کد خبر: 40395
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 آبان 1398 - 16:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران عنوان کرد؛

اجرای ۸۳۱ برنامه فرهنگی ترویجی در کتابخانه های عمومی استان تهران

محمد هادی ناصری، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران با اشاره به برگزاری ۸۳۱ برنامه فرهنگی در کتابخانه های عمومی استان تهران به مناسبت روز کتاب، کتابخوان و کتابدار، به تشریح مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این ایام پرداخت.
اجرای ۸۳۱ برنامه فرهنگی ترویجی در کتابخانه های عمومی استان تهران

 

به گزارش لیزنا، محمد هادی ناصری، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران طی گفت‌وگویی به مناسبت گرامیداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی، کتابدار عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی استان تهران در ایام هفته کتاب و در بازه زمانی ۱۸ الی ۳۰ آبان ماه با برنامه‌ریزی منسجم و منظم، با برگزاری ۸۳۱ برنامه فرهنگی،  آماده پذیرایی از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی هستند. بر اساس برنامه‌های ریزی صورت گرفته ۲۲ نشست نقد و بررسی کتاب در پایگاه های دائمی نقد استان و سایر کتابخانه ها با حضور نویسندگان ملی و بومی در سطح استان برگزار خواهد شد.

وی افزود: از جمله این نشست‌ها چهارشنبه ۲۹ آبان ماه نشست ویژه نقد و بررسی کتاب «یک محسن عزیز» که روایتی مستند از زندگی شهید محسن وزوایی به قلم فائضه غفار حدادی است، و همچنین سه‌شنبه ۲۸ آبان و نشست نقد و بررسی کتاب «طیب» که شامل خاطراتی از زندگی طیب حاج رضایی است، به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار می‌شود.

برگزاری ۱۴۸ نشست کتابخوان با محوریت کتابخانه‌های عمومی استان

ناصری با اشاره به برگزاری ۱۴۸ نشست کتابخوان با محوریت کتابخانه‌های عموی استان تهران در این ایام، گفت: نشست های کتابخوان که همواره از برنامه‌های مستمر و پرمخاطب کتابخانه‌های عمومی استان تهران در سال‌های اخیر بوده بخش دیگری از برنامه‌های هفته کتاب استان را به خود اختصاص داد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۱۴۸ نشست کتابخوان شامل ۲ نشست کتاب‌خوان تخصصی، ۹۳ نشست کتابخانه‌ای و ۵۵ نشست مدرسه‌ای در این ایام برگزار خواهد شد که طی این نشست‌ها جمعاً ۹۰۰ کتاب به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی افزود: در ادامه برگزاری این نشست‌ها روز دوشنبه ۲۷ آبان، از ساعت ۱۵ نشست کتابخوان با موضوع پیامبر اعظم(ص) برگزار خواهد شد. این نشست که با هدف تقارن هفته کتاب با هفته وحدت برنامه ریزی شده، با حضور چهره‌های ملی و بین‌المللی به میزبانی کتابخانه مرکزی پارک شهر اجرا می شود. همچنین در تاریخ ۲۷ آبان‌ماه نیز شاهد برگزاری نشست کتابخوان با حضور دو نویسنده برتر حوزه کودک و نوجوان، یعنی سرکار خانم فهیمه شانه و سرکار خانم پروانه عروج نیا در مدرسه شاهد دخترانه منطقه ۱۶ تهران خواهیم بود.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران درباره سایر برنامه‌های پیش بینی شده در این ایام گفت: در این ایام ۵۰ دوره کلاس های متنوع فرهنگی شامل روان خوانی قرآن کریم، سیری در نهج البلاغه، قصه های قرآنی، مثنوی خوانی، حافظ خوانی، شاهنامه خوانی، داستان نویسی، خوشنویسی، خلاقیت، مهارت های زندگی، مشاوره و... نیزدر کتابخانه های عمومی استان تهران برگزار می‌شود. همچنین در طول ایام هفته کتاب برنامه های متنوع دیگری نظیر قصه گویی، معرفی کتاب، مسابقات کتابخوانی، نقاشی، روزنامه دیواری و شعر خوانی در کتابخانه های عمومی سراسر استان برگزار خواهد شد.

تجدید میثاق کتابداران با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران

ناصری با اشاره به سنت هرساله آغاز برنامه‌های هفته کتاب گفت: خانواده کتابداران استان تهران روز سه شنبه ۲۱ آبان ماه امسال نیز به رسم هرساله در آیین تجدید میثاق کتابداران، کارکنان و مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره) شرکت کردند و کتابداران استان پس از شرکت در این مراسم با حضور در مزار شهدا با اهدای شاخه گل، یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم را گرامی داشتند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم تجلیل روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار استان تهران در روز سه شنبه 28 آبان ماه گفت: در این روز سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی پارک شهر میزبان جمعی از کتابداران استان است که به نمایندگی از تمامی کتابداران شهرستان ها و روستاهای استان تهران در مراسم روز بزرگداشت کتابداران حضور پیدا می‌کنند. این مراسم با حضور مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور، استان و نمایندگان مجلس و مسئولان فرهنگی کشور برگزار خواهد شد که طی آن از کتابداران برگزیده، کتاب خوانان برتر کودک، نوجوان و بزرگسال کتابخانه‌های عمومی استان تهران تقدیر می شود.

ویژه برنامه های هفته کتاب در کتابخانه مرکزی پارک شهر

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران در ادامه به ویژه برنامه‌های پیش‌بینی شده در کتابخانه مرکزی پارک‌شهر پرداخت و گفت: کتابخانه مرکزی پارک شهر یکی از قدیمی ترین کتابخانه های استان تهران است که پس از انجام عملیات بازسازی در تاریخ سه شنبه ۵ شهریور به روی علاقمندان به کتاب و کتابخوانی بازگشایی شد. همزمان با گرامیداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار، ویژه برنامه های متنوعی برای تمام رده های سنی در این کتابخانه اجرا خواهد شد. بر این اساس روز جمعه ۲۴ آبان ماه برنامه‌ای ویژه رده سنی کودک، در بخش کودک کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار می شود که حضور در این برنامه برای همه علاقمندان خردسال آزاد است.

محمد هادی ناصری یادآور شد: کتابخانه های عمومی سراسر استان علاوه بر اجرای برنامه های مختلف فرهنگی، روز ۲۵ آبان ماه میزبان مراجعین جهت عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی خواهند بود. همچنین در این روز جریمه دیرکرد در بازگردان کتاب به کتابخانه، به شرط بازگرداندن کتاب‌ها نیز بخشیده می‌شود.

گفتنی است استان تهران دارای ۱۵۵ باب کتابخانه نهادی،۱۵۱ باب کتابخانه مشارکتی و ۳ باب کتابخانه مستقل است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: