کد خبر: 19201
تاریخ انتشار: دوشنبه, 25 اسفند 1393 - 09:39

داخلی

»

مطالب فناوری

»

مخابرات

هزینه رومینگ در سفر

  در صورت برقراری ارتباط از طریق شبکه تلفن همراه کشورهای همسایه، هزینه‌های رومینگ بین‌الملل مطابق با تعرفه آن کشور محاسبه خواهد شد.  
هزینه رومینگ در سفر

 

 

به گزارش لیزنا، هميشه يكى از دغدغه‌هاى مهم مسافران، چگونگى برقرارى تماس با خانواده و آشنايان خود در كشور مبدأ يا مقصد است. اعلام سلامتى يا درخواست كمك در مشكلات احتمالى موضوعاتى هستند كه مسافران را وادار می‌كند به دنبال راه تماسى مطمئن باشند. در دوران جديد نيز سفر با تورهاى مسافرتى، نيازهاى جديدى مانند تماس با مديران تور به وجود آورده است.

 

با تولد تلفن همراه و گسترش استفاده از آن، اين مسئله تا حدى حل شده است. مسافران می‌توانند تلفن خود را به همراه داشته باشند؛ همان تلفنى كه در كشور خود در اختيار دارند. در اين حالت مسافر از سرويس رومينگ استفاده مى‌كند؛ چه اين موضوع را بداند و چه نداند.

 


جدا از کسانی که مسافرت خارجی دارند، آنهایی که در داخل ایران به سفر می‌روند نیز ممکن است با موضوع رومینگ مواجه سوند. مسئله ‌ای که این بار نه‌ تنها کاهش ‌دهنده نیست، بلکه ممکن است باعث دردسر هم بشود.

 


در نقاط مرزی به علت پوشش آنتن شبکه‌های تلفن همراه کشورهای همسایه همواره احتمال انجام مکالمه در داخل کشور از طریق شبکه ایشان وجود دارد. لذا هنگام سفر به این مناطق، از داشتن آنتن شبكه اپراتوري تلفن همراه داخلی اطمینان حاصل کرده و سپس اقدام به برقراری تماس کنید. در صورت برقراری ارتباط از طریق شبکه تلفن همراه کشورهای همسایه، هزینه‌های رومینگ بین‌الملل مطابق با تعرفه آن کشور محاسبه خواهد شد.

 

هرچند اين روزها بيشتر افراد با اصطلاحات عمومى حوزه مخابرات و ارتباطات آشنا شده‌اند و احتمالاً كلمه رومينگ نيز به گوش ‌شان خورده است. براى دانستن اين موضوع ابتدا بايد بدانيد رومينگ چيست.

 

 


رومینگ چیست؟


رومينگ در معنى لغوى يعنى رفتن و آمدن به جايى. اما اين كلمه امروزه بيشتر يك اصطلاح مخابراتى محسوب می‌شود. اپراتورهاى تلفن همراه، قراردادهايى با اپراتورهاى ديگر كشورها منعقد می‌كنند تا مشتركان‌شان در صورت سفر به ديگر كشورها نيز بتوانند از تلفن همراه خود استفاده كنند. مثلاً اپراتورهاى تلفن همراه ايران، قراردادهايى با چند اپراتور تلفن همراه در كشور تركيه دارند و اگر سيم‌كارت هر كدام از اين اپراتورها را داشته باشيد، می‌توانيد در تركيه نيز از آن استفاده كنيد. در مقابل، مشتركان اپراتورهاى تركيه نيز مى‌توانند سيم‌كارت خود را به ايران بياورند.


در رومينگ، مشتركان مهمان از امكانات مخابراتى اپراتور طرف قرارداد استفاده می‌كنند و به همين دلیل، بايد هزينه ‌اى به آن اپراتور بپردازد. از طرف ديگر بايد هزينه برقرارى تماس را به اپراتور، خود نيز بپردازد. به همين دليل وقتى كسى از سرويس رومينگ استفاده مى‌كند، باید هزينه‌هاى بيشترى به نسبت زمانى كه در كشور خود بوده، بپردازد.


اطلاعات مورد نياز براى برقرارى رومينگ، در سايت اپراتورها وجود دارد و تعرفه‌هاى مخصوص هر کشور اعلام شده است. براى كسى كه مى‌خواهد از رومينگ اپراتورهاى ايرانى استفاده كند، خواندن اطلاعات موجود در اين سايت‌ها بسيار مهم است؛ هرچند طولانى باشند.

 

 

نکات مهم در برقراری سرویس رومینگ

 

برقراری سرویس رومینگ گرچه کار ساده‌ ای است اما نکاتی دارد که حتماً باید به آنها توجه کرد:

 


سرویس رومینگ برای تمامی سیم‌کارت‌های دایری قدیم همراه اول از ابتدا فعال است و نیازی به فعال‌سازی مجدد نیست.


 سیم‌کارت‌های دائمی دایری جدید از تاریخ 30 مرداد 92 فاقد سرویس رومینگ هستند و برای فعال‌سازی این سرویس، می‌توان به یکی از دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه کرد.


 سیم‌کارت‌های دائمی با پیش‌شماره ۹۱۰ فاقد سرویس رومینگ هستند و برای فعال‌سازی این سرویس می‌توان به یکی از دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه و با پرداخت قبضی با حداقل دو میلیون ریال، اقدام کرد.
روشن کردن گوشی همراه اول و دریافت پیامک در همه جای جهان رایگان است.با فعال‌سازي PIN CODE سيم‌كارت و رمز گوشي، در صورت سرقت يا مفقودي تلفن همراه، سوءاستفاده‌هاي احتمالي را به حداقل مي‌رسانید.


هنگام استفاده از سرویس رومینگ به خاطر داشته باشید هزینه مکالمات بر مبنای دقیقه محاسبه می‌شود؛ یعنی برای مکالمات کمتر از ۶۰ ثانیه هزینه یک دقیقه مکالمه و برای مکالمات کمتر از ۱۲۰ ثانیه هزینه دو دقیقه مکالمه و محاسبه می‌شود، پس همواره دقایق مکالمات خود را کامل کنید.


پس از پايان مكالمه با زدن دكمه قطع تلفن از قطع مكالمه خود اطمينان حاصل کنید تا هزينه ناشي از عدم قطع ارتباط را متحمل نشوید.


در صورت برقراري ارتباط بين دو تلفن همراه ايراني در كشور ثالث، هزينه مكالمه براي تماس‌گيرنده و مخاطب مطابق با تعرفه‌های رومینگ محاسبه خواهد شد.


در صورت افزايش كاركرد تلفن همراه بيش از مبلغ ودیعه، اين شركت مجاز به قطع تلفن همراه است اما به‌ دليل تأخير در ارسال اين اطلاعات امكان قطع دقيقاً در حد مجاز تعيين‌شده وجود ندارد و مسئوليت پرداخت بدهي به هر ميزان تا قبل از زمان قطع شدن بر عهده مشترك است. ضمن آنكه احتمال انتقال بخشي از مبلغ كاركرد تلفن به صورت‌حساب دوره بعد وجود دارد.


در صورت مفقود شدن گوشي بلافاصله مراتب را به يكي از بستگان درجه يك خود در داخل كشور اطلاع دهید تا از طريق مراجعه به ادارات دولتي مشتركان نسبت به قطع آن اقدام کنند.
با توجه به وصل شدن تلفن همراه پس از ۲۰ روز توسط اين شركت، توصيه مي‌شود مالك تلفن همراه نسبت به مراجعه به اداره مربوطه و اخذ سيم‌كارت جديد اقدام کند.

 

 

بدون رومینگ


اما اگر نخواهيم از سرويس رومينگ سيم‌كارت‌مان استفاده كنيم، چطور بايد با خانواده و آشنايان در كشور خود و همراهان، ارتباط برقرار كرد؟


یکی از راه‌ها خريد سيم‌كارت در كشور مقصد است. امروزه در تمامى كشورهاى دنيا سيم‌كارت‌هاى اعتبارى وجود دارد. مسافران می‌توانند در مبادى ورودى هر كشور (مانند فرودگاه‌ها) يا فروشگاه‌هاى هر شهر، سيم‌كارت‌هاى اپراتور داخلى آن كشور را بخرند و از آن استفاده كنند.


حال سؤال اين است كه هنگام خريد سيم‌كارت‌هاى خارجى بايد به چه نكاتى توجه كرد؟


چون احتمال دارد مسافران با زبان كشور مقصد آشنايى نداشته باشند يا بر آن مسلط نباشند، پس هنگام خريد سيم‌كارت توجه داشته باشيد حتماً سيم‌كارت يك اپراتور معتبر را خريدارى كنيد. افراد بسيارى در شهرهاى توريست‌پذير به دنبال فريفتن مسافران هستند. براى اطمينان از اپراتورى كه سيم‌كارت آن را می‌خريد، بهتر است پيش از سفر، جست‌وجويى در اينترنت داشته باشيد. معمولاً هر كشور دو يا چند اپراتور تلفن همراه دارد كه علاوه بر مشخصات خود، قيمت سيم‌كارت‌ها و تعرفه مكالمه با آنها را نيز منتشر كرده‌اند.


یکی دیگر از راه‌های برقراری ارتباط با ایران، استفاده از اینترنت است. این روزها انواع و اقسام افزونه‌ها و نرم‌افزارها عرضه شده‌اند که با کمک آنها می‌توان بدون استفاده از سیم‌کارت نیز ارتباط برقرار کرد. این ارتباط از طریق اینترنت برقرار می‌شود. با اتصال به اینترنت و با کمک این افزونه‌ها و نرم‌افزارها می‌توانید تماس‌های صوتی و تصویری داشته باشید. البته به شرطی که هر دو طرف تماس به اینترنت متصل شده باشند.

 

 

باندلینگ


نكته بسيار مهم ديگر در سفرهای خارجی توجه به سيستمى است كه در بسيارى از كشورهاى اروپايى و شرق آسيا وجود دارد؛ اما آشنایی ايرانى ‌ها با آن کم است. «باندلينگ» يعنى فروش اجبارى چند محصول با يكديگر. در صنعت مخابرات اين لغت زمانى به كار می‌رود كه سيم‌كارت به همراه يك گوشى به مشترى عرضه مى‌شود.


در باندلينگ نمى‌توان سيم‌كارت گوشى را تعويض كرد. در حقيقت گوشى، تنها سيم‌كارتى را كه در كارخانه درونش قرار گرفته مى‌شناسد. برخى از مسافران با هدف استفاده از گوشى در ايران، يك سيم‌كارت باندلينگ ‌شده مى‌خرند، غافل از اينكه امكان استفاده از آن در ايران وجود ندارد.


برخى از مغازه‌هاى تعميرات موبايل، ادعا می‌کنند با هزينه كمى مى‌توانند غفل گوشى‌هاى باندلينگ‌شده را بشكنند تا امكان استفاده از آن در ايران فراهم شود. اما بايد دانست همه گوشى‌ها چنين قابليتى ندارند و فركانس برخى از آنها با فركانس‌های مورد استفاده در ايران هماهنگى ندارد.
همچنین برخی از امکانات این گوشی‌ها در ایران قابل استفاده نیست و در کل می‌توان گفت بهتر است گوشی باندلینگ ‌شده نخرید.

 

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: