کد خبر: 5556
تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 تیر 1390 - 10:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

تغییر نام کتابداری پیامدهای مثبتی به دنبال خواهد داشت

  به تصور من تغییر عنوان رشته می تواند اثرات مثبتی در انعکاس محتوای غنی رشته داشته باشد و این نیز گرایش بیشتر به ادامه تحصیل در این رشته را به دنبال خواهد داشت.

 

دکتر نجلا حریری، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران درگفتگو با خبرنگار لیزنا درخصوص تغییر نام رشته کتابداری بیان کرد: من بر خلاف خیلی از دست اندرکاران موافق تغییر نام هستم، چون فکر می کنم در هر مبحثی عنوان باید محتوا را پوشش دهد که در مورد رشته های علمی نیز دقیقاً همینطور است.

وی در ادامه تصریح کرد: در مورد رشته کتابداری درگذشته چنین وضعیتی بوده یعنی عنوان کتابداری و اطلاع رسانی کاملا گویای محتوای رشته بود، ولی با تغییراتی که حاصل شده چنین وضعیتی در حوزه کتابداری وجود ندارد یعنی عنوان «کتابداری و اطلاع رسانی» محتوای رشته را که تغییرات اساسی کرده است، پوشش نمی دهد.

دانشیار گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران با اشاره به پژوهش های انجام شده درخصوص تغییر نام رشته کتابداری تأکید کرد: البته تغییر نام قضیه ساده ای نیست باید توجه داشت که اگر توافقی نیز انجام گیرد باید عنوانی انتخاب شود که جامع و مانع باشد یعنی کل محتوای رشته را پوشش دهد که این خود مستلزم تحقیقات زیادی است تا عنوان مناسبی انتخاب گردد. تحقیقاتی در این خصوص صورت گرفته که باید از نتایج ان ها هم استفاده شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران تأکید کرد: عنوان جدید رشته کتابداری باید با اجماع صاحب نظران انتخاب شود و به خوبی محتوا را پوشش دهد و در عین حال، به نحوی باشد که پیوستگی رشته را با گذشته حفظ کند، به گونه ای نباشد که فرهیختگان گذشته این رشته به طور کلی خارج از این حوزه قرار بگیرند.

دکتر نجلا حریری در ادامه افزود: در حال حاضر دانشجویان مستعد و قوی جذب رشته می شوند اما  اگر عنوان با محتوای رشته مطابقت داشته باشد و کاملا محتوای غنی رشته کتابداری را انعکاس دهد افرادی که الآن شناخت خوبی نسبت به رشته ندارند، به ادامه تحصیل در این رشته گرایش پیدا می کنند و آنها نیز جذب رشته می شوند. به تصور من تغییر عنوان رشته می تواند اثرات مثبتی در انعکاس محتوای غنی رشته داشته باشد و این نیز گرایش بیشتر به ادامه تحصیل در این رشته را به دنبال خواهد داشت.

وی درخصوص عنوان پیشنهادی خود برای تغییر نام رشته کتابداری به خبرنگار لیزنا گفت: در تحقیقی که قبلا درمورد نام رشته انجام شده، من «مدیریت اطلاعات» را پیشنهاد کرده بودم بدین دلیل که این عنوان، اموری را که الان در کتابداری انجام می دهیم، تا حد زیادی پوشش می دهد. البته این بدین معنی نیست که مدیریت اطلاعات حتما عنوان مناسبی است؛ من فکر می کنم اگر قرار است در مورد این مسأله تصمیم قطعی گرفته شود باید کار کارشناسی خیلی قوی انجام بگیرد. اما در مورد این که هر تغییری به هر حال پیامدهایی دارد، به نظر من تغییر نام رشته نتایج مثبتی می تواند داشته باشد. اما باید توجیهات و استنادهای مخالفین را شنید و در کل به یک اجماع نهایی رسید.

دانشیار گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در پایان گفت: این خیلی مهم است که صاحبنظران و پیشکسوتان رشته که نظر موافق نسبت به تغییر نام رشته ندارند، نظرات و دیدگاه های خود را مطرح کنند. پیشکسوتان رشته دیدگاه های با ارزشی دارند و باید دید دلیل عدم موافقتشان چیست و شاید توضیحاتشان به گونه ای باشد که همه را قانع کند. در خاتمه باید بگویم من صریحاً موافق تغییر نام رشته کتابداری هستم، البته با مطالعه و کار کارشناسی دقیق.

خبرنگار: خدیجه عروجی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: