کد خبر: 36242
تاریخ انتشار: سه شنبه, 16 مرداد 1397 - 18:34

داخلی

»

اخبار کتاب

از مجله قرآنی، ادبی و هنری «شبنم» رونمایی شد

منبع : لیزنا
امروز، ۱۶ مرداد مراسم رونمایی از مجله قرآنی، ادبی و هنری «شبنم» ویژه کودکان در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.
از مجله قرآنی، ادبی و هنری «شبنم» رونمایی شد

به گزارش لیزنا، این مراسم با همت خانه کتاب و با حضور نیکنام حسینی پور؛ مدیر عامل خانه کتاب، عبدالهادی فقهی زاده؛ معاونت قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد؛ قرآن‌پژوه، هاجر قدمی جویباری؛ سردبیر مجله شبنم و چندی از مسئولان و اهالی فرهنگ در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای مراسم قدمی جویباری از چگونگی شکل گیری مجله شبنم و اهداف انتشار آن صحبت کرد. او افزود: برای رقابت مجله با تکنولوژی الکترونیکی آقای فقهی زاده به این اندیشیدند که از ابتدای کار مجله یک نسخه پی.دی.اف و الکترونیکی در کنار نسخه چاپی مجله داشته باشیم.

مهدوی راد گفت: این موضوع از این نظر مهم است که توجه به کودک و نوجوان، توجه بسیار عمیقی است که شاید بتوان ادعا کرد که بر اساس آگاهی های گسترده که جریان فکری ضد حق گسترده ترین تلاشش را در این وادی قرار داده است.

وی ادامه داد: اشرف الدین جمله ای دارد که می گوید: حق مداران باید بدانند که در همان مسیری که گمراهان نشر می دهند، باید حق را نشر دهند.

وی به لحاظ محتوای نشریه بیان کرد: حضرت صادق (ع) فرمودند: به نوجوانان و نونهالان بپردازید قبل از آنکه مرجعه به آنها برسند. یعنی به جریان اندیشه ور نوجوان و جوان قبل از اینکه هر جریان انحرافی به آنها بپردازد، آگاه و حساس باشید. برخی به اشتباه فکر می کنند برای جوان و نوجوان نوشتن، یعنی سطح پایین نوشتن. باید مطالب در سطحی گفته شود که مخاطب یعنی کودک و نوجوان آن را بفهمد. پس باید کار اساسی انجام داد.

او افزود: حرکت انبیا از حرکت «آیه ای» شروع می شود و با حکمت تمام می شود. یعنی پیامبر اولین کارش این است که انسانی را که به چند راهی رسیده، به مسیری هدایت نماید. نویسنده و نقاش باید با قلم خود کاری کند که کودک همان ابتدا بداند نگاهش باید به سمت خداوند باشد.

فقهی زاده: منشا پیدایش شبنم معاونت قران و عترت معرفی شده است که این افتخاری است که قرار است محور همه فعالیت ما قران  باشد. شاید اولین اقدام معاونت در دوره ای که بنده تصدی پیدا کردم، دعوت بزرگان برای تاسیس نشریه ای برای کودکان بود. در این میان از نظرات افراد با تجربه استفاده کردیم و انگیزه های جوان را به کار گرفتیم.

وی افزود: باید از برخی جذابیت های ساختگی چشم پوشی کنیم و با نگرش صحیح و تفسیر اهل بیتی که بزرگان دین دارند، این آموزه هارا بازسازی کنیم و مطابق با روحیه کودک و نوجوان بازنشر نماییم که دوستش داشته باشد.

معاونت قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد که هیچ کار تکراری و از قبل نشر شده ای در ماهنامه شبنم منتشر نمی شود و همچنین ابراز امیدواری کرد که در یکی دو سال آینده مجله شبنم ویژه نوجوان نیز منتشر شود.

حسینی پور اظهار کرد: در حوزه کودک هرچقدر کار شود کم است. اکنون سرعت انتقال مفاهیم و اطلاعات برای کودکان با گوشی های موبایل کار می کنند، زیاد است. اگر ما نتوانیم اطلاعات خوبی را به آنها منتقل کنیم، دیگران کودکان ما را مدیریت می کنند. در حوزه قرآن و حکمت با توجه به گنجینه ای که هست، می توان کارهای مفیدی انجام داد. همچنین در حوزه تصویرگری در ایران ظرفیت و استعدادهای خوبی وجود دارد. خوب است که نشریات ما به خصوص نشریات قرآنی از آنها بهره ببرند. نشریه شبنم با بهترین طراحی و تصویرگری منتشر می شود زیرا بتوانیم با زبان جدید با کودکان صحبت کنیم و انتقال مفاهیم را از طریق تصویر انجام دهیم.

در ادامه مراسم از شماره اول ماهنامه شبنم رونمایی شد و در پایان به مناسبت روز خبرنگار از جمعی از خبرنگاران تجلیل به عمل آمد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: