کد خبر: 37015
تاریخ انتشار: شنبه, 24 شهریور 1397 - 11:56

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

علیرضا مختارپور با بانوی قهرمان گیلانغربی دیدار کرد

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور
 علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد به همراه معاونان و مدیران کل نهاد با حضور در گیلانغرب به دیدار فرنگیس حیدرپور، بانوی قهرمان گیلانغربی رفت.
علیرضا مختارپور با بانوی قهرمان گیلانغربی دیدار کرد

 به گزارش لیزنا، علیرضا مختارپور در جریان سفر به استان کرمانشاه و برگزاری نشست شورای معاونین نهاد در شهرستان هرسین برای بررسی ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی شهرستان هرسین و استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی با حضور در روستای گورسفید گیلانغرب با فرنگیس حیدرپور، بانوی قهرمان دفاع مقدس دیدار و گفت و گو کرد.

علیرضا مختارپور بعد از این دیدار، در صفحه اینستاگرام خود در یادداشت کوتاهی نوشت: «روز چهارشنبه ۱۳۹۷/۶/۲۱ توفیق زیارت شیر زن شجاع گیلانغرب سرکار خانم فرنگیس حیدرپور در روستای گور سفید دست داد. این بانوی مسلمان کُرد که در سال ۵۹ با تبر از خود و ایران اسلامی در برابر دشمنان دفاع کرد هنوز هم در همان روستا زندگی می کند. دغدغه اش سربلندی و استقلال ایران، مقاومت در برابر دشمن، و رسیدگی به وضع مردم منطقه محروم و زلزله زده است. فرنگیس حیدرپور الگویی برای دختران نسل آینده انقلاب اسلامی است. با مطالعهٔ کتاب فرنگیس اثر نویسنده ارزشمند خانم مهناز فتّاحی، او و امثال او را بشناسیم و به جامعه معرفی کنیم تا به فکر هیچ دشمنی، حمله به سرزمین مقدّس‌مان هرگز خطور نکند. ان شاء الله»

mokhtarpour

فرنگیس حیدرپور که متولد روستای «گورسفید» از توابع گیلانغرب استان کرمانشاه است در سال ۵۹ در جریان حمله عراق به روستای محل زندگی اش با یک تبر  در برابر سربازان ارتش عراق ایستاد و به تنهایی مبارزه کرد.  

فرنگیس حیدرپور در سال ۵۹ در حالی که ۱۸ سال داشت در زمان حمله عراقی ها به روستای «گورسفید» در حالی که اهالی روستا به دره های اطراف گریخته بودند، به همراه برادر و پدرش برای تهیه غذا راهی روستا می شود. در طول راه برادر فرنگیس در جریان درگیری با نیروهای عراقی به شهادت می رسد. فرنگیس حیدرپور نیز در برخورد با دوسرباز عراقی بدون داشتن اسلحه، با تبر پدرش یکی از سربازان را کشته و دیگری را با تمام تجهیزات جنگی اسیر کرده و تحویل مقر فرماندهی ارتش ایران می دهد.

پس از جنگ مجسمه او به عنوان نماد مقاومت، در بوستان شیرین کرمانشاه نصب شد و فیلم مستندی نیز به نام «تبر» بر اساس ماجرای درگیری او با نیروهای عراقی ساخته شده است.  

همچنین در سال ۱۳۹۴ کتاب «فرنگیس» توسط مهناز فتاحی در انتشارات سوره مهر منتشر شده که تا کنون به چاپ های متعددی رسیده است.

رهبر معظم انقلاب نیز در مهرماه سال ۱۳۹۰ در جریان سفر به گیلانغرب با تجلیل از فرنگیس حیدرپور، شیرزن کرمانشاهی اینگونه از او یاد کردند: «آن بانوی مسلمان و شجاع گیلانغربی که در آن دوران تعدادی از نظامیان دشمن را به هلاکت رساند و اسیر کرد، جزوی از خاطرات این مرز و بوم است. این خاطرات درخشان پایداری مردم در حفظ هویت ملی دارای اهمیت ویژه است.»

محمدتقی خرسندی در یادداشتی روایت حضور رهبر معظم انقلاب در گیلانغرب و تجلیل از این بانوی قهرمان را منتشر کرده است.

همچنین مهناز فتاحی نویسنده خاطرات «فرنگیس» درباره دلیلی که او را در نگارش خاطرات «فرنگیس حیدرپور» مصمم کرد، گفته است: وقتی که مقام معظم رهبری به شهر گیلان غرب آمدند و با این خانم دیدار کردند و آن جملات خیلی مهم را (که در ابتدای کتاب هم آورده‌ام) درباره ایشان گفتند، بیش از پیش به این یقین رسیدم که این خاطرات باید نوشته شود و خود را همچون سربازی دیدم که باید این ماموریت را انجام دهم و حجت برایم تمام شد.

گفتنی است کتاب «فرنگیس» در هفتمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس به عنوان اثر برگزیده انتخاب شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: