کد خبر: 38717
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 25 بهمن 1397 - 16:48

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

تکریم و معارفۀ رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

منبع : روابط‌عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی
مراسم تکریم رئیس سابق سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مجتبی بذرافشان و معارفۀ حجت‌الإسلام سید جلال حسینی، با حضور جمعی از مقامات آستان قدس رضوی و کارشناسان این مرکز برگزار شد.
تکریم و معارفۀ رییس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا،رئیس سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی ضمن گرامیداشت آغاز دهۀ پنجم پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت: امروز در شرایطی زندگی می‌کنیم که تقابل جبهۀ حق و باطل، با گذشته متفاوت شده اما پیچیدگی‌های جبهۀ باطل، مسئولیت ما را در شناخت آن کم نمی‌کند.

حجت‌الإسلام حجت گنابادی‌نژاد، خدمت به بارگاه مطهر رضوی را توفیق بی‌مانندی دانست که هرچه از آن گفته شود، باز هم حق مطلب ادا نشده است و با بیان این‌که در تاریخ آستان مقدس رضوی، قدیمی‌‌ترین مرکز فرهنگی در جوار مرجع حضرت رضا(ع)، کتابخانۀ آستان قدس رضوی است، تصریح کرد: اگر دنبال موفقیت فرهنگی، علمی، اجتماعی و به طور کلی سلامت جامعه هستیم، باید به موضوع کتاب و کتاب‌خوانی اهمیت بیشتری بدهیم.

وی افزود: توسعۀ کمی و کیفی کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در مشهد و شهرستان‌ها، پیوسته مورد تأکید تولیت فقید و تولیت فعلی این آستان بوده است و مدیران مختلفی که تاکنون عهده‌دار ریاست این سازمان شده‌اند، بر این مهم اهتمام ویژه داشته‌اند.

در ادامه، بذرافشان با اشاره به این‌که مأموریت یک سازمان باید متناسب با ساختار آن باشد، گفت: مأموریت سازمان کتابخانه‌ها، تأکید بر فرایند علمی‌شدن امور در بخش‌های مختلف این سازمان بود که در این راستا، برنامه‌ای پنج‌ساله تدوین کردیم که مبتنی بر تأکیدات تولیت محترم است.

وی در ادامه، به ارائۀ آماری از منابع موجود در بخش‌‌های مختلف این سازمان و بیان برنامه‌های انجام‌گرفته در دورۀ سکان‌داری خود پرداخت و افزود: در این مدت، در برنامه‌ریزی‌ها بیشتر سیاست‌ها را مد نظر قرار دادیم؛ چرا که اهداف و راهبردها تا حدودی روشن است.

در پایان، حجت‌الإسلام سید جلال حسینی به نقش مهم کتابخانه در تنظیم سبک زندگی اسلامی اشاره و تصریح کرد: نباید کتابخانه را صرفاً محلی برای خوانش کتاب بدانیم و اگر کتابخانه بر سبک زندگی مردم به‌ویژه جوانان تأثیر نگذارد، در واقع نتیجه‌ای نداشته است.

وی که پیش از این مسئولیت، سکانداری معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی را بر عهده داشت، کتابخانه را همچون یک مرکز درمانی دانست که اهمیت و ارزش آن، وابسته به مراکز پژوهشی آن است و توضیح داد: آنچه در یک کتابخانه اهمیت دارد، حوزۀ پژوهش است و اقداماتی همچون راه‌اندازی پژوهشکده که در دستور کار رئیس اسبق بوده است، از اهمیت شایانی برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی در بیان بخشی از برنامه‌های خود برای مدیریت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مأموریت اصلی کتابخانه را در دورۀ جدید، الگوسازی، کادرسازی و شبکه‌سازی دانست و افزود: توجه بیشتر به سرمایه‌های عمومی، ارتباط‌گیری بیشتر با مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی و امکان استفادۀ آسان پژوهشگران از منابع ارزشمند این سازمان، بخشی از برنامه‌های پیش روست.

گفتنی است در این جلسه، مسئولیت جدید بذرافشان، به عنوان مشاور فرهنگی تولیت معظم آستان قدس رضوی و عضو هیئت مدیرۀ سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی اعلام شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: