کد خبر: 6985
تاریخ انتشار: جمعه, 20 آبان 1390 - 13:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

ضروری ترین مسئله برای هر رشته علمی شناخت هویت آن رشته است

رشته کتابداری همانند هر رشته دیگری دارای پایه و بنیان است و این پایه و بنیان باید شناسانده شود.

 

دکتر فدایی در رابطه با همایش «مبانی نظری کتابداری و اطلاع رسانی»  در گفتگو با خبرنگار لیزنا گفت: "همانطور که اطلاع دارید کتابداری و اطلاع رسانی یک رشته غریب و آشنا است. غریب است زیرا بسیاری از افراد نمی دانند چه رشته ای است و آشنا است به این دلیل که هر کسی با کتابخانه آشنایی دارد؛ ولی متأسفانه آنطور که باید و شاید در این رشته کار نشده است، حتی کسانی که در داخل رشته هستند به طور کامل با این رشته آشنایی ندارند."

رئیس دانشکده کتابداری افزود: "باید با حوزه کتابداری و اطلاع رسانی به صورت علمی برخورد کرد. بسیاری هستند که حتی هنوز حوزه را به عنوان حرفه تلقی می کنند و فکر می کنند اگر صرفاً بگویند حرفه، این منافاتی با علم بودن آن دارد."

وی ادامه داد: "رشته کتابداری همانند هر رشته دیگر دارای پایه و بنیان است و این پایه و بنیان باید شناسانده شود و همه علاقمندان به این حوزه و به ویژه کسانی که در این حوزه درس می خوانند و یا درس می دهند باید بدانند که این رشته دارای پایه، موضوع و مبانی، همانند هر رشته دیگر است."

وی افزود:" در بسیاری از موارد وقتی از دانش کتابداری صحبت می شود، اصرار بر این است که گفته شود کتابداری یک حرفه است و در خیلی از موارد نمی توان این رشته را تشرح و برای دیگران بازگو کرد. در نتیجه پس از بررسی ها و تشکیل جلسات نظریه پردازی که در کتابخانه ملی تشکیل شد به این جمع بندی رسیدیم که لازم است در مورد هویت رشته یک کار اساسی صورت گیرد؛ همانطور که در سطح جهانی کما و بیش این کار انجام شده است؛ و بررسی کنیم که چه اطلاعاتی در خصوص هویت رشته وجود دارد."

دکتر فدائی در خصوص هدف همایش «مبانی نظری کتابداری و اطلاع رسانی»  بیان کرد: "هدف عمده، شناساندن حوزه کتابداری به عنوان یک دانش گسترده علمی به مردم است و کتابداری همانطور که یک حرفه است، یک علم نیز می باشد؛ همانند بسیاری از رشته های دیگر. " وی تاکید کرد: ضروری ترین مسئله برای هر رشته علمی شناخت هویت آن و به دست آوردن تعریف آن رشته می باشد، و اگر این مسئله روشن شود همه با  دلگرمی و علاقه در آن زمینه فعالیت می کنند. اما اگر این موضوع روشن نباشد و کسی نداند در چه رابطه بحث می کند در نتیجه نمی تواند با اطمینان خاطر قدم بردارد و همیشه سردرگم است."

وی بیان داشت: "مسئله کتاب و کتابخوانی و کتابخانه امری مقدس است و حاصل فعالیت یک کشور نیست بلکه یک امر همگانی برای تمامی ملت ها می باشد و همه برای آن ارزش قائل هستند و باید بدانند که به طور بومی و فرهنگی با این مسئله باید آشنا شوند. مبانی هویت کتابداری را هر ملتی از دستاوردهای فرهنگی خود کسب می کند که در واقع باعث غرور و سربلندی آن کشور می باشد."

دکتر فدائی در پایان اظهار امیدواری کرد و گفت: "امیدواریم این تلاش ها باعث قوت و قدرت در این رشته گردد."

گفتنی است نخستین همایش «مبانی نظری و فلسفه کتابداری و اطلاع رسانی» 22 آبان 1390 توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با همکاری دانشکده کتابداری دانشگاه تهران، انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران و نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار می شود.

ضروری است علاقمندان برای دریافت گواهی حضور در همایش ثبت نام نمایند.

 

خبرنگار: خدیجه عروجی

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: