کد خبر: 7495
تاریخ انتشار: دوشنبه, 26 دی 1390 - 14:36

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

اعلام نتایج رتبه‌بندی دانشگاهها توسط ISC در فروردین 1391

دکتر مهراد، سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام با اشاره به ارزيابي 150 دانشگاه و موسسه پژوهشي كشور و عدم مشاركت مناسب 155 دانشگاه و موسسه گفت: نتايج دومين رتبه بندي  این پایگاه در فروردين ماه سال آینده اعلام می شود.

دکتر جعفر مهراد سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) در گفتگو با ليزنا درخصوص فعالیتهای ISC در رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشي کشور گفت: "از سال 1389 براساس اختياراتي که معاون پژوهش و فناوري وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به ISC تفويض کرده است، دانشگاه ها و موسسات پژوهشي کشور (دولتي و غير دولتي) را رتبه بندي مي کند."

وي ادامه داد: "معيارها و شاخص هاي رتبه بندي ISC درواقع معيارها و شاخص هايي هستند که توسط وزراي آموزش عالي و تحقيقات علمي کشورهاي اسلامي تصويب و توسط کشورهاي عضو مورد استفاده قرار مي گيرد."

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) افزود: "اصولا هر نوع رتبه بندي در سطح ملي يا بين المللي که در مورد دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتي انجام مي گيرد يکي از بازخوردهاي معمول و مربوط به رتبه بندي، مثال « مقايسه پرتقال با سيب است» يعني مقايسه دو چيز ناهمگون. در واقع اين مثال گوياي اين حقيقت ساده است، درحاليکه دانشگاه تهران يا دانشگاه شيراز به لحاظ بودجه، مکان، خط مشي ها، بروندادها، و... با دانشگاه ايلام يا دانشگاه علوم پزشکي جهرم متفاوت است، چگونه امکان مقايسه آنها در يک رتبه بندي يکسان وجود دارد."

دکتر مهراد با بيان اين نکته که گرچه نبايد اين مسأله را از نظر دور داشته باشيم که اين دانشگاه ها به دنبال آموزش دانشجويان و انجام پژوهش هستند افزود: "به طور کلي اين مسأله مشابه مقايسه ورزشکاران در رشته هاي مختلف در مسابقات «قويترين ورزشکار جهان» و يا «قويترين المپيک کار جهان» است که اغلب نيز رخ مي دهد چگونه مي توان در اين گونه مسابقات به مقايسه يک شناگر با يک مشت‌زن، يا يک دونده و يا يک فوتباليست پرداخت.."

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام ادامه داد: "چنين مقايسه هايي منجر به ايجاد بحث در سرتاسر جهان شده است. تنها تفاوت ممکن است ناشي از اين مسأله باشد که در اين ساختار افرادي که به گفت و گو و مقايسه مي پردازند به اين امر که چه کسي نماينده چه رشته ورزشي است واقف هستند."

دکتر مهراد تاکید کرد: "هرگونه مقايسه اي بايد گونه شناسي مختلف مورد نظر را در نظر داشته باشد. به طور مثال رتبه بندي ها بايد حداقل سه خصيصه کلي را درنظر گيرند: اندازه مؤسسه، دامنه موضوعي و کيفيت پژوهش."

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری اظهار داشت: "در هر حال استانداردسازي و وزن دهي نيز در اينجا حائز اهميت است، يعني بايد از وزن دهي جهت هر شاخص استفاده مناسب و عادلانه به عمل آورد و نقاط قوت رشته هاي موضوعي خاص بايد به بهبود جايگاه کلي دانشگاه کمک کند."

دکتر مهراد تصريح کرد: "گرچه من با مسائل رتبه بندي و نقدهايي که بر نظام هاي رتبه بندي وارد است، آشنا هستم، اما تصورمي کنم تا آنجا که ممکن بود و تلاش هايي که صورت گرفته، اوزان تخصيص يافته به معيار ها در رتبه بندي ISC بر اساس اهميت معيارها بوده و در درون معيارها نيز به مناسب بودن شاخص ها توجه شده است."

وی افزود: "اکنون رتبه بندي ISC سال دوم خود را سپري مي کند و نتيجه آن در نيمه فروردين ماه سال 1391 رسماً اعلام خواهد شد. "

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: "علت تاخير در اعلام نتايج، عدم ارسال به موقع اطلاعات درخواستي از سوي دانشگاه هاست که لازم است در اين مورد دانشگاه ها رأساً اطلاعات مورد نياز را گردآوري و تحويل ISC دهند."

دکتر مهراد تصریح کرد: "متاسفانه بسياري از دانشگاه ها و موسسات تحقيقاتي از يک نظام ثبت آماري برخوردار نبوده و درخواست اطلاعات از اين گونه دانشگاه ها همواره با دشواري صورت مي گيرد و حتي نامه هايي که به عنوان پيگيري ارسال مي شود برخي از دانشگاه ها به اصل و پيگيري نامه هم توجهي ندارند."

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام افزود: "تا کنون از اواسط تابستان سال 1390 چندين نامه به دانشگاه ها فرستاده شده، رابطين دانشگاه با ISC مشخص است و معمولا پيگيري ها نيز از سوي رابطين دنبال مي شود، اما با وجود اين از 86 پرسشنامه اي که براي دانشگاه ها و موسسات پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري فرستاده شده، 65 دانشگاه يا موسسه پرسشنامه را تکميل نموده و 21 سازمان ديگر پرسشنامه را پاسخ نداده اند."

دکتر جعفر مهراد درباره وضعيت و ميزان همکاري با دانشگاه هايي که تحت پوشش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي قرار دارند گفت:" به 41 دانشگاه علوم پزشکي کشور پرسشنامه رتبه بندي ISC ارسال شده و تنها 26 دانشگاه اطلاعات درخواستي را به دبيرخانه رتبه بندي ISC ارسال کرده اند و 15 دانشگاه پاسخي به پرسشنامه نداده اند"

وی درخصوص ارتباط با واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي بیان کرد: "تعداد واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي بي شمار است، تنها به 171 واحد پرسشنامه ارسال شد که تا زمان انجام اين مصاحبه 59 واحد دانشگاه آزاد اسلامي پرسشنامه ها را به دبيرخانه رتبه بندي ISC عودت داده اند."

مهراد ادامه داد: "بدين ترتيب از 305 پرسشنامه رتبه بندي که اطلاعات درخواستي مربوط به معيارهاي آموزشي، تسهيلات، همکاري هاي بين المللي و تاثير اجتماعي و اقتصادي دانشگاه است، 150 دانشگاه يا موسسه پژوهشي با رتبه بندي ISC همکاري نموده و در فاصله زماني تابستان تا اوايل زمستان 1390 پرسشنامه هاي مورد نظر را تکميل و عودت داده اند و بدين ترتيب 155 دانشگاه يا موسسه پژوهشي در رتبه بندي سال 1390 حضور ندارند.

سرپرست ISC تصریح کرد: "اطلاعات معيار پژوهش در رتبه بندي ISC توسط تيم رتبه بندي در ISC از پايگاه تامسون رويترز(ISI) استخراج مي شود و در اين زمينه دانشگاه ها دخالتي ندارند. تنها موردي که در حوزه پژوهش، دانشگاه ها درگير مي باشد و اطلاعات و مستندات را تسليم دبيرخانه رتبه بندي ISC مي کنند، پروانه ثبت اختراعات و اکتشافات مي باشد."

در پایان دکتر مهراد گفت: "در رتبه بندي دانشگاه ها وموسسات تحقيقاتي کشور، دانشگاه هاي نظامي و انتظامي مستثني شده است."

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: