کد خبر: 7065
تاریخ انتشار: سه شنبه, 01 آذر 1390 - 10:20

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

دسترس پذیری نسخ خطی نیاز به اهتمام بیشتری دارد

دسترس پذیری نسخ خطی نیاز به اهتمام بیشتری دارد و در وهله نخست بايد بر روي ديجيتال سازي و دسترس پذيرسازي نسخه هاي خطي كار شود.

 

دكتر سعید رضايي شریف آبادی، رئيس انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران در گفتگو با خبرنگار ليزنا درخصوص جايگاه نسخ خطي از گذشته تاكنون گفت: "نسخ خطي مربوط به دوران قبل، يعني دوران شكوفايي دانش ايرانيان است و بسياري از اين نسخ خطي نشان دهنده اوج علم در كشور ايران مي باشند. در دوران جديد و در عرصه كتاب‏هاي كاغذي وارد دوره اي مي شويم كه بيشتر علوم‏، علوم وارداتي است. "

وي افزود: "نسخ خطي نشانگر اين است كه ما بزرگان علم و انديشه داشتيم از جمله: ابوعلي سيناها، خواجه نصيرالدين طوسي ها، رازي ها و ديگر بزرگان، بنابراين گراميداشت كساني كه احيا كننده و شناساننده اين نسخ هستند از اهميت بالايي برخوردار است."

رئيس انجمن كتابداري و اطلاع رساني ايران ادامه داد: "علاوه بر معرفي اين نسخ خطي به تمام افراد جامعه، به نظر من دسترسي به آنها را بايد ترويج داد. خوشبختانه ما در روز 28 آبان ماه در مراسم رونمايي از پورتال کنسرسیوم «محتواي ملي» شركت كرديم و به نظر من اين مراكزي كه دست اندركار اين حركت عظيم هستند بايد تمام تلاش خود را براي رقمي سازي يا ديجيتال سازي منابع انجام دهند و اميدوارم هر روز تعداد اين مراكز بيشتر شود."

دکتر رضایی بيان كرد: "دسترس پذیری نسخ خطی نیاز به اهتمام بیشتری دارد و در وهله نخست بايد بر روي ديجيتال سازي و دسترس پذيرسازي نسخه هاي خطي كار شود و افراد نگران نباشند زيرا اصل نسخه دست خودشان مي باشد و هيچ مشكلي پيش نخواهد آمد. اگر نسخ خطي را دسترس پذير و به افراد بر مبناي محتواي اين كتاب‏ها يا نسخ خطي معرفي كنيم و همچنين اگر مشكلي در خواندن وجود داشته باشد از نسخه شناسان كمك بگیریم و آنها را به زبان ساده منتشر كنیم و در دسترس اقشار مختلف جامعه قرار دهیم در این صورت مطمئناً مي توانيم جايگاه نسخ خطي را پيدا كنيم."

گفتنی است، دکتر سعید رضایی شریف آبادی در یازدهمین آئین گرامیداشت حامیان نسخ خطی به ایراد سخنرانی پرداخت و بیانیه انجمن کتابداری و اطلاع رسانی را قرائت کرد.

خبرنگار: خديجه عرجي

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: