کد خبر: 5663
تاریخ انتشار: سه شنبه, 14 تیر 1390 - 19:17

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

تعلل در تغییر نام رشته کتابداری خوشایند نیست

بحث تغییر نام رشته کتابداری متأسفانه خیلی به درازا کشیده شده است و به گمان من در مورد مسأله بدیهی نباید اینقدر وقت صرف کرد. نام هر فردی، فعالیتی، نهادی باید گویای محتوا و عملکرد آن باشد.

دکتر مهری پریرخ، عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در گفتگو با خبرنگار لیزنا در خصوص تغییر نام رشته کتابداری بیان کرد: بحث تغییر نام رشته متأسفانه خیلی به درازا کشیده شده است و به گمان من در مورد مسأله بدیهی نباید اینقدر وقت صرف کرد. نام هر فردی، فعالیتی، نهادی باید گویای محتوا و عملکرد آن باشد. در حالی که می دانیم کتابداری کنونی، کتابداری سنتی قبل نیست به همین دلیل ضرورت دارد متناسب با محتوا نام نیز تغییر کند. در نتیجه تعلل در تغییر نام رشته کتابداری چندان خوشایند و جایز نیست.

دکتر پریرخ در ادامه افزود: با نگاهی به درسهایی که از سال 80 – 82 به بعد در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته کتابداری ارائه شده است شاهد تغییرات بسیاری خواهیم بود و همینطور مقطع دکتری این رشته نیز دائماً در حال تغییر است و دانشگاه ها براساس نیاز سرفصل ها و دروس را تغییر می دهند. شاهد اين مدعا درسهایی مثل تکنولوژی اطلاعات، داده پردازی، فهرست نویسی رایانه ای، سواد اطلاعاتی  است كه هم اکنون در مقطع كارشناسي و يا ارشد در حال تدریس می باشد در حالی که در قدیم با همین نام «کتابداری» چنین درسهایی تدریس نمی شد.

عضو هیأت علمی گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی تأکید کرد: بنابراین تا حدی تغییرات انجام شده است و طبیعی است به مناسبت تغییرات جامعه و جهان، کتابداری نیز باید مرتباً تغییر کند. نکته حائز اهمیت این است که تغییر در نام رشته باید با تغییر عمل در کتابخانه ها همراه باشد. به جای کافی نت ها ما کتابداران باید جستجو را برای مردم انجام دهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: همراه با تغییر نام حرفه طبعاً نگاه ها، نگرش ها نیز تغییر خواهد کرد. عامه مردم نگرش درستی از این رشته ندارند در نتیجه فرزندانشان را نیز به سمت این رشته سوق نمی دهند مگر افرادی که در کنارشان کتابداران موفق وجود داشته باشند. در نتیجه به عنوان یک کتابدار وظیفه داریم علاوه بر تغییر نام رشته که گویای محتوای آن باید باشد تغییر رفتار، کردار را نیز به وجود آوریم تا نگرش مردم در مورد اين حرفه تغییر کند.

دانشیار گروه علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه بیان کرد: در هیچ جای دنیا دیده نشده که «کتابداری» به تنهایی نام رشته باشد، بلكه نام حرفه ايست كه چندين رشته را شامل مي شود. اگر هم چنین باشد library science ، «علوم کتابداری» است اما از آنجا که «علوم کتابداری» در جامعه ما تداعی کننده همان «کتابداری» می باشد به نظر می رسد که خیلی نتواند ماهيت اين رشته را به جامعه نشان دهد.

دکتر مهری پریرخ در مورد پیشنهاد تغییر نام رشته کتابداری به  خبرنگار لیزنا گفت: هر نامی انتخاب شود نمي تواند به طور جامع و مانع تمام فعالیت ها و پژوهشهای اين حرفه را نشان دهد. بنابراین به نظر می رسد بهتر است مانند تمام دانشگاههای دنیا گرایش هایی از جمله تکنولوژی اطلاعات، مديريت اطلاعات، مديريت دانش، مديريت سيستمهاي اطلاعاتي، مديريت كتابخانه ها و مراكز اطلاع رساني، علم سنجی و... را ایجاد کرده و در کنار رشته داشته باشیم. «علوم اطلاعات و اطلاع رسانی» که بسیاری از گرایش ها را در کنار آن می توان به وجود آورد را پیشنهاد می کنم ولی اگر نام دیگری که بتواند اطلاعات و نيز دانش را دربربگیرد بیشتر می پسندم.

عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در پایان تصریح کرد: بهتر است به دنبال روندی باشیم که به تغییر بیانجامد و گروه هاي آموزشي با همكاري انجمن نتيجه همه پرسيها را همراه با نامهاي پيشنهادي به وزارت علوم ارسال دارند.  بديهي است پيگيري مداوم فرايند كار در وزارت علوم توسط انجمن تضمين كننده نتيجه بخش بودن اين حركت خواهد بود.

خبرنگار: خدیجه عروجی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: