کد خبر: 27848
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 19 اسفند 1395 - 13:11

داخلی

»

ROOT

»

مجموعه اصلی

فهیمی فر، از کتاب نشر کتاب الکترونیکی در ایران می‌گوید

منبع : لیزنا
کتاب نشر کتاب الکترونیکی در ایران، در حوزه  نشر کتاب الکترونیکی است که از سوی انتشارات خانه کتاب در زمستان ۱۳۹۵ منتشر شده است.
فهیمی فر، از کتاب نشر کتاب الکترونیکی در ایران می‌گوید

به گزارش لیزنا، سپیده فهیمی فر، یکی از مولفان کتابِ «نشر کتاب الکترونیکی در ایران»، آن را در یادداشتی معرفی کرده است.

یادداشت معرفی کتاب به شرح زیر است:

این کتاب حاصل تجربه و پژوهش ده ساله مولف در حوزه ی نشر کتاب الکترونیکی است که از سوی انتشارات خانه کتاب در زمستان ۱۳۹۵ منتشر شده است. کتاب در هشت فصل تنظیم شده، که می تواند مورد استفاده ناشران، سیاستگذاران حوزه  نشر، دانشجویان حوزه فناوری اطلاعات و کتابخانه های دیجیتالی، اساتید دانشگاهی  قرار گیرد. مقدمه ناشر به مسئله مقاومت نامتعارف نشر سنتی در مقابل نشر الکترونیکی، کمبود ضریب نقوذ نشر الکترونیکی در صنعت نشر، اهمیت آگاهی بخشی درباره ی فواید و نتایج نشر الکترونیک و نیز برگزاری نشست ها در این حوزه تاکید دارد.

در فصل اول با عنوان کلیات کتاب الکترونیکی مباحثی پیرامون تعریف کتاب الکترونیکی، بازار جهانی کتاب الکترونیکی، ویژگی های کتاب الکترونیکی، نشر و توزیع کتاب الکترونیکی، هزینه ی توزیع و نحوه ی دسترسی به کتاب الکترونیکی بیان شده است که خواننده به منظور ورود به مباحث فصول بعد، نیازمند مطالعه ی مقدماتی در این رابطه است. فصل دوم این کتاب به بررسی ناشران این حوزه نظیر اشپرینگر، رندوم هوس و پنگوئن، تجمیع کنندگان کتاب الکترونیکی نظیر نت لایبرری، سفاری بوکس آنلاین، شرکت های تولید کتاب الکترونیکی نظیر وواینتراکتیو، پابلی واید، اسلایس بوک و فرآیندهای کاری آن ها  و نیز خودناشران و عوامل موثر بر خودناشری در حوزه ی نشر الکترونیکی پرداخته است.

در فصل سوم این کتاب، پژوهشگران به بررسی وضعیت نشر کتاب های الکترونیکی در ایران پرداخته اند و با بررسی تجربی به ارائه ی اطلاعاتی در زمینه توزیع موضوعی کتاب های الکترونیکی موجود در ایران، اشکال رسانه ای متنوع کتاب الکترونیکی در ایران، ویژگی های فنی ارائه شده، مخاطبان کتاب ها، معیارها و ویژگی های الزامی نشر کتاب الکترونیکی در ایران و نظایر آن پرداخته اند.

فصل چهارم به دید بین المللی نسبت به نشر کتاب الکترونیکی با بررسی متون منتشر شده در این زمینه اختصاص دارد تا بتواند اهمیت توجه به موضوع کتاب الکترونیکی را در دوره های زمانی مختلف نشان دهد. بعلاوه شناسایی افراد هسته ی جهانی در این حوزه از جمله مباحث این فصل از کتاب است.

فصل پنجم به ابعاد مختلف نشر کتاب الکترونیکی اختصاص دارد که از رویکرد کاربران، کتابخانه ها، ناشران و تجمیع کنندگان به این مسئله توجه شده است. مفاهیم اساسی در هر حوزه با توجه به ارتباط آن ها در آن رویکرد مورد بحث قرار گرفته است. این فصل از کتاب به ناشران و سرمایه گذاران کتاب الکترونیکی کمک می کند تا دید وسیع تری نسبت به مسائل پیرامون نشر کتاب الکترونیکی داشته باشند.

فصل ششم کتاب، به صورت اخص به بحث پیرامون کتاب درسی الکترونیکی پرداخته است. اهداف کتاب درسی الکترونیکی، ابعاد اقتصادی آن، فرایند تبدیل کتاب چاپی به کتاب تعاملی، مدل ارائه و فروش این کتاب ها مورد بحث قرار گرفته است.

فصل هفتم کتاب به صورت خاص تر درباره ی کتاب درسی الکترونیکی دانشگاهی بحث می کند که می تواند مورد توجه ناشران دانشگاهی، اساتید و دانشجویان قرار گیرد. مطالعه این فصل از کتاب به خواننده کمک می کند تا به اهمیت نشر کتاب درسی الکترونیکی و حوزه های موضوعی پرکاربرد برای نشر کتاب الکترونیکی پی ببرد. ناشران می توانند با توجه به موضوع های شناسایی شده به نشر کتاب الکترونیکی در این حوزه ها دست بزنند. همچنین نحوه ی انتخاب موضوع مناسب برای نشر و تخصص های مورد نیاز برای نشر کتاب درسی الکترونیکی دانشگاهی در این فصل توضیح داده شده است. در انتها پیشنهادهایی به ناشران به منظور نشر در این حوزه ارائه شد.

فصل هشتم به بررسی نشر کتاب درسی چاپی و الکترونیکی اختصاص دارد. مزایا، محدودیت ها و ضعف های نشر کتاب چاپی و نیز ضعف کتاب های تالیفی و ترجمه موجود چاپی بیان می شود. سپس به بحث پیرامون مزایای نشر کتاب درسی الکترونیکی دانشگاهی و در انتها ویژگی های مورد نیاز و پایه به منظور نشر کتاب درسی الکترونیکی دانشگاهی را بیان شده است.

کتاب نشر کتاب الکترونیکی در ایران، تالیف سپیده فهیمی فر و محمدرضا وصفی از سوی انتشارات خانه کتاب در زمستان ۱۳۹۵ منتشر شده است.

مریم عندلیب
|
Iran
|
1395/12/19 - 21:10
0
1
سلام براستاد خوب وپرتلاشم دکتر فهیمی فر عزیز.خیلی تبریک می گویم وامیدوارم همیشه شاد وسلامت باشید ....پیروزی پیرایه پرکاران
پورصالحی
|
Iran
|
1395/12/19 - 17:24
0
1
انتشار این کتاب را به خانم دکتر فهیمی فر تبریک عرض می کنم. این کتاب واقعا ارزشمند بوده و گامی در جهت تولید محتوای مناسب و غنی در زمنیه نشر الکترونیک به شمار می رود.
امیدوارم شاهد کتابهای بعدی ایشان در این حوزه باشیم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: