کد خبر: 7760
تاریخ انتشار: دوشنبه, 01 اسفند 1390 - 13:44

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گفتگو

کاهش آشفتگی‌های محیط وب با پیاده سازی وب معنایی

در حوزه کتابخانه‌ها و دنیای اطراف آنها، مهمترین بحث‌هایی که در وب معنایی (Semantic Web) در حال انجام است مبتنی بر RDF می‌باشد.

مهندس احمد محمدزاده، مدیرعامل شرکت نرم افزار  وسخت افزار ایران (نوسا)، در گفتگوی اختصاصی با لیزنا در خصوص ساختارهای جدید نگهداری اطلاعات و جستجوهای معنایی گفت:"ساختارهای نگهداری اطلاعات در حال تحول هستند. یکی از دلایل این امر احساس نیاز به انجام جستجوهای معنایی در اطلاعات است. انبوهی اطلاعات و روند رو به رشد آن، نتایج بسیاری از جستجوها در مجموعه های اطلاعاتی امروزه را غیر مفید ساخته است. عقیده بر آن است که هر چه مدلی که مبنای ایجاد یک ساختار اطلاعاتی قرار می گیرد به مدل دنیای واقعی نزدیکتر باشد؛ نیازهای دنیای واقعی را بهتر جواب خواهد داد. از این رو ساختارهای جدید مبتنی بر مدل سازی موجودیت های دنیای واقعی هستند.

وی در پاسخ به سوال لیزنا مبنی بر اینکه "در اين ساختارهايي که شما اسم مي بريد چند دسته پروتکل و قواعد مي شناسيد و چقدر ساختارهاي جديد به ساختارهاي وبي نزديک مي شود؟  " گفت: " اگر بخواهیم در تمام حوزه‌ها بحث کنیم پروتکل‌های زیادی برای ارتباط بین دو سیستم معنا-محور تعریف شده‌اند و این مسأله به ویژه در هوش مصنوعی و ارتباط ربات‌ها بسیار داغ و فعال است. در حوزه کتابخانه‌ها و دنیای اطراف آنها، مهمترین بحث‌ها در وب معنایی (Semantic Web) در حال انجام است که مبتنی بر RDF می‌باشد."

وی افزود:"در مورد نزدیکی یا دوری به ساختار وبی، لازم است ابتدا تعریف شما را از ساختار وبی بدانم. اگر منظور Linked Data می‌باشد طبیعی است که قلب تمام این پروتکل‌ها بر مبنای ارتباط بین بخش‌های مختلف اطلاعاتی است."

محمدزاده در ادامه در پاسخ به سوالی با این مضمون که " وب محيط آشفته ايست، در صورت الگو گرفتن از وب با آشفتگيها چه مي كنيد؟"  خاطرنشان شد: "این پروتکل‌ها از وب الگو نگرفته‌اند. این وب است که پیاده‌سازی ناقصی از این الگوهاست و به قول شما آشفته نیز هست. با پیاده‌سازی نسخه بهتر وب که همان وب معنایی خواهد بود از این آشفتگی‌ها کاسته خواهد شد."

مدیر عامل شرکت نوسا با توجه به موضوع سخنراني خود با عنوان « ساختارهاى جديد نگهدارى اطلاعات و جستجوهاى معنايى»، تعريف مختصري از مفهوم جستجوي معنايي ارائه کرد و گفت: " در جستجوی معنایی تغییرات زیادی اتفاق خواهد افتاد که دو تا از مهمترین‌های آنها عبارتند از:
الف - جستجوی غیر مستقیم از طریق اطلاعات وارد شده برای موجودات مرتبط و رسیدن به پاسخ بر اساس اطلاعات غیر متمرکز حول موجود مورد سوال.
ب - حدف وابستگی جستجو به نویسه (Script) در سیستم‌های فعلی و برطرف کردن سد خط و زبان هنگام جستجو.

وی در پاسخ به این سوال که "جستجوهاي معنايي در بحث شما مبتني بر هستي شناسي هاست و آيا در نرم افزارهاي امروزي نرم افزاري هست که به اين سو در حرکت باشد و در چند سال آينده بتوانيم هستي شناسي هاي خودمان را در آن محيط بسازيم؟ " بیان کرد:"اگر منظور شما حوزه کتابداری است، مهمترین فعالیت نرم‌افزاری در این زمینه در شرکت نرم‌افزار و سخت‌افزار ایران (نوسا) در حال انجام است و انشاءالله در چند سال آینده می‌توانیم ورود اطلاعات بر مبنای مدل هستی‌شناسانه را شاهد باشیم."

گفتنی است همایش «جستجوی معنایی و نیاز به ساختارهای جدید اطلاعاتی (نظیر RDA و FRBR ) » روز چهارشنبه سوم اسفند ماه 1390 در تالار شریعت‌زاده کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، واقع در بزرگراه شهید حقانی (محور غرب به شرق)، بعد از ایستگاه مترو میرداماد، بلوار کتابخانه ملی از ساعت 8 الی 12:30 برگزار خواهد شد.

علاقه مندان به شرکت در اين همايش مي توانند فرم ثبت نام را تکمیل و ارسال نمایند.

  

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: