شبکه کتابخوانان حرفه‌ای مجددا راه‌اندازی می‌شود

 

مجدالدين معلمي، معاون توسعه كتابخوانی و کتابخانه­های عمومی کشور، در گفتگو با خبرنگار لیزنا درخصوص شبکه کتابخوانان حرفه­ای کشور گفت: "در طول شش ماه آغاز به کار شبکه کتابخوانان حرفه­ای کشور به نشانی اینترنتی (booki.ir) رویکرد کاملاً موفقی در اینترنت داشتیم و نزدیک به 130 هزار نفر عضو این شبکه اجتماعی شده بودند؛ همچنین رتبه الکسا شبکه تقریباً زیر 1000 بود و هدف ما این بود که بتوانیم در شش ماه اول امسال این رتبه را به 500 برسانیم. روند سایت صعودی و بسیار تأثیرگذاری بود."

مجدالدین معلمی با اشاره به هک شدن شبکه کتابخوانان حرفه ای گفت: "هک کردن شبکه از طرف گروه هکر شخصی اتفاق افتاده است البته شناسایی خاصی صورت نگرفته است و می­توان گفت شاید حسادت و یا امراض اینترنتی دلیل هک شبکه کتابخوانان حرفه­ای کشور باشد."

  • درصدد راه­ اندازی مجدد شبکه کتابخوانان حرفه ­ای کشور در نمایشگاه کتاب هستیم.

وی درباره راه اندازی مجدد شبکه کتابخوانان حرفه ای بیان کرد: "در راه­اندازی مجدد سایت کاملاً هدفمند حرکت کردیم و در فضایی جدید شروع به کار می­کنیم. چون در کار توقف ایجاد شد، خیلی تعجیل در زمینه راه­اندازی سایت نداریم و در نمایشگاه کتاب درصدد راه­اندازی مجدد هستیم. همچنین سایت را با ظاهر و قالبی جدید ارائه می­کنیم. در نظر داریم روند برگزاری مسابقات کتابخوانی و نقد و نظر در خصوص کتاب­ها را ادامه دهیم."

  • متأسفانه نتوانستیم اطلاعات را بازیابی کنیم و دوباره باید از نو شروع کرد

معلمی درخصوص بازیابی اطلاعات شبکه بیان کرد: "ما متأسفانه نتوانستیم اطلاعات را بازیابی کنیم و دوباره باید از نو شروع کرد. برای راه­اندازی زمان زیادی صرف نمی­شود اما برای اوج­گیری به زمان احتیاج داریم تا بتوانیم اعتماد مخاطب را دوباره جلب و جذب کنیم و زمینه حضور مخاطبان را ایجاد نمائیم. قبل از هک شدن شبکه تقریباً روزی 5 تا 6 هزار نفر بازدید کننده داشتیم و این روند رو به تصاعد بود، در نتیجه جذب مجدد مخاطبی که از دست رفته کار دشواری است.

مجد الدین معلمی گفت: "البته برنامه­ریزی شده است با امکانات و تبلیغات مناسب مخاطبان جدید و قدیم را دوباره جذب شبکه کنیم و سایت به عنوان تنها شبکه اجتماعی کتاب محور دوباره فعالیت خود را از سر بگیرد. زیربنای شبکه همان است و تلاش شده که ظاهری متفاوت داشته باشد و بتوان امکانات جدیدی را عرضه کرد تا فضای متفاوتی را برای مخاطب جدید ایجاد کنیم."

 

  • حملات هکرها معمولاً به سایت­هایی که موفق و حرکت رو به جلویی دارند رخ می­دهد.

معاون توسعه كتابخوانی و کتابخانه­های عمومی کشور افزود: "بخشی از امنیت شبکه­های اینترنتی به سایت های خدمات دهنده و به فضای رسمی که اینترنت و پهنای باند را تحویل می­دهند و پشتیبانی سخت افزاری سایت را دارند برمی­گردد و ما معتقدیم که بخشی از این مشکلات به واسطه تنظیمات ضعیف امنیتی است که در آن شرکت­ها هستند و برنامه سخت افزاری و نرم افزاری آنها کامل نیست که مذاکرات و تذکراتی صورت گرفته است، در بخش دیگر برای اینکه مشکلی پیش نیاید گروه های امنیتی را فعال کردیم تا کاملاً نقاط ضعف و مشکلات را رصد کنند. حملات معمولاً به سایت­هایی که موفق و حرکت رو به جلویی دارند رخ می دهد. "

  • زمانی که به تنوع سلائق احترام گذاشته شد و روش های جدیدی در عرضه کتاب و کتابخوانی ایجاد شد مخاطب نیز استقبال کرد.

معلی بیان کرد: "تجربه نشان داده هر وقت به مخاطب متناسب با سلائق وی احترام گذاشته شد و برای مطالباتش پاسخی داده شد، استقبال می­کند و توجه نشان می­دهد. در ابتدا فکر نمی­کردیم در فضای اینترنتی که همه می­گویند فضای سرگرمی است در حوزه تخصصی کتاب بتوانیم مخاطب جذب کنیم ولی زمانی که به تنوع سلائق احترام گذاشتیم و روش­های جدیدی در عرضه کتاب و کتابخوانی ایجاد شد مخاطب نیز استقبال کرد. "

  • جای تبلیغات، راهنمایی و مشاوره درحوزه کتاب در فضای اینترنت کاملاً خالی است.

وی ادامه داد: "اگر همچنان با خلاقیت و نوآوری فضاهایی که مطلوب مخاطبان است شکل گیرد یک عرصه کاملاً جذاب برای جوانان و فعالانی که در این زمینه­ها حضور دارند ایجاد می­گردد. تجربه قبلی ما نشان داد در عرصه اینترنت امکان توجه بیشتر به کتاب وجود دارد و می­توان بیشتر روی آن مانور داد. ما در عرصه کتابخوانی در فضای اینترنت خیلی کار نکردیم و طبیعتاً وقتی فضا مناسب نباشد جوانان و فعالان اینترنت از فضاهای دیگری استفاده می­کنند. جای تبلیغات، راهنمایی و مشاوره در حوزه کتاب در فضای اینترنت کاملاً خالی است اگر کسی سوال تخصصی داشته باشد و بخواهد با هدف، کتاب بخواند و کتابخوانی را پیگیری کند در فضای اینترنت خیلی جوابگو نیست، در نتیجه اینها خلأهایی است که ما در فضای مجازی داریم و بنا داریم از طریق این سایت و سایت­های دیگری که در حال راه اندازی هستیم این خلأ­ها را پر کنیم."

  • اگر بخش امنیت اینترنت فعال تر شود فشار بر روی مدیرانی که باید تمرکز بیشتر بر روی محتوا داشته باشند نیز کمتر می شود.

مجدالدین معلمی در پایان گفت: مجموعه پلیس امنیت اینترنت و مجموعه دولت به صورت جدی باید برای مسئله هکرها فکر کنند تا صدمات ناشی از آن متوجه سایت­ها نشود و هر کسی نتواند خلاقیت خود را در هک کردن به بقیه ثابت کند و ضربه و ضرر را متوجه بخش عمومی کشور کند. اگر این بخش فعالتر شود طبیعتاً فشار کار بر روی مدیرانی که باید تمرکز بیشتر بر روی محتوا داشته باشند نیز کمتر می­شود.

گفتنی است، 5 مرداد 1390 در مراسمی از شبكه كتابخوانان حرفه اي که انجمني اينترنتي به نشانیhttp://www.booki.ir/ براي كتابخوانان، نويسندگان، ناشران و علاقه‌مندان عرصه كتاب بود، رونمایی شد اما پس از گذشت 6 ماه از فعالیت هک و از دسترس مخاطبان خارج شد.

خبرنگار: خدیجه عروجی