کد خبر: 36994
تاریخ انتشار: شنبه, 24 شهریور 1397 - 10:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بازگشایی کتابخانه عمومی مجتمع فرهنگی هنری مهریز

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد
 کتابخانه عمومی مجتمع فرهنگی هنری شهرستان مهریز پس از اتمام عملیات بهسازی، ظهر پنج‌شنبه 22 شهریور در مراسمی با حضور معاونان سیاسی امنیتی و هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد، فرماندار مهریز و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد بازگشایی شد.
بازگشایی کتابخانه عمومی مجتمع فرهنگی هنری مهریز

 به گزارش لیزنا، معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد در این مراسم با قدردانی از توجه ویژه مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان به بهسازی کتابخانه‌های فرسوده، گفت: در مدت سه ساله مدیریت جدید کتابخانه‌های استان اهتمام خاصی به بهسازی کتابخانه‌های عمومی و به ویژه تجهیز بخش‌ کودک آنها شد که این امر باعث اقبال بیشتر مردم به کتابخانه و مطالعه شده است.

محمدعلی طالبی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری اصلی در حوزه کتاب و کتابخوانی باید از سنین کودکی آغاز شود، تصریح کرد: با گسترش فضای مجازی که هم‌اکنون به سنین پایین‌ نیز کشیده شده است، کار دستگاه‌های متولی فرهنگی برای ترغیب نسل کودک و نوجوان به مطالعه سخت‌تر از گذشته شده و لازم است جذابیت بیشتری در این حوزه ایجاد شود تا مخاطبان به کتاب و مطالعه تشویق شوند.

وی احساس بی‌نیازی کاذب از مطالعه و کتاب در جامعه را امری نگران‌کننده ارزیابی و عنوان کرد: این احساس بی‌نیازی ناشی از اقبال بیش از حد مردم به شبکه‌های اجتماعی است که باعث گسترش یکسری اطلاعات از هم گسسته و متناقض در جامعه شده که به زندگی مردم نیز آسیب می‌زند.

طالبی در پایان سخنان خود با قدردانی مجدد از تلاش‌های مجموعه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برای ایجاد فضای دلپذیر کتابخانه‌ای برای استفاده اقشار مختلف مردم، خواستار همکاری همه دستگاه‌‌ها در سطح استان و شهرستان با این نهاد فرهنگی برای پیشبرد اهداف خود شد.

محسن صادقیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد نیز در این مراسم کتاب را عنصری مهم در پیشرفت فرد و جامعه معرفی و بیان کرد: مردمی که کتابخوان هستند، قطعاً پیشرفت خواهند کرد و به اهداف پیش ‌روی خود دست خواهند یافت.

وی تصریح کرد: در همه حوزه‌ها باید آموزش و دانش‌افزایی را مدنظر قرار دهیم و این مهم باید از سنی کودکی و خردسالی انجام شود تا هنجارهای فردی و اجتماعی به صورت فرهنگ در مردم نهادینه شود.

صادقیان افزود: کتابخانه‌ها به عنوان عناصر مهم فرهنگی جامعه می‌توانند در این خصوص مؤثر باشند و آموزش درست می‌تواند از بستر کتابخانه شکل بگیرد.

سیدمحمد رستگاری، فرماندار مهریز نیز در ابتدای آیین بازگشایی کتابخانه مجتمع فرهنگی هنری این شهرستان ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) و خیرقدم به حاضران گفت: با توجه به نیاز مبرم کتابخانه عمومی مجتمع فرهنگی هنری به بهسازی و اصلاح فضای فیزیکی، از اواخر سال گذشته و با مصوبه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهریز، عملیات بهسازی این کتابخانه آغاز شد که با حمایت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی و اداره کل کتابخانه‌های استان، هم‌اکنون شاهد بازگشایی این کتابخانه هستیم.

فرماندار مهریز با بیان اینکه هم‌اکنون 4 کتابخانه این شهرستان خیرساز هستند، تأکید کرد: خیران نیک‌اندیش می‌توانند با حمایت‌های مادی و معنوی خود به رشد و توسعه کتابخانه‌ها کمک کنند.

وی با تشکر از مجموعه شهرداری و شورای شهر مهریز به دلیل توجه ویژه به مقوله کتاب و کتابخوانی گفت: شهرداری مهریز با پرداخت به موقع سهم نیم‌درصد کتابخانه‌های عمومی، همواره یاری‌گر کتابخانه‌ها یوده است و تصمیمات شورای شهر مهریز در نامگذاری میادین و معابر با نام کتاب و ایجاد عناصر شهری برای ترغیب مردم به مطالعه نیز به توسعه فرهنگ مطالعه در این شهر کمک کرده است.

رستگاری همچنین در پایان سخنان خود خواستار حمایت ویژه مسئولان استانی برای بهسازی و تعمیر کتابخانه عمومی امام هادی(ع) به عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه مهریز شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد به عنوان سخنران دیگر این مراسم، از تلاش‌ها و حمایت‌های همه مسئولان استان و شهرستان از کتابخانه‌های عمومی قدردانی کرد و بیان داشت: با تلاش کتابداران خدوم استان، حمایت‌های مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و توجه ویژه مسئولان استان، کتابخانه‌های عمومی یزد در بیشتر شاخص‌های کتابخانه‌ای جایگاه نخست کشور را از آن خود کرده است.

رقیه دوست فاطمی‌ها همچنین گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی مهریز ارائه کرد و افزود: شهرستان مهریز هم‌اکنون 11 باب کتابخانه عمومی دارد که از این تعداد 5 باب شهری و 6 باب نیز روستایی است.

وی وضعیت شهرستان مهریز را در شاخص‌های کتابخانه‌ای در میان شهرستان‌های استان مثبت ارزیابی کرد و گفت: شهرستان مهریز در سرانه عضویت با 12 درصد، جایگاه دوم استان را دارد و از نظر زیربنای کتابخانه‌ای نیز دومین شهرستان استان است.

دوست فاطمی‌ها افزود: مهریز در سرانه تعداد کتاب نیز در جایگاه چهارم استان است ولی از نظر میزان امانت کتاب، باید تلاش بیشتری صورت گیرد تا این شاخصه نیز در شهرستان رشد کند.

وی همچنین در خصوص روند تجهیز و بهسازی کتابخانه عمومی مجتمع فرهنگی هنری مهریز نیز گفت: این کتابخانه در سال 1376 تأسیس شد که به دلیل نیاز به بهسازی و شاداب‌سازی فضا، از اسفندماه سال 96 عملیات تعمیر و بهسازی آن آغاز شد و در تابستان 97 نیز به پایان رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ادامه داد: کتابخانه مجتمع فرهنگی هنری مهریز در مجموع  با صرف هزینه یک میلیارد و 400 میلیون ریال بهسازی شد که 800 میلیون ریال آن توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و 600 میلیون ریال مابقی نیز از محل اعتبارات استانی و شهرستانی تأمین شد.

وی بیان داشت:‌ این کتابخانه یکی از کتابخانه‌های فعال شهرستان است و هم‌اکنون یک‌هزار و 318 عضو فعال دارد و 27 هزار و 813 جلد کتاب نیز در این کتابخانه موجود است.

دوست فاطمی‌ها همچنین ابراز امیدواری کرد با عنایت ویژه مسئولان استان و شهرستان، در آینده‌ای نزدیک عملیات بهسازی کتابخانه عمومی امام هادی(ع) مهریز آغاز شود.

در پایان آیین بازگشایی کتابخانه عمومی مجتمع فرهنگی هنری مهریز، از رئیس اداره کتابخانه‌های این شهرستان و مسئول و کتابداران کتابخانه مجتمع مهریز با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.

گفتنی است، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهریز نیز در حاشیه آیین بازگشایی کتابخانه مجتمع فرهنگی هنری این شهرستان برگزار شد و جمعی از اعضای این انجمن در حضور معاونان استاندار یزد، به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود در حوزه کتاب و کتابخوانی پرداختند.

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: