کد خبر: 29217
تاریخ انتشار: سه شنبه, 20 تیر 1396 - 15:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست هم‌اندیشی تاریخ‌پژوهان در ارومیه برگزار شد

منبع : لیزنا
جلسه هم‌اندیشی محققان اسناد و تاریخ به‌منظور بررسی راهکارهای جذب و اهداء اسناد به بخش اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه برگزار شد.
نشست هم‌اندیشی تاریخ‌پژوهان در ارومیه برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی، محققان اسناد و نسخ خطی باهدف تعامل و بررسی راهکارهای جذب و اهداء اسناد به کتابخانه در کتابخانه مرکزی ارومیه، گرد هم آمدند.

نرگس فرح‌بخش، رئیس کتابخانه مرکزی در این‌باره گفت: این جلسه با حضور دکتر توحید ملک‌زاده، بهمن بهرام‌پور و مجید خلیل‌زاده، نویسنده و پژوهشگر؛ محمدعلی ارجمندی، پژوهشگر تاریخ و جمعی از مسئولین، کتابداران و پژوهشگران تاریخ برگزار شد.

فرح‌بخش ادامه داد: بخش نسخ خطی کتابخانه مرکزی ارومیه، دومین بخش غنی ازنظر محتوایی و تجهیزاتی در بین کتابخانه‌های عمومی به شمار می‌رود و امیدوارم علاقه‌مندان و تاریخ‌پژوهان استان این بخش را در گسترش محتوا یاری کنند.

رضا محمودپور مسئول بخش اسناد، نسخ خطی و نفیس چاپی کتابخانه مرکزی نیز درباره این نشست گفت: ایجاد تعامل در تبادل اسناد بین تاریخ‌پژوهان از یک‌سو و همکاری متقابل با بخش اسناد کتابخانه مرکزی از سوی دیگر می‌تواند به صیانت از هویت فرهنگی استان منجر شود.

محمودپور افزود: بخش نسخ خطی و چاپ سنگی مجموعه کتابخانه مرکزی به ۱۶۳ نسخه خطی، ۳۶۲ کتاب چاپ سنگی، ۲۱۲ کتاب چاپ سربی به زبان‌های فارسی، عربی و ترکی مجهز بوده و ۱۲۵ کتاب چاپ سربی این مجموعه نیز به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، روسی و ارمنی آماده‌سازی شده و در اختیار علاقه‌مندان قرارگرفته است.

وی افزود: منابع این بخش در موضوعات فقه، فلسفه، کلام، عرفان، تاریخ، ادعیه، ادبیات، طب، نجوم، ریاضی بوده و آثاری از فرهنگ مردم منطقه و از نویسندگان بنام کشوری و بومی در این بخش نگهداری می‌شود.

محمودپور با تأکید بر اینکه «امکانات این بخش جهت دریافت اسناد اهدایی و ارائه نسخه دیجیتال آن به پژوهشگران مطلوب است»، گفت: تشکیل گروه پژوهشگران به‌منظور رایزنی با خانواده‌ها و صاحبان اسناد تاریخی و نسخ خطی، جهت اهداء به بخش اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه ضروری است.

او با اشاره به اینکه «برخی محققان حاضر نیستند تا نسخ خطی خود را در اختیار این بخش قرار دهند» افزود: تهیه نسخه دیجیتال از اسناد و منابع خطی و برگرداندن آنها پس از دیجیتال‌سازی به صاحبانشان از راهکارهای کابردی برای افزایش آرشیو این مجموعه است.

انتشار فراخوان جهت اهداء اسناد و نسخ خطی توسط مردم به بخش اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه، مکاتبه اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با سایر دستگاه‌ها در جهت ارسال اسناد تاریخی به بخش اسناد کتابخانه مرکزی و تکریم اهداءکنندگان اسناد و نسخ خطی با درج شجره‌نامه آنها در سایت کتابخانه مرکزی از مصوبات جلسه هم‌اندیشی تاریخ‌پژوهان بود.

 

گفتنی است، بخش نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی ارومیه فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ شمسی آغاز کرده و جمع‌آوری، حفاظت و نگهداری اصولی، اسکن، استخراج اطلاعات کتاب‌شناسی، نسخه‌شناسی و فهرست‌نویسی از اقدامات مهمی است که در این بخش انجام می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: