کد خبر: 37760
تاریخ انتشار: شنبه, 03 آذر 1397 - 10:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

«قصه های شب چله»؛ در طرح کتاب‌خوان آذر ماه

منبع : پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
کتاب‌های «ادب نبوی»، «سزمین آرزوها»، «ماهک و غول سرزمین پارچه‌ها» و «قصه های شب چله» به عنوان آثار ارائه شده در طرح کتاب‌خوان آذر ماه، معرفی شدند.
«قصه های شب چله»؛ در طرح کتاب‌خوان آذر ماه

 به گزارش لیزنا، طرح کتاب‌خوان آذر ماه با ارائه کتاب‌های «ادب نبوی» از آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی، «سزمین آرزوها» از مرتضی عبدالوهابی، «ماهک و غول سرزمین پارچه‌ها» از اعظم سبحانیان و «قصه های شب چله» از الهام ابراهیمی معرفی شد.

ادب نبوی (۲ جلد نخست)

پدیدآور: آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی

انتشارات: مؤسسه پژوهشی، فرهنگی مصابیح الهدی

تعداد صفحات: دوجلدی (۴۸۰ )

 «سرچشمه ادب»

نوشیدن آب گوارا همواره برای تشنگان لذّت‌بخش و حیات آفرین است؛ حال تصور کنید تشنه و در جستجوی آب، ناگهان به سرچشمه‌ای زلال و گوارا می‌رسیم؛ بی‌تردید نوشیدن این آب، شیرین‌ترین تجربة زندگی ما خواهد بود.

«ادب نبوی» سرچشمه‌ای جوشان و ارزشمند برای جویندگان معرفت و دوستداران تأدّب به ادبی اصیل و هدایت‌گر است.

رسول اعظم صلی‌الله علیه و آله از دو شیوة مستقیم و غیرمستقیم به انتقال ادب الهی که به آن مؤدب شده بودند به مؤمنین و دوستداران شان پرداختند که حضرت آیت الله تهرانی، این دو راه را بررسی می‌کنند.

 در این مجموعه دوجلدی که اینجا به شما معرفی می‌کنیم؛ روش مستقیم این تربیت مبارک بررسی می‌شود.

این کتاب شرح کامل حدیث شریف نبوی است که در جلد نخست آن، پیامبر امین صلی‌الله علیه و آله، شش نکتة مهم که بی رعایت ‌آن‌ها، تربیت راستین ممکن نیست را به امیرمؤمنان علیه‌السلام به‌عنوان میزان و نمایندة همة مؤمنان موحّد توصیه می‌کنند که شامل بخشش مال و جان در راه دین، نماز، روزه، صدقه، صدق و کذب و ورع می‌شود.

جلد دوم کتاب شامل سفارشات پیامبر به این امام همام در خصوص اهل بیت مبیّن قرآن، آداب خلوص، ‌تفکّر، تطبیق در قرآن و آداب قرائت و ترتیل قرآن است و البته نخستین شرط برای شاگردی مکتب هادی ادب نبوی، دوری از هرگونه شرک و کفر و نفاق و ایمان به ذات یگانة باری تعالی است.

 این مباحث در ۳۰ جلسه ارائه شده است که ۹ جلسه اول آن در جلد اول و سایر جلسات در جلد دوم آمده است.

متن کتاب روان و خواندنی است و به سبب فهم بهتر مخاطب از اصطلاحات فنی کمترین استفاده شده است و در صورت لزوم بر استفاده با توضیحات عالمانه شرح و توضیح کافی برای آن‌ها آمده است.

ویژگی مهم این کتاب کاربردی بودن و امکان «همراهی نظر و عمل» است و در آن نسخه بی‌اثر پیچیده نمی‌شود.

اگر شما هم جزو جویندگان راه حق و توحید و در جستجوی تربیت مؤثر هستید؛ خواندن دوجلدی «ادب نبوی» از بسته ‌فرهنگی «کتاب‌خوان آذرماه» را از دست ندهید.

سرزمین آرزوها

نویسنده: مرتضی عبدالوهابی

انتشارات: بوستان کتاب

تعداد صفحات: ۱۴۴

 «جلوه‌ای از غیب»

جهانی که هریک از ما آدمیان چون یک نقطه کوچک در بخشی از آن زندگی می‌کنیم به دو قسمت تقسیم شده است: عالم غیب و عالم مشهود.

آن چه در عالم دیدار و تجربه وجود دارد و ما با چشم سر قادر به دیدن آن هستیم؛ همه آن چیزی نیست که در واقع موجود است و پشت پردة اسرارآمیز و مستتر غیب، دنیایی بزرگ و پُرمعنا وجود دارد و از نظر مصحف شریف دین اسلام، قرآن، متّقی کسی است که به «غیب» مؤمن باشد؛ زیرا وجود مبارک خداوند؛ وجودی حاضر و غایب از نظر است؛ وحی، رسالت، نبوّت، فرشتگان، قیامت همه از چشمان ظاهربین ما پنهان‌اند؛ پس ایمان حقیقی، بدون باور وجود این مصادیق مهم ممکن نیست.

خداوند مهربان، گاهی لطف و عنایت خود را به غایت اعلا می‌رساند و مظاهری از عالم غیب را به عالم محسوسات محدود انسان‌ها نازل می‌سازد تا نشانه‌ای روشن برای اهل ایمان و تفکّر باشد.

«سرزمین آرزوها» مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاهی است که هریک نشانه‌ای اعجاب‌آور و تأمل‌برانگیز از معجزات و کراماتی که در ماورای محسوسات و قلمرو مشهود عالم رخ می‌دهد را در قالب داستان‌هایی کوتاه و تأثیرگذار به تصویر کشیده است.

«قضاوت شگفت»، «بر فراز دار»، «شعر آفتاب»، «ماه در نقاب»، «امین خدا»، «شعر ماندگار»، «فاطیما» تعدادی از زیباترین داستان‌های این کتاب است.

اگر مایلید به سرزمین زیبای آرزوهای مستجاب‌شده سفر کنید و ماجرای مردمی را بخوانید که به یُمن اعتقاد به غیب از بذل جانشان در برابر حقیقت ابایی ندارند؛ بال‌های کاغذی و بلندپرواز این کتاب که در بستة ‌فرهنگی «کتاب‌خوان آذرماه» در انتظار مراجعة شماست را از دست ندهید.

 ماهک و غول سرزمین پارچه‌ها

نویسنده: اعظم سبحانیان

تصویرگر: ایلگار رحیمی

انتشارات به‌نشر

تعداد صفحات: ۶۳

 به دنبال ملکه‌ آدم فضایی‌ها

دنیای قصه‌های کودکان پُر است از اتفاقات رؤیایی و خیال‌پردازی‌های شیرین. از سرزمین اسرار آمیز دیوها و پریان، تا جهان حیوانات؛ از سفر در زمان و رفتن به سیاره‌های دور، تا آن‌جا که هر حیوانی لب به سخن می‌گشاید و می‌تواند دوستی خیالی باشد برای کودکان، آن‌جا که عروسک‌ها و اشیا جان می‌گیرند و درخت‌ها و گل‌ها با آدم حرف می‌زنند.

 «ماهک و غول سرزمین پارچه‌ها» یکی از همین داستان‌های خیالی است که کودک را با خود به سفری باور نکردنی می‌برد. این قصه از فضایی شاد و تصاویری زنده برخوردار است؛ ارزش دادن به خیال‌پردازی، ایجاد فضایی زنده در ذهن کودک و هماهنگی رنگ، صدا و تصویر در این داستان جایگاهی ویژه دارد که می‌تواند نقش مهمی در پویایی و خلاقیت ذهن کودک ایفا نماید.

ماهک(شخصیت اصلی داستان) همراه مادرش به خرید می‌رود. او پارچه‌ای را برای خود انتخاب می‌کند تا مادرش برایش لباسی بدوزد  و این لباس و نقش ونگار آن دست مایۀ‌ ماجراهای این داستان می‌شود. طرح پارچۀ لباس ماهک، تصویر آدم فضایی‌ها است. ماهک متوجه می‌شود که از لباسش نوری می‌آید. او و عروسکش، کوچک می‌شوند و به سرزمین پارچه‌ها می‌روند، آن‌جا متوجه می‌شوند پای فرمانروای آدم فضایی‌ها لای دوخت لباسش گیر کرده است. ماهک با مهربانی پای فرمانروا را در می‌آورد، ادامۀ قصه نیز ماجراجویی‌های ماهک و عروسکش در نقش و نگارهای پارچه‌های دیگر و پیدا کردن ملکه‌ آدم فضایی‌ها است! برای کشف و با خبر شدن از سفرهای باور نکردنی ماهک می‌توانید این کتاب را از کتابخانه‌های عمومی شهر خود امانت بگیرید.

 قصّه‌های شب‌های چلّه

نویسنده: الهام ابراهیمی

تصویرگر: آناهیتا تیموریان

انتشارات: سروش، دورة سه‌جلدی

 «گرمابخش شب‌های بلند یلدا»

یادش به خیر؛ یلدا می‌آمد و پای کرسی گرم مهربانی، همراه قصّه‌های شیرین مادر بزرگ، تنها دقیقه‌ای زودتر به شب می‌رسیدیم؛ اما آرامشی دوچندان را تجربه می‌کردیم. بزرگ‌تر هم که شدیم؛ یک یلدا را حق کودکی داشتیم و مجال می‌یافتیم یک دل سیر، مهمان دنیای قصه‌های کودکانة چلّه‌ شویم و با پر خیال به آسمان زیبا و مصفّای افسانه‌ها پرواز کنیم.

شب‌های چلّه و خاطراتش تا ابد در یاد و قلب ما جاوید است؛ گرچه دنیای دود و ماشین و بخاری گازی؛ طعم گرم و دلنشین کرسی در کنار قصّه‌های مادر بزرگ مهربان را از یاد زمستان‌هایمان بُرد.

«قصّه‌های شب‌های چلّه»، مجموعه‌ای ۳ جلدی است که در هر جلد سه داستان افسانه‌ای کوتاه خواندنی و شنیدنی نقل شده است: «همسایة فقیر و همسایة ثروتمند»، «غول و ماهیگیر»، «به دنبال بخت» داستان‌هایی است که در جلد اول این مجموعه می‌خوانیم. ماجراهای «مرد خسیس»، «غلام تنبل»، «گنج واقعی» را در جلد دوم این مجموعه‌داستان دنبال می‌کنیم و با داستان «مرد زیرک و چاه خداداد»، «پهلوان ترسو» و «ملک و شاهین» در جلد سوم این داستان‌های جذّاب آشنا می‌شویم.

رنگ‌آمیزی خیال‌انگیز و تصاویر ساده و در عین حال جذّاب کتاب، علاوه بر تناسب با مضامین هر قصّه، یادآور خیال‌پردازی‌های کودکانه‌ای است که هنگام شنیدن داستان‌های مادربزرگ‌ها در ذهنمان نقش می‌بست.

اگر برای یلدای پیش‌رو و یلداهای آینده، مایلید نقش دوست‌داشتنی قصّه‌گوی چلّه را ایفا کنید؛ این مجموعه‌داستان موجود در بستة ‌فرهنگی «کتاب‌خوان آذرماه» را از دست ندهید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: