوهش نشان داد که کشورها در مرحله اول بلوغ وضعیت مناسب‌تری از سایر مراحل دارند که نشان​دهنده آن است که وب​سايت وزارتخانه​ها در مرحله اول تحقق دولت الکترونيکي قرار دارند. کشورهای عربستان، بحرین و امارات در جایگاه‌های اول تحقق دولت الکترونیک و کشورهای ارمنستان، ایران و عراق در جایگاه‌های آخر قرار دارند. البته از آنجا که تنها صفحات وب انگليسي آن​ها بررسي شد شايد اين وب​سايت​ها به زبان بومي خود در تحقق دولت الکترونيکي موفق​تر باشند

دخت عصمتی در پایان گفت: بررسی متون نشان داد، پژوهشی به زبان انگلیسی در خصوص ارزیابی جایگاه وب‌سایت‌ وزارتخانه‌های کشورهای خاورمیانه در تحقق دولت الکترونیک انجام نشده است به ویژه در خصوص مدل لاین و لی. وزارتخانه‌ها می‌توانند بر اساس این پژوهش و پژوهش‌های مشابه به تقویت وب‌سایت‌های خود به زیان بومی و زبان‌های غیربومی اقدام نمایند.

گفتنی است، هفتاد و هفتمین جهانی کتابداری و اطلاع رسانی ایفلا (فدراسيون بين‌المللي انجمن‌ها و مؤسسات كتابداري) از 13-18 آگوست 2011 (22-27 مرداد 1390) با موضوع «کتابخانه ها فراتر از کتابخانه: یکپارچگی ، نوآوری و اطلاعات برای همه »، در «سن خوان» در پایتخت جمهوری «پورتوریکو» برگزار می شود.