کد خبر: 36349
تاریخ انتشار: یکشنبه, 21 مرداد 1397 - 12:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بازدید معاونین نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور از کتابخانه مرکزی بجنورد خراسان شمالی

منبع : لیزنا
معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سفری یک روزه به خراسان شمالی، از کتابخانه های مرکزی بجنورد و آشخانه بازدید کردند.
بازدید معاونین نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور از کتابخانه مرکزی بجنورد خراسان شمالی

 به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی  خراسان شمالی، اسماعیل شفاعی؛ معاون اداری و مالی، مهدی رمضانی؛ معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی و امین متولیان؛ معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه های عمومی کشور روز یکشنبه چهاردهم مردادماه در سفری یک‌روزه به  خراسان شمالی، ضمن حضور در کتابخانه عمومی آیت‌الله مهمان نواز بجنورد و نشست با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی،  شهردار بجنورد و  روسای ادارات شهرستان‌ها و کارشناسان ستادی استان از  کتابخانه مرکزی بجنورد و آشخانه در آستانه بهره برداری و افتتاح بازدید کردند.

علی‌محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ابتدای این نشست ضمن خوشامدگویی با  اشاره به اینکه کار ساخت کتابخانه مرکزی بجنورد از سال ۱۳۸۶ در زمینی  به مساحت ۱۰۲۵ متر مربع  و با زیربنای ۴۰۲۵ متر مربع، در سه طبقه شروع شد، بیان کرد: با بهره برداری از این کتابخانه و چند کتابخانه شهری و روستایی دیگر تا پایان امسال، سرانه فضای کتابخانه‌ای در استان که هم اکنون ۱۲۶۳۸ متر مربع است به  ۲ برابر  وضعیت موجود می رسد.

حسین فرخنده، مدیرکل  فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با  تقدیر از  دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، معاونین، مدیران کل ستادی و تشکر ویژه از مدیرکل کتابخانه‌های عمومی در توسعه فرهنگ کتابخوانی استان، ایجاد فضای صمیمی، یکدلی  بین همکاران ستادی و کتابداران در ثبت و آماده سازی منابع کتابخانه مرکزی بجنورد را  ستودنی دانست.

فرخنده افزود: امسال خوشبختانه علاوه بر کتابخانه‌های مرکزی بجنورد و آشخانه، ۶  کتابخانه روستایی پس از تکمیل و تجهیز جهت بهره برداری به اداره کل کتابخانه های عمومی استان واگذار  می شود که شامل کتابخانه های بیدک، چناران و قلعه جق بزرگ در بجنورد، کتابخانه خرق در فاروج، دشت در گرمه و چهاربید در جاجرم است.

روح الله براتیان، شهردار بجنورد نیز در این نشست ضمن تقدیر و تشکر از زحمات کارکنان اداره کل کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی در آماده سازی کتابخانه مرکزی بجنورد و همچنین مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در ایجاد تعامل خوب با سایر ادرات، از پروژه کتابخانه مرکزی بجنورد به عنوان یکی از زیباترین پروژه های فرهنگی شهر یاد کرد؛ چراکه در مجاورت دو فضای سبز به متراژ ده هزار مترمربع قرار گرفته است و در منطقه ای بسیار مناسب به لحاظ بافت شهری جانمایی شده که امکان دسترسی عموم را به کتابخانه آسان کرده است.

براتیان با اشاره به دو کتابخانه  غدیر و دانشوران، که بصورت مشارکتی بین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شهرداری بجنورد اداره می شوند، گفت:  در حال حاضر این دو کتابخانه از لحاظ عضو و امکانات در سطح خوبی قرار دارند و ما علاقه مندیم که این دو کتابخانه را به صورت کامل  در اختیار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار دهیم.

در ادامه نشست روسای ادارات و کارشناسان ستادی به  بیان نظرات خود و مسائل کتابخانه‌های عمومی پرداختند.

اسماعیل شفاعی، معاون اداری و مالی نهاد با بیان اینکه ارتقای سرانه کتابخانه‌ها و زیر ساخت‌های کتابخانه‌ای از مهمترین اقدامات انجام شده در این سال ها  توسط  نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بوده است، افزود: دسترسی آسان مردم به کتاب و کتابخانه‌های عمومی از اولویت هایی است که در دستور کار  ما قرار گرفته، هرچند که در حال حاضر بیشتر روستاهای کشور دارای کتابخانه عمومی هستند و یا مکانی وجود دارد که بصورت کاملا اختیاری و مردمی توسط یکی از اهالی روستا اداره شده و  علاقه‌مندان می توانند با مراجعه به آنها کتاب مورد علاقه خود را به امانت بگیرند.

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد نگاه فرهنگی و وسیع  مجموعه شهرداری بجنورد به کتابخانه‌های عمومی را قابل تقدیر دانست و با اشاره به ضرورت همکاری سایر دستگاه‌ها با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای توسعه فرهنگ کتابخوانی گفت: نهاد برای  ترویج و اشاعه فرهنگ مطالعه به کمک همه دستگاه‌های اجرایی و همکاری صمیمانه آنها، نیاز دارد تا این هدف بزرگ را اجرایی کند.

رمضانی افزود: بحث مشارکت ها و تفاهم‌نامه‌ها و استفاده از ظرفیت خیرین در هر استان  باید تقویت شود و در خصوص تعامل و همکاری با بنیاد قلم چی و آستان قدس رضوی، که بویژه از محل موقوفات در زمینه بازسازی، نوسازی و احداث کتابخانه در خراسان هزینه می کند، پیگیری‌های بیشتری صورت گیرد.

امین متولیان، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد نیز در این بازدید، تصریح کرد: مردم خراسان شمالی و به ویژه مرکز استان، شایسته بهترین‌ها هستند و  کتابخانه‌های عمومی باید مجهز به امکانات روز سخت افزاری و نرم افزاری باشند. کتابخانه مرکزی بجنورد به این امکانات تجهیز شده  و به امید خدا  و با هماهنگی و برنامه‌ریزی برای  بهره برداری  و افتتاح آماده می شود.

گفتنی است، پس از بازدید از کتابخانه مرکزی بجنورد و  برگزاری نشست با همکاران، معاونین نهاد از کتابخانه مرکزی آشخانه نیز بازدید به عمل آوردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: