کد خبر: 29349
تاریخ انتشار: سه شنبه, 27 تیر 1396 - 14:03

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تشکیل دفتر انجمن خیرین کتابخانه‌ساز فارس در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان

منبع : لیزنا
دومین جلسه هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس در سال جاری، با محوریت هم‌اندیشی درخصوص جذب خیران شهرستانی و خارج از کشور، به‌منظور سرمایه‌گذاری در زمینه کتاب و کتابخانه‌های استان برگزار شد.
تشکیل دفتر انجمن خیرین کتابخانه‌ساز فارس در اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، روح‌الله منوچهری در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه اداره‌‌کل کتابخانه‌های عمومی، به فعالیت‌ها و حمایت‌های انجمن خیرین بسیار امیدوار است، به مصوبات جلسه پیشین انجمن خیرین اشاره کرد و گفت: بیشتر مصوبات جلسه پیشین که در اردیبهشت‌ماه سال جاری برگزار شد، پیگیری و اجرایی شده است.

وی به تشکیل دفتر انجمن خیرین کتابخانه‌ساز در محل اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اشاره کرد و گفت: براساس مصوبه جلسه پیشین انجمن و به منظور انسجام هرچه بیشتر فعالیت‌های انجمن خیرین، دفتر این انجمن در اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس تشکیل شده است و صغری بابایی یکی از اعضای هیئت مدیره این انجمن نیز رسیدگی به امور این دفتر را پذیرفته است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه، به خرید تجهیزات بخش کودک و یارانه برای بسیاری از کتابخانه‌های عمومی استان اشاره کرد و با تأکید بر نیاز اساسی برخی از شهرستان های فارس به تجهیزات کتابخانه‌ای، افزود: برخی شهرستان‌های استان، از نظر قانونی شهرستان‌های برخوردار به حساب می‌آیند و 3درصد نفت و گاز به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، اما در واقع این شهرستان‌ها از نظرامکانات ضعیف‌اند و نیاز است که انجمن خیرین نگاه ویژه‌‌تری به این شهرستان‌ها داشته باشد.

منوچهری همچنین با تصریح اینکه به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال جاری همایش بزرگ خیرین به صورت ملی برگزار خواهد شد و خیرین کتابخانه‌ساز فارس نیز در این همایش حضور خواهند داشت، بیان کرد: افزون بر این، همایش خیرین کتابخانه‌ساز نیز به صورت استانی برگزار خواهد شد که نیاز است برای این همایش هدف‌سازی کنیم.

 

برای تأمین نیازهای کتابخانه‌های شهرستان‌ها باید به سراغ خیران شهرستانی برویم

رئیس هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس نیز در ادامه این دیدار با تصریح اینکه مشکل جامعه ما این است که از کتاب غافل شده‌ایم، اظهار داشت: واقعیت این است که رسانه‌های مختلف در جهت تخریب بنیان خانواده فعالیت می‌کنند در حالی که ما در جامعه از کتاب غافل شده‌ایم و این مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

علی نویدگویی با بیان اینکه در بحث نیازهای کتابخانه‌‌ای همواره نگاهمان به مرکز استان بوده است، افزود: ‌باید به سراغ شهرستان‌ها برویم و با شناسایی خیران در هر شهرستان، تأمین بخشی از نیازهای منطقه را به خیران در شهرستان‌ها واگذار نماییم.

وی همچنین به ایجاد چهار سرای فرهنگ مهربانی و دو سرای یار مهربان در شیراز اشاره کرد و گفت: این مکان‌های فرهنگی به همت مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز تأسیس شده است و پتانسیل بسیاری در زمینه ‌کارهای فرهنگی به‌ویژه کتاب و کتابخوانی دارند و اداره کل کتابخانه‌های عمومی نیز می‌تواند در زمینه تبادل کتاب و نشریات با آن‌ها همکاری داشته باشد.

نوید گویی همچنین با اشاره به اینکه برگزاری همایش ملی و استانی خیرین کتابخانه‌ساز اقدامی شایسته و درخور است، اشاره کرد: مجمع خیرین فرهنگ‌ساز و شهرساز فارس، برای دومین بار همایش بزرگ خیران فارس را با بیش از هزار نفر خیر در دهم مردادماه برگزار خواهد کرد.

 

می‌توان از افراد داوطلب برای کمک در زمینه پویایی کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی استفاده کرد

محمدحسین گلریز خاتمی عضو دیگر انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس در ادامه با تأکید بر اینکه هرچه زودتر باید برنامه شناسایی خیران در شهرستان‌ها را اجرایی کنیم، افزود: مشکلات شهرستان‌ها را باید خود شهرستان‌ها حل  کنند و نباید این بار سنگین بر دوش شیراز باشد؛ بلکه لازم است با یک برنامه‌ریزی منسجم و حضور در شهرستان‌ها افراد واجد شرایط و خیران شهرستانی را شناسایی کرده و آن‌ها را به سوی سرمایه‌گذاری در امر مقدس کتاب و کتابخوانی سوق دهیم.

وی با اشاره به اینکه این دیدارها باید به صورت ماهیانه برگزار شود گفت: تا پایان سال جاری می توانیم در چندین شهرستان استان فارس نشست‌های هم‌اندیشی را با خیران محلی را برگزار کنیم.

گلریز خاتمی همچنین با تصریح اینکه ملازم است از افراد مشتاق و داوطلب برای کمک در زمینه پویایی کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی استفاده کرد، عنوان کرد: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی اعلام کند که برای اجرای طرح‌های خلاقانه کتابخوانی و پویاتر شدن کتابخانه‌های عمومی به چه تعداد نیروی داوطلب نیاز دارد تا انجمن خیرین کتابخانه‌ساز افراد مشتاق و داوطلب را پای کار بیاورد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: