کد خبر: 29398
تاریخ انتشار: شنبه, 31 تیر 1396 - 15:46

داخلی

»

اخبار کتاب

کتاب «نظام جهانی مدرن» منتشر شد

منبع : لیزنا
کتاب «نظام جهانی مدرن»، اثر معروف امانوئل والرشتاین، جامعه‌شناس و نظریه‌پرداز بزرگ قرن۲۱، از سوی انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.
کتاب «نظام جهانی مدرن» منتشر شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، کتاب «نظام جهانی مدرن» در  این پژوهشگاه ترجمه شده است.

 نظریه «نظام جهانی» که تاکنون به ۹ زبان زنده دنیا ترجمه شده است، از اهمیت مهمی برخوردار است. با کمک این نظریه می‌توان تغییر و تحولات تاریخی و اجتماعی را در کشورهای مختلف جهان و نیز فرآیندهای توسعه اجتماعی و اقتصادی را در جهان معاصر درک و تحلیل کرد.

به نظر والرشتاین، در نظام نوین جهانی، هژمونی اقتصادی اهمیت بیشتری از هژمونی سیاسی و نظامی دارد و تسلط قدرت‌های جهانی کنونی را باید بر اساس ظرفیت‌ها و راهبردهای اقتصادی آنان توضیح داد.

از دیدگاه والرشتاین، نظام جهانی یک نظام اجتماعی است که مرزها، ساختارها، گروه‌های عضو، قواعد مشروعیت و انسجام دارد و آنچه یک نظام اجتماعی را مشخص می‌سازد این واقعیت است که حیات درون آن تا حد زیادی بی‌نیاز از برون است و نیروهای پویش‌آفرینِ توسعه آن تا حد زیادی درونی هستند. او مدعی است که بیشتر موجودیت‌هایی که معمولاً به‌ عنوان نظام اجتماعی تعریف می‌شوند نظیر قبیله‌ها، اجتماعات و دولت- ملت‌ها، در واقع نظام‌های تامّی نیستند. بلکه تنها نظام‌های اجتماعی واقعی، نظام‌های جهانی هستند که با این واقعیت تعریف می‌شوند که بی‌نیازی شان از برون، به ‌عنوان یک موجودیت اقتصادی- مادی، بر یک تقسیم ‌کار گسترده استوار بوده و در درون خود دارای کثرتی از فرهنگ‌ها هستند.

به تعبیر والرشتاین، در یک اقتصاد جهانی، معمولاً ساختار سیاسی، فرهنگ را با موقعیت فضایی پیوند می‌زند. زیرا در یک اقتصاد جهانی نخستین نقطه‌ فشار سیاسی در دسترس گروه‌ها، ساختار دولتی- محلی (ملی) است. همگن‌سازی فرهنگی معمولاً به منافع گروه‌های کلیدی خدمت می‌کند و فشارها زمینه را برای ایجاد هویت‌های فرهنگی- ملی فراهم می‌آورند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: