کد خبر: 30673
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 مهر 1396 - 21:01

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابخانه عمومی شهید رجایی اهواز بازگشایی و به بهره برداری رسید

منبع : لیزنا
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان از  بهسازی و نوسازی 90 درصد کتابخانه‌های اهواز خبر داد.
کتابخانه عمومی شهید رجایی اهواز بازگشایی و به بهره برداری رسید

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام  روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، همزمان با بازگشایی مدارس  و به مناسبت هفته دفاع مقدس با حضور علی حسین حسین زاده معاون سیاسی استانداری خوزستان، منصور کوهی رستمی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، خون میرزایی فرماندار شهرستان اهواز؛ کتابخانه عمومی شهید رجایی اهواز بازگشایی و به بهره برداری رسید.

 سرپرست اداره کتابخانه های عمومی استان خوزستان در این مراسم عنوان کرد: برای ایجاد جذابیت کتابخانه‌ها در میان اعضاء تا با رغبت بیشتری به سمت کتابخانه‌ها بیایند روند بهسازی را از چند سال گذشته آغاز کردیم که تا کنون شهرستان اهواز حدود 90 درصد از کتابخانه‌های آن بهسازی و نوسازی شدند و یکی از اینها کتابخانه شهید رجایی این شهرستان است.

منصور کوهی رستمی اظهار کرد: مدیریت کتابخانه های استان با هدف توسعه و گسترش فضای مطالعه و کتابخانه های استان 3 راهبرد در نظر دارد که اولین راهبرد آن بهسازی شکل ظاهری کتابخانه های استان است.

وی افزود: برای ایجاد  جذابیت کتابخانه‌ها در میان اعضاء ضروری است نشاط و شادابی کتابخانه ها در کنار منابع و برنامه های فرهنگی در نظر گرفته شود به همین جهت  روند بهسازی در سال های اخیر آغاز شده است؛بطور مثال شهرستان اهواز حدود 90 درصد از کتابخانه‌های آن بهسازی و نوسازی شدند که  کتابخانه شهید رجایی یکی از این کتابخانه های بهسازی شده است.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان در ادامه گفت: بحث افزایش شاخص‌های کتاب و کتاب خوانی استان خوزستان دومین راهبرد است که به دلیل کم بودن کتابخانه و کتاب به نسبت جمعیت استان این شاخص‌ها در سطح پایینی نسبت به جمعیت استان قرار دارد که یکی از برنامه های راهبردی مجموعه استان  بالا بردن شاخص زیر بنایی، عضو و کتاب است.

رستمی با اشاره به اینکه در 3 سال اخیر اقدامات خوبی در این مورد صورت گرفته گفت: در 3 سال گذشته چندین پروژه کلنگ زنی شد و در این مدت با مدیریت دکتر شریعتی استاندار خوزستان پیشرفت فیزیکی خوبی رقم خورد؛ بطور مثال پروژه ها احداث کتابخانه در ملاشیه و منبع آب و منطقه کوی علوی است که با تامین بخش اخر بودجه های آن تا پایان سال به بهره‌برداری می رسد که با اضافه شدن این کتابخانه ها  و 3 هزار متر به زیر بنای کتابخانه‌های استان افزوده شود.

وی تصریح با اشاره به سومین راهبرد مدیریت کتابخانه های عمومی در استان افزود: در کنار ساخت و سازهای زیر بنایی اجرای برنامه‌های محتوایی کتاب محور در دستور کار قرار دارد و هدف از اینم راهبرد آشتی مردم با کتاب و افزایش میزان سرانه مطالعه در استان از طریق اجرای برنامه های متنوع فرهنگی به ویژه برنامه های خلاقانه در حوزه کودک و نوجوان است.

او در پایان و  در ادامه صحبت های خود اظهار کرد:  هدف اصلی این است که کتابخانه ها به عنوان یکی از مراکز اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود و در گذر همین امر فضای کتاب و کتاب خوانی را گسترش یابد و باید امیدوار بود با اجرای این سه راهبرد در سطح استان تحولی در بحث کتاب خوانی وکتابخانه ها  ایجاد خواهد شد.

لزوم هم‌افزایی فرهنگی و اجتماعی در خوزستان

علی حسین حسین زاده معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان در این آیین اظهار کرد:  سعی بر این است که برای ایجاد هم افزایی بیشتر در بخش فرهنگی و اجتماعی استان، حوزه های فرهنگی که از لحاظ محتوایی با هم مرتبط هستند از جمله کتابخانه ها، دانشگاه ها و مراکز آموزشی به لحاظ شکلی هم باهم مرتبط باشند.

وی در ادامه افزود: اگر در استان این هم افزایی ایجاد شود پیوند حاصل از آن باعث رضایتمندی و اثر بخشی بیشتر در استان می شود. در بحث کتاب خوانی که زیر مجموعه انواع شاخص های فرهنگی است، ضعف های فراوانی در استان خوزستان وجود دارد و میانگین ها پایین است.

خوزستان در بحث کتابخوانی دچار ضعف‌های فراوانی است

معاون امور سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان با بر شمردن دلائل متعدد در بحث پایین بودن شاخص های  فرهنگی به خصوص میانگین کتاب خوانی در استان گفت:  رویکرد کشور نسبت به استان خوزستان یکی از دلائل بارز این ضعف ها است.

حسین زاده ادامه داد:  نگاه کلی کشور به استان خوزستان بیشتر از منظر حوزه اقتصادی است به طوری که شاخص های تولید میانگین تامین تولید نفت، گاز و ...و است. این نگاه مسلط اقتصادی و صنعتی به استان خوزستان باعث شده تا حوزه فرهنگی استان به شکل های مختلف مغفول بماند.

وی با اشاره به گله مندی اصحاب فرهنگ  به امر نادیده گرفته شدن بحث فرهنگ عنوان کرد:  یکی از راه های هم افزایی و ارتقا میانگین ها در بخش فرهنگ ارتباط دستگاه ها و سازمان ها برای بیان یکسان مطالبات در راستای اعتبارات و توجه بیشتر است.

وی گفت: مشکلات سیاسی که در سطح کلان کشور وجود داشت شاید نتوانست آنگونه که باید در 4 سال دولت تدبیر و امید در مسائل فرهنگی موفق باشد اما حضور مردم در انتخابات و انتخاب مجدد دولت تدبیر و امید این موضوع را روشن کرد که ما باید با تلاش مجدانه به کار خود ادامه دهیم و نتایج مطلوب را به دست بیاوریم.

حسین زاده با بیان اینکه باید از متخصصان در این حوزه استفاده کنیم افزود: ما امیدوریم با به کارگرفتن تمام تلاش خود در حوزه فرهنگ به اصحاب فرهنگ توجه بیشتری  داشته باشیم و با افزایش دقایقی بر دقایق میزان مطالعه بسیاری از مشکلات در جامعه بدینوسیله حل خواهد شد.

وی در پایان اظهار کرد: انسان با سایر موجودات به دلیل آگاهی که دارد فرق می کند و با نگاه فرهنگی به زندگی و جهان می توانند روش زیست بهتری را داشته باشد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: