کد خبر: 20027
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 30 ارديبهشت 1394 - 12:57

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کارگاه

کتابدارِ خلاق، کودکان را جذب کتابخانه می کند

مصطفی رحماندوست عنوان کرد: کتابدار می‌تواند با استفاده از روش ‌های خلاقانه، بچه ‌ها را به کتابخانه جذب کند.
کتابدارِ خلاق، کودکان را جذب کتابخانه می کند

 

به گزارش لیزنا، مصطفی رحماندوست در دوره قصه ‌گویی پیشرفته که در کتابخانه ارغوان برگزار شد، خطاب به کتابداران بخش کودک کتابخانه ‌های عمومی گفت: کتابدار می‌تواند با استفاده از روش‌های خلاقانه، بچه‌ها را به کتابخانه جذب کند. از بازی‌ ها و روش‌ هایی استفاده کند که کودک با میل و رغبت، سایر سرگرمی‌ها را رها کرده و قدم به کتابخانه بگذارد.

 

 مصطفی رحماندوست در این جلسه با اشاره به نقش اساسی قصه‌ گو در نقل قصه خلاقانه گفت: قصه ‌گویی خلاق در هر لحظه، نیاز به ابتکار عمل و نوآوری دارد، بنابراین نقل قصه خلاق، بدون حضور قصه‌گوی خلاق ممکن نیست. قصه‌گو تا زمانی که به خلاقیت درون خود پی نبرده است، نمی‌تواند قصه خلاق تعریف کند.



خلاقیت در همه افراد وجود دارد

 

مدرس دوره آموزش پیشرفته مهارت قصه‌گویی با بیان این مطلب که «خلاقیت در همه افراد وجود دارد» به مشارکت کتابداران در بخش کارگاهی این جلسه و ظهور و بروز خلاقیت آنان پرداخت و گفت: در تمرینات بخش کارگاهی به همه شما ثابت شد که خلاق هستید. تخیل خود را تجسم بخشیدید و به نوآوری رسیدید.



خالق «زیباتر از بهار»، یکی از بزرگ ‌ترین نتایج بهره‌ مندی از خلاقیت را «حل مسئله» دانست و افزود: خلاق، فردی است که رفتار خلاقانه داشته باشد؛ رفتار خلاقانه، ریشه در نگاه خلاقانه دارد؛ نگاه خلاق، حاصل بهره‌گیری از قدرت تخیل است و فردی که از قدرت تخیل خود به خوبی استفاده می‌کند در نهایت قادر به حل مسائل پیش ‌رو می ‌شود. 

 

خلاقیت، برهم زدن و شکستن عادت است


وی در اشاره به روش ‌های جذب مخاطب توسط طرح‌ های نوآورانه اظهار داشت: خلاقیت، برهم زدن و شکستن عادت است؛ به همین سبب ممکن است گاهی با مقامت روبرو شود و شکست بخورد. هر خلاقیتی که شکست می‌خورد، برای پیشروی به خلاقیتی جدید نیاز دارد. مثلا در قصه‌گویی خلاق برای کودکان و نوجوانان، ممکن است به دلیل بروز مسائل مختلف از خط اصلی داستان فاصله بگیرید و نتوانید در تمامی مراحل، هدف نهایی را دنبال کنید. در این مرحله لازم است با طرح ایده‌ای نو، مخاطب را به مسیر اصلی قصه هدایت کنید.


شاعر «ترانه‌های نوازش» تصریح کرد: مشارکت در طرح‌ های نوآورانه دیگران و تقلید از آن، مرحله ‌ای دیگر از خلاقیت است. در هم‌آمیختن دو چیز متفاوت و ساختن یک چیز جدید، خلاقیت است. هر چه عناصر تشکیل دهنده اولیه نسبت به یکدیگر تفاوت بیشتری داشته باشند، نتیجه خلاقانه ‌تر خواهد بود.

 

اصل خلاقیت، پیشروی است



این شاعر و نویسنده کودک و نوجوان، خلاقیت را زیباترین و شگفت انگیز‌ترین پدیده هستی دانست و ضمن اشاره به صفت «خالق» به عنوان یکی از صفات خداوند افزود: اصل خلاقیت، پیشروی است. سؤالات متعدد و پرسیدن مکرر "چرا؟" باعث می‌شود که ذهن، ایده‌های جدید تولید کند.



رحماندوست درباره اصول خلاقیت گفت: نگاه و رفتار خلاق از اصول خلاقیت است که شامل دیدن دنیا از زوایای دیگر می‌باشد. روش نگاه متفاوت به اتفاقات و پدیدیه‌های معمولی و روزمره این است که به جزئیات دقت زیادی کنیم و یا اینکه اصلا به جزئیات توجه نکنیم و همه ‌چیز را کلی ببینیم.

 

نگاه خلاقانه، نگاهی پرخیال و زیبایی دوست است


وی افزود: نگاه خلاقانه، نگاهی پرخیال و زیبایی دوست است. افراد صاحب نگاه خلاقانه، چیزی را بدون چون و چرا نمی‌پذیرند و جستجوگر هستند.



مدرس این کارگاه در توضیح رفتار خلاقانه گفت: این رفتار شامل ریسک‌ پذیری و اعتماد به ‌نفس است. فرد خلاق، شوخ ‌طبع است و ابراز عقیده می‌کند. مستقل می‌اندیشد و منعطف عمل می‌کند. چنین فردی به پیچیدگی‌ها علاقمند است.


نویسنده »دوستی شیرین است» در اشاره به برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در جهت گسترش فعالیت‌های خود افزود: نقش کتابداران نسبت به گذشته با تفاوت زیادی روبرو است. کتابدار می‌تواند با استفاده از روش‌های خلاقانه، بچه‌ ها را به کتابخانه جذب کند. از بازی‌ها و روش‌هایی استفاده کند که کودک با میل و رغبت، سایر سرگرمی ‌ها را رها کرده و قدم به کتابخانه بگذارد.

 

هر کس  در زندگی، افسانه ای شخصی دارد



وی با اشاره به این مطلب که «هر یک از افراد در زندگی، افسانه ای شخصی دارند» خطاب به کتابداران افزود: به تعداد آدم‌ها، ایده وجود دارد. باید آن ایده‌ها را با روش‌هایی نو و جذاب از درون مخاطب کودک و نوجوان بیرون بکشید. سعی کنید برای مخاطبین کتابخانه‌ها، افسانه شخصی بسازید. باید خیالمان را به کار بگیرم و رفتار و ابتکاری به خرج دهیم تا کودکان و نوجوانان بیشتری به مطالعه جذب شوند.



خالق اثر «صدای ساز می‌آید» با بیان این مطلب که در قصه‌گویی خلاق نمی‌توان به سراغ روش‌های از پیش تعیین شده رفت و در هر نوبت باید بر اساس شرایط، تصیم گرفت، به روش‌ های رشد خلاقیت اشاره کرد و گفت: کنار زدن عادت‌ها، ایجاد بارش ذهنی، شک کردن و پرسیدن چرا، مطالعه کتاب‌ های مختلف، قصه‌ گویی خلاق برای افراد متفاوت، شنیدن موسیقی و... از روش ‌های موثر رشد خلاقیت در افراد است.

برچسب ها :
شکوه مستجیری عبید
|
Iran
|
1394/03/06 - 10:17
0
0
تعداد آدم هائی همانند آقای رحماندوست زیاد نیست قدرشان را باید بیشتر بدانیم ، اگرچه انسان هائی از این دست همیشه با آثارشان زنده اند .
کتابدار علاقمند
|
Iran
|
1394/03/04 - 18:58
0
14
با سلام
من بعنوان یک کتابدار برای تشویق یکی از نقاشی های دخترم را به بخش کودکان نصب کردم که موجب جذب بیشماری از کودکان شد و هریک از آنها می آمدند ونقاشی کشیده و می خواستندکه نقاشی آنها را نیز نصب کنم .که آقای رئیش شهرستان بعد از دیدن اشتیاق کودکان بجای تشویق یا تشکر خالی به استان فرمودند که فلانی بچه شو تو کتابخونه نگه می داره که بنده هم مجبور شدم با استعلام از اعضا خودمو تبرئه کنم به نظر شما کتابداران محترم کتابخونه ای که هر دو هفته یکبار فقط جارو می شود جای نگهداری از کودک است
قاسمی
|
Iran
|
1394/03/02 - 10:56
2
1
آقهی رحماندوست از افتخارات و بزرگان تاریخ ادبیات نوین ایران هستند و به هیچ وجه در انزوا نبوده و نیستند
کتابدار
|
iran
|
1394/02/31 - 08:58
2
19
استاد عزیز
بر طبق هرم نیازهای مزلو
کتابدار یا هر انسان دیگری که زیر خط فقر است و برای تامین نیازهای اولیه خود دغدغه دارد، نمی تواند به خلاقیت در حرفه اش برسد!!!!!! حتی اگر بخواهد
كتابدار خانم
|
Iran
|
1394/02/31 - 08:14
0
9
اي كاش اين كارگاه به صورت سي دي به ادارات شهرستان هاي نهاد هم ارسال مي شد تا ما كتابداران شهرستاني هم از آنها بهره مند بشيم.
لطفا شما ليزنايي ها صداي ما را به دبيركل برسونيد
کتابدار روستایی
|
Iran
|
1394/02/30 - 22:24
1
4
آقای رحماندوست عزیز من از بچگی وقتی در شبکه دو برنامه داشتید شما رو می شناسم واقعا حق بزرگانی مثل شما نیست در انزوا قرار بگیرید
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: